استفاده از نقاط و بردارها (دستور CAL)

هر دو نقطه و بردار جفت یا سه‌تایی اعداد حقیقی هستند. یک نقطه مکانی را در فضا تعریف می‌کند، اما یک بردار جهت را در فضا تعریف می‌کند.

بعضی از توابع CAL، مانند pld و plt، یک نقطه را برمی‌گردانند. توابع دیگر مانند nor و vec بردار را برمی‌گردانند.

 

قالب‌بندی نقاط و بردارها

یک نقطه یا بردار مجموعه‌ای از سه عبارت حقیقی است که در داخل پرانتزها ([ ]) قرار دارد: [r1، r2، r3]

نمایش p1، p2 و غیره به نقاط اشاره دارد. نمایش v1، v2 و غیره به بردارها اشاره دارد. در نقشه ها، نقاط به عنوان نقاط نمایش داده می‌شوند و بردارها به عنوان خطوط با پیکان‌ها نمایش داده می‌شوند.

دستور CAL نقاط را در همه فرمت‌ها پشتیبانی می‌کند.

 

فرمت‌های نقطه

سیستم مختصات

فرمت نقطه
قطبی

[dist<angle]

استوانه ای

[dist<angle,z]

کروی

[dist<angle1<angle2]

نسبی

Uses the @ prefix [@x,y,z]

WCS (بجای UCS)

Uses the * prefix [*x,y,z]

 

می‌توانید مؤلفه‌های صفر مقدار مختصات را از نقطه یا بردار حذف کنید، همچنین کاما فوراً قبل از پرانتز را (]) می‌توانید حذف کنید.

نقاط معتبر در زیر آمده است:

  • [1،2] مشابه [1،2،0] است.
  • [,,3] مشابه [0،0،3] است.
  • [ ] مشابه [0،0،0] است.

در مثال زیر، نقطه در سیستم مختصات کروی نسبت به WCS وارد شده است. فاصله 1+2=3؛ زوایا 10+20=30 درجه و 45 درجه و 20 دقیقه هستند.

[*1+2<10+20<45d20″]

نقطه معتبر زیر حاوی عبارات حسابی به عنوان مؤلفه‌های خود است:

[2*(1.0+3.3)، 0.4-1.1، 2*1.4]

مثال زیر از Endpoint object snap و بردار [2،0،3] برای محاسبه یک نقطه که از یک نقطه پایانی انتخاب شده جابجا شده استفاده می‌کند:

end + [2,,3]

نقطه محاسبه‌شده 2 واحد در جهت X و 3 واحد در جهت Z نسبت به نقطه پایانی انتخاب شده جابجا شده است.

 

مراجع مرتبط:

مفاهیم مرتبط:

 

درباره نویسنده



بنده سیامک دوستداری فارغ التحصیل رشته مکانیک سنگ از دانشگاه صنعتی اصفهان هستم، و در این وبسایت آموزش های مربوط به نحوه برنامه نویسی در اتوکد و هچنین آموزش تصویری دستورات اتوکد را قرار خواهم داد.

تلفن همراه: ۰۹۰۰۱۲۳۴۴۴۴

ایمیل: s.doostdari@gmail.com

ترفند های اتوکد



نظرات کاربران