Geometry

هندسه

اشیاء هندسی اساسی مانند خطوط ، دایره ها و نواحی قابل استفاده ایجاد کنید.

شما می توانید انواع مختلفی از اشیاء هندسی را در اتوکد ایجاد کنید ، اما فقط باید بیشتر آنها را برای بیشتر نقشه های ۲ بعدی بدانید.

نکته: اگر می خواهید نمایشگر را هنگام ایجاد اشیاء هندسی ساده کنید ، F12 را فشار دهید تا ورودی پویا را خاموش کنید.

خطوط

خط ابتدایی ترین و رایج ترین شی در نقشه های اتوکد است. برای ترسیم یک خط ، روی ابزار Line کلیک کنید.

روش دیگر ، می توانید LINE یا فقط L را در پنجره Command تایپ کنید ، و سپس Enter یا Spacebar را فشار دهید.

اعلان مربوط به پنجره Command را برای یک مکان نقطه توجه کنید.

برای مشخص کردن نقطه شروع این خط ، مختصات ۰ را تایپ می کنید. خوب است که گوشه ای از مدل خود را در ۰ ۰ قرار دهید ، که به آن نقطه مبدا گفته می شود. برای تعیین نقاط اضافی ، می توانید مکان های مختصری X ، Y را در منطقه ترسیم مشخص کنید ، اما روش های کارآمدتری برای تعیین نقاط در دسترس است و در موضوع Precision ارائه می شود.

بعد از اینکه نکته بعدی را مشخص کردید ، فرمان LINE به طور خودکار تکرار می شود ، و این باعث می شود که شما برای امتیازات اضافی از شما استفاده کند. Enter یا Spacebar را فشار دهید تا دنباله پایان یابد.

سیستم مختصات کاربر

نماد سیستم مختصات کاربر (UCS) جهت محور X و Y مثبت را برای هر مختصاتی که وارد می کنید نشان می دهد و همچنین جهت های افقی و عمودی را در یک نقشه مشخص می کند. در برخی از نقشه های ۲D می توانید UCS را کلیک کنید ، بکشید و بچرخانید تا نقطه مبدا و جهت های افقی و عمودی تغییر کند.

نمایشگر شبکه

برخی افراد کار با خطوط شبکه را به عنوان مرجع دوست دارند ، در حالی که برخی دیگر کار در یک منطقه خالی را ترجیح می دهند. برای خاموش کردن صفحه نمایش ، F7 را فشار دهید. حتی با خاموش بودن شبکه ، می توانید مکان نما خود را مجبور کنید تا با فشار دادن F9 ، گرید را به سمت گرید افزایش دهد.

خطوط به عنوان کمکهای ساختمانی

خطوط می توانند به عنوان هندسه مرجع و ساخت و ساز مانند استفاده شوند

  • اشکالاتی در خط املاک
  • خط آینه یک قسمت مکانیکی متقارن
  • خطوط ترخیص برای جلوگیری از مداخلات
  • خطوط مسیر گذر

حلقه‌ها

گزینه پیش فرض دستور CIRCLE شما را مجبور به تعیین یک نقطه مرکزی و شعاع می کند.

گزینه های حلقه دیگر از کشویی موجود است:

از طرف دیگر ، می توانید CIRCLE یا فقط C را نیز در پنجره Command وارد کرده و برای انتخاب گزینه ای کلیک کنید. در صورت انجام ، می توانید یک نقطه مرکزی را مشخص کنید ، یا می توانید یکی از گزینه های فرمان برجسته را مطابق شکل زیر کلیک کنید.

دایره ها می توانند به عنوان هندسه مرجع مفید باشند. به عنوان مثال ، می بینید که دو درب موجود در تصویر می توانند در یکدیگر تداخل داشته باشند.

پلی اتیلن و مستطیل

پلی لاین یک دنباله متصل از بخش های خط یا قوس است که به عنوان یک شی واحد ایجاد می شود.

از دستور PLINE برای ایجاد پلی بلین های باز یا بسته برای استفاده کنید

  • هندسه ای که باید دارای بخشهای با عرض ثابت باشد
  • مسیرهای پیوسته که شما باید طول کل آن را بدانید
  • خطوط کانتور برای نقشه های توپوگرافی و داده های ایزوباریک
  • نمودارهای سیم کشی و آثار روی تابلوهای مدار چاپی
  • نمودار پردازش و لوله کشی

پلی اتیلن ها می توانند دارای عرض ثابت باشند و یا می توانند دارای عرض شروع و پایان متفاوت باشند. پس از مشخص کردن اولین نکته پلی الاین ، می توانید از گزینه Width استفاده کنید تا عرض کلیه بخش های بعدی ایجاد شده را مشخص کنید. می توانید مقدار عرض را در هر زمان تغییر دهید ، حتی وقتی بخش های جدیدی ایجاد می کنید.

در اینجا نمونه ای از صفحه مدار چاپی وجود دارد که در آن آثار با polylines گسترده ایجاد شده است. پد های فرود با دستور DONUT ایجاد شده اند.

همانطور که در اینجا نشان داده شده ، پلی اتیلن ها می توانند دارای عرض شروع و پایان متفاوت باشند.

یک راه سریع برای ایجاد پلی اتیلن های مستطیل بسته بسته استفاده از دستور RECTANG است (وارد REC در پنجره Command شوید).

به سادگی دو نقطه مورب را برای مستطیل کلیک کنید همانطور که نشان داده شده است. اگر از این روش استفاده می کنید ، Grid Snap (F9) را با دقت روشن کنید.

دریچه ها و پر کردن ها

در اتوکد ، یک دریچه یک شیء مجزا و مرکب است که یک منطقه مشخص را با الگوی خطوط ، نقاط ، شکل ها ، یک رنگ پر کننده جامد یا پر کننده شیب پوشش می دهد.

با شروع دستور HATCH ، روبان به طور موقت زبانه ایجاد Hatch را نشان می دهد. در این برگه ، می توانید از بین بیش از ۷۰ الگوی دریچه ای امپریالیستی و ISO استاندارد ، به همراه بسیاری از گزینه های تخصصی ، انتخاب کنید.

ساده ترین روش انتخاب الگوی و مقیاس دریچه ای از روبان است ، و کلیک بر روی هر منطقه ای که کاملاً توسط اشیاء محصور شده باشد. برای کنترل اندازه و فاصله آن باید فاکتور مقیاس برای دریچه را مشخص کنید.

بعد از ایجاد دریچه ، می توانید اشیاء محدود کننده را برای تنظیم قسمت دریچه تغییر دهید ، یا می توانید یک یا چند مورد از اشیاء محدود کننده را برای ایجاد دریچه های جزئی محدود کنید:

نکته: اگر الگوی دریچه ای را به عنوان یک پر کننده جامد یا شیب تنظیم می کنید ، همچنین برای تأثیرات همپوشانی جالب ، سطح شفافیت را روی برگه Hatch Creation ایجاد کنید.

در اینجا چند نمونه از نحوه استفاده از دریچه های پر کننده جامد آورده شده است:

نکته: اگر می خواهید الگوی را در یک دریچه قرار دهید ، که ممکن است در مورد تخته های عرشه بالا باشد ، از گزینه Set Origin برای مشخص کردن نقطه تراز استفاده کنید.
توجه: اگر یک منطقه به طور کامل محصور نشده است ، حلقه های قرمز برای نشان دادن مکان هایی برای بررسی شکاف ها نمایش می دهند. REDRAW را در پنجره Command وارد کنید تا حلقه های قرمز را رد کنید.

نظرات کاربران



درباره نویسنده



بنده سیامک دوستداری فارغ التحصیل رشته مکانیک سنگ از دانشگاه صنعتی اصفهان هستم، و در این وبسایت آموزش های مربوط به نحوه برنامه نویسی در اتوکد و هچنین آموزش تصویری دستورات اتوکد را قرار خواهم داد.

تلفن همراه: ۰۹۰۰۱۲۳۴۴۴۴

ایمیل: s.doostdari@gmail.com

ترفند های اتوکد



دسته بندی مطالب​