فرمان SuperHatch در اتوکد (دستور هاشور با الگوی دلخواه با ترفند SuperHatch)

فرمان SuperHatch در اتوکد با کنار هم چیدن بلوک یا عکس انتخابی شما در محدوده مورد نظر هاشور رسم میکند. در انتها بلوکها یا عکسهای قرار داده شده به یک گروه تبدیل می شوند.

 

 نماد دستور

 

روشهای اجرای دستور یا فرمان Super Hatch:

۱- نام کامل فرمان SuperHatch را در خط فرمان تایپ کنید و Enter بزنید.

۲- یا از منــو : Menu Bar > Express > Draw > Super Hatch

 

ساختن hatch با استفاده از دستور super hatch در اصل یک block است. اگه بخواهید ویرایش روی اون انجام بدین باید از حالت بلوک درش بیارید و ویرایشتون انجام بدین و بعد به hatch block تبدیلش بکنید ….. 

 

SUPERHATCH

 

ترفند سفارشی سازی هاشور با روش block: قبل از باز کردن پنجره super hatch (در خط فرمان عبارت superhatch رو تایپ کرد و اینتر بزنید)،  باید شکل hatch خودتون در auto cad بکشید و بعد اتمام کار شکل خودتون رو به یک block تبدیل کرده.

حالا بعد دستور super hatch اجرا میکنیم در پنجره باز شده ۵ گذینه وجود دارد که ما با گذینه ۲ یعنی block کار داریم خوب بر روی دکمه بلوک کلیک کرده در پنجره باز شده پنجره superhatch-insert در جلوی دکمه block نام block مورد نظر وارد کنید البته معمولا نام آخرین ابجکتی که شما به بلوک تبدیل کردن به صورت اتوماتیک در اینجا قرار میگیره (به بقیه قسمتهاش کاری نداشته باشید) و بر روی ok کلیک کنید.

بعد در وسط صفحه cad یک کلیک کرده فقط یک کلیک، بعد از این از شما یک عدد به عنوان scale در زاویه x میخواد مثلا بزنید ۱ و بعد اینتر بزنید.

حالا همون عدد برای زاویه y میخواد دوباره بزنید ۱ و بعد اینتر بزنید.

بعد از اون یک زاویه از شما میخواد مثلا بدین ۰ و بعد دوباره اینتر بزنید.

سپس یک سوال از شما پرسید میشه که آیا شما میخواهید از این بلوک استفاده بکنید یا نه (Y) دوباره اینتر بزنید

دوباره یک سوال پرسیده میشه که مربوط به corner است شما بزنید اینتر و در آخر در وسط جای که میخواهید هاشور بزنید کلیک بکنید و بعد اینتر حالا میبینید که کار شما هاشور خورده است.

 

SUPERHATCH

گزینه های پنجره SUPERHATCH

Image کادر محاوره ای Attach Image را برای تعیین تصویر برای الگوی سوپرهچ باز می کند.
Block کادر محاوره ای را برای تعیین بلوک برای الگوی سوپرهچ باز می کند.
Xref Attach کادر محاوره ای نام فایل Xref را برای تعیین یک فایل xref برای الگوی سوپرهچ باز می کند.
Wipeout برای الگوی سوپرهچ از یک شی پاک کن استفاده می کند.
Select Existing یک تصویر موجود، بلوک، xref یا شیء حذف را برای الگوی سوپرهچ انتخاب می کند.
Curve Error Tolerance خطا را برای تقریب برداری مرزهای سوپرهچ منحنی مشخص می کند.

 

شما می توانید از گزینه Block برای ایجاد الگوهای هاشور استفاده کنید. می‌توانید بلوک‌هایی با لایه‌ها، رنگ‌ها و انواع خطوط مختلف ایجاد کنید تا الگوهای هاشور‌ای ایجاد کنید که به حالت‌های لایه واکنش نشان می‌دهند.
برای دریافت افکت رندر می توانید از تصاویر هچ روی سطوح استفاده کنید . از بلوک‌های سه‌بعدی به‌عنوان الگوهای هاشور برای قرار دادن آیتم‌های تکراری مانند آجر، کاشی‌های سقف یا پرکننده‌های حصار در نقشه‌های سه‌بعدی استفاده کنید.

توجه: از آنجا که برخی از اشیاء توسط دستور BOUNDARY پشتیبانی نمی شوند، SUPERHATCH نمی تواند از آنها به عنوان لبه های مرزی استفاده کند. این اشیاء عبارتند از splines (اگرچه چند خطوط splined کار می کنند)، دایره ها در بلوک های غیر یکنواخت مقیاس بندی شده، بیضی ها در داخل بلوک ها، و اشیاء متن و mtext در بلوک ها.

 

اصلاح سوپرهچ

اشیاء سوپرهچ با استفاده از گروه های بی نام به هم چسبانده می شوند. بنابراین، آنها انجمنی نیستند. اگر می‌خواهید یک شی واحد را که بخشی از یک سوپرهچ است تغییر دهید، می‌توانید از دستور GROUP برای غیرفعال کردن انتخاب گروه به صورت زیر استفاده کنید:

۱) دستور گروه GROUP را شروع کنید.

۲) مطمئن شوید که چک باکس Include Unnamed انتخاب شده باشد.

۳) گروه را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که “superhatch” در قسمت توضیحات برای گروه های ایجاد شده توسط SUPERHATCH ظاهر می شود.

۴) روی Selectable کلیک کنید.

۵) OK را انتخاب کنید.

اکنون می توان اشیاء جداگانه را به طور جداگانه تغییر داد.

 

مثال دیگر:

در این مثال، یک بلوک برای ایجاد یک الگوی سوپرهچ استفاده شده است.

درج بلوک:

 

قاب اطراف بلوک را مشخص کنید:

 

مرز را مشخص کنید:

 

سوپرهاچ تمام شده:

 

نکته:فایل اتولیسب مربوط به این دستور در پوشه اتوکد sprhatch.lsp می باشد.

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

درباره نویسنده



بنده سیامک دوستداری فارغ التحصیل رشته مکانیک سنگ از دانشگاه صنعتی اصفهان هستم، و در این وبسایت آموزش های مربوط به نحوه برنامه نویسی در اتوکد و هچنین آموزش تصویری دستورات اتوکد را قرار خواهم داد.

تلفن همراه: ۰۹۰۰۱۲۳۴۴۴۴

ایمیل: s.doostdari@gmail.com

ترفند های اتوکد



دسته بندی مطالب​