دستور 3DMOVE در اتوکد (جابجا کردن سه بعدی اشیاء)

دستور 3DMOVE در اتوکد به منظور جابجا کردن اشیاء از مختصاتی به مختصات دیگر می باشد. برای استفاده از این دستور ابتدا 3M را در خط فرمان تایپ کرده و اینتر بزنید. در ویدئو زیر می توانید کاربرد این دستور را ملاحظه کنید.

در نمای سه بعدی، ابزار حرکت سه بعدی را نمایش می دهد تا به جابجایی اشیاء سه بعدی در یک فاصله مشخص در جهت مشخص کمک کند.

 

 نماد

با ابزار 3D Move می توانید اشیاء و زیر اشیاء انتخاب شده را آزادانه جابجا کنید یا حرکت را به یک محور یا صفحه محدود کنید.

اگر Gizmo پیش‌فرض (DEFAULTGIZMO) 3D Move باشد، هر زمان که یک شی را در یک نمای با سبک بصری سه بعدی انتخاب کنید، ابزار 3D Move نمایش داده می‌شود. اگر استایل بصری روی 2D Wireframe تنظیم شود، سبک بصری برای مدت زمان دستور به 3D Wireframe تغییر می کند.

ابزار 3D Move به طور پیش فرض در مرکز شی یا اشیاء سه بعدی انتخاب شده نمایش داده می شود. منوی میانبر 3D Move Gizmo گزینه هایی را برای تراز کردن، جابجایی یا تغییر به Gizmo دیگر ارائه می دهد.

به عنوان مثال، شما همچنین می توانید با استفاده از گزینه Align Gizmo With Object در منوی میانبر، ابزار 3D Move را با صفحه یک صورت یا شی تراز کنید . سپس جهت عملیات حرکت نسبت به این صفحه کاری محدود می شود.

 

با اجرای دستور اعلان های زیر نمایش داده می شود:

 

اشیاء را انتخاب کنید

اشیاء سه بعدی را که می خواهید جابجا کنید انتخاب می کند. هنگامی که اشیاء را انتخاب کردید، Enter را فشار دهید.

هنگامی که یک شی را انتخاب کردید، Gizmo نمایش داده می شود. با کلیک کردن بر روی یکی از مکان‌های زیر در gizmo می‌توانید حرکت را محدود کنید :

  • در امتداد یک محور حرکت کنید. روی یک محور کلیک کنید تا حرکت به آن محور محدود شود.
  • در طول یک هواپیما حرکت کنید. روی ناحیه بین محورها کلیک کنید تا حرکت به آن صفحه محدود شود.
Stretch point نقطه کشش

هنگامی که حرکت را با استفاده از Gizmo مشخص می کنید، مکان جدید اشیاء انتخاب شده را تنظیم می کند. بکشید و کلیک کنید تا اشیا به صورت پویا حرکت کنند.

Copy کپی 

هنگامی که حرکت را با استفاده از Gizmo مشخص می کنید، به جای جابجایی، یک کپی از اشیاء انتخاب شده ایجاد می کند. می‌توانید با ادامه تعیین مکان‌ها، چندین نسخه ایجاد کنید.

Base point نقطه پایه

نقطه پایه اشیاء سه بعدی را که می خواهید جابجا کنید مشخص می کند.

  • نکته دوم. محل کشیده شدن شی یا اشیاء سه بعدی را مشخص می کند. همچنین می توانید مکان نما را
    برای نشان دادن یک جهت حرکت دهید و سپس یک فاصله را وارد کنید.
Displacement جابه جایی

فاصله و جهت نسبی را برای قرار دادن اشیاء سه بعدی انتخاب شده با استفاده از مقادیر مختصاتی که در خط فرمان وارد می کنید مشخص می کند.

درباره نویسنده



بنده سیامک دوستداری فارغ التحصیل رشته مکانیک سنگ از دانشگاه صنعتی اصفهان هستم، و در این وبسایت آموزش های مربوط به نحوه برنامه نویسی در اتوکد و هچنین آموزش تصویری دستورات اتوکد را قرار خواهم داد.

تلفن همراه: ۰۹۰۰۱۲۳۴۴۴۴

ایمیل: s.doostdari@gmail.com

ترفند های اتوکد



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *