فرمان SuperHatch در اتوکد با كنار هم چيدن بلوك يا عكس انتخابي شما در محدوده مورد نظر هاشور رسم ميكند. در انتها بلوكها يا عكسهاي قرار داده شده به يك گروه تبديل مي شوند.
نماد دستور
روشهای اجرای دستور یا فرمان Super Hatch:
1- نام کامل فرمان SuperHatch را در خط فرمان تایپ کنید و Enter بزنید.
2- یا از منــو : Menu Bar > Express > Draw > Super Hatch
ساختن hatch با استفاده از دستور super hatch در اصل یک block است. اگه بخواهید ویرایش روی اون انجام بدین باید از حالت بلوک درش بیارید و ویرایشتون انجام بدین و بعد به hatch block تبدیلش بکنید …..
ترفند سفارشی سازی هاشور با روش block: قبل از باز کردن پنجره super hatch (در خط فرمان عبارت superhatch رو تایپ کرد و اینتر بزنید)، باید شکل hatch خودتون در auto cad بکشید و بعد اتمام کار شکل خودتون رو به یک block تبدیل کرده.
حالا بعد دستور super hatch اجرا میکنیم در پنجره باز شده 5 گذینه وجود دارد که ما با گذینه 2 یعنی block کار داریم خوب بر روی دکمه بلوک کلیک کرده در پنجره باز شده پنجره superhatch-insert در جلوی دکمه block نام block مورد نظر وارد کنید البته معمولا نام آخرین ابجکتی که شما به بلوک تبدیل کردن به صورت اتوماتیک در اینجا قرار میگیره (به بقیه قسمتهاش کاری نداشته باشید) و بر روی ok کلیک کنید.
بعد در وسط صفحه cad یک کلیک کرده فقط یک کلیک، بعد از این از شما یک عدد به عنوان scale در زاویه x میخواد مثلا بزنید 1 و بعد اینتر بزنید.
حالا همون عدد برای زاویه y میخواد دوباره بزنید 1 و بعد اینتر بزنید.
بعد از اون یک زاویه از شما میخواد مثلا بدین 0 و بعد دوباره اینتر بزنید.
سپس یک سوال از شما پرسید میشه که آیا شما میخواهید از این بلوک استفاده بکنید یا نه (Y) دوباره اینتر بزنید
دوباره یک سوال پرسیده میشه که مربوط به corner است شما بزنید اینتر و در آخر در وسط جای که میخواهید هاشور بزنید کلیک بکنید و بعد اینتر حالا میبینید که کار شما هاشور خورده است.
گزینه های پنجره SUPERHATCH
Image | کادر محاوره ای Attach Image را برای تعیین تصویر برای الگوی سوپرهچ باز می کند. |
Block | کادر محاوره ای را برای تعیین بلوک برای الگوی سوپرهچ باز می کند. |
Xref Attach | کادر محاوره ای نام فایل Xref را برای تعیین یک فایل xref برای الگوی سوپرهچ باز می کند. |
Wipeout | برای الگوی سوپرهچ از یک شی پاک کن استفاده می کند. |
Select Existing | یک تصویر موجود، بلوک، xref یا شیء حذف را برای الگوی سوپرهچ انتخاب می کند. |
Curve Error Tolerance | خطا را برای تقریب برداری مرزهای سوپرهچ منحنی مشخص می کند. |
شما می توانید از گزینه Block برای ایجاد الگوهای هاشور استفاده کنید. میتوانید بلوکهایی با لایهها، رنگها و انواع خطوط مختلف ایجاد کنید تا الگوهای هاشورای ایجاد کنید که به حالتهای لایه واکنش نشان میدهند.
برای دریافت افکت رندر می توانید از تصاویر هچ روی سطوح استفاده کنید . از بلوکهای سهبعدی بهعنوان الگوهای هاشور برای قرار دادن آیتمهای تکراری مانند آجر، کاشیهای سقف یا پرکنندههای حصار در نقشههای سهبعدی استفاده کنید.
اصلاح سوپرهچ
اشیاء سوپرهچ با استفاده از گروه های بی نام به هم چسبانده می شوند. بنابراین، آنها انجمنی نیستند. اگر میخواهید یک شی واحد را که بخشی از یک سوپرهچ است تغییر دهید، میتوانید از دستور GROUP برای غیرفعال کردن انتخاب گروه به صورت زیر استفاده کنید:
۱) دستور گروه GROUP را شروع کنید.
۲) مطمئن شوید که چک باکس Include Unnamed انتخاب شده باشد.
۳) گروه را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که “superhatch” در قسمت توضیحات برای گروه های ایجاد شده توسط SUPERHATCH ظاهر می شود.
۴) روی Selectable کلیک کنید.
۵) OK را انتخاب کنید.
اکنون می توان اشیاء جداگانه را به طور جداگانه تغییر داد.
مثال دیگر:
در این مثال، یک بلوک برای ایجاد یک الگوی سوپرهچ استفاده شده است.
درج بلوک:
قاب اطراف بلوک را مشخص کنید:
مرز را مشخص کنید:
سوپرهاچ تمام شده: