فرمان sweep در اتوکد سه بعدی (دستور حجم دادن به اشیاء و ایجاد یک جسم یا سطح سه‌بعدی)

با استفاده از دستور SWEEP (سوییپ) در اتوکد می توان با انتخاب یک شکل و یک مسیر، شکل مورد نظر را بر روی مسیر انتخابی هدایت کنیم و یک جسم یا سطح سه‌بعدی ایجاد کنیم. در زیر نحوه حجم دادن با فرمان Sweep سوئیپ در اتوکد سه بعدی (Autocad 3d) توضیح داده شده است.

 

نماد دستور

 

طریقه فعال نمودن فرمان Sweep در اتوکد:

1- نوشتن Sweep در خط فرمان و زدن اینتر

2- فعال کردن این دستور از منوی آبشاری Draw زیر گروه Modeling

3- از طریق روبان سه بعدی اتوکد در زبانه Home گزینه Sweep را انتخاب کنید

 

 

بعد از فعال شدن باید کارهای زیر را انجام دهیم:

Select objects to sweep: شکل مورد نظر را انتخاب کنید و اینتر بزنید.

Select sweep path or [Alignment/Base point/Scale/Twist]: مسیر را انتخاب کنید

نکته: اشیاء باز، سطوح سه‌بعدی ایجاد می‌کنند، در حالی که اشیاء که یک منطقه را دربرمی‌گیرند می‌توانند تنظیم شوند تا جسم‌های سه‌بعدی یا سطوح سه‌بعدی ایجاد کنند.

 

Mode (حالت): کنترل می‌کند که عمل Sweep یک جسم یا سطح ایجاد کند. سطوح به صورت سطوح NURBS یا سطوح رویه‌ای سوییپ می‌شوند، به تبع استفاده از متغیر سیستمی SURFACEMODELINGMODE.

 

 

Alignment (تطابق): با انتخاب این گزینه می توانیم تعیین کنیم که شکل مورد نظر بر طبق مسیر انتخابی تغییر کند. مشخص می‌کند آیا پروفایل به صورت عمودی بر روی جهت مسیر اسوپ تطابق داشته باشد یا خیر. اگر پروفایل عمودی به نقطه شروع مسیر نباشد، پروفایل به طور خودکار تطابق می‌یابد. برای جلوگیری از این اتفاق، در پرسش تطابق عبارت “No” را وارد کنید.

Base point (نقطه پایه): با انتخاب این گزینه شکل مورد نظر بر روی مسیر و در راستای نقطه انتخابی هدایت می‏شود.

 

 

Scale (مقیاس): با انتخاب این گزینه و وارد کردن یک عدد به عنوان مقیاس، مقیاس نقطه ابتدایی نسبت به نقطه انتهایی به اندازه عدد وارد شده تغییر می‏کند.

– Reference (مرجع): اشیاء انتخاب شده بر اساس طولی که با انتخاب نقاط یا وارد کردن مقادیر، مرجع قرار داده‌اید، مقیاس می‌شوند.

 

 

Twist (چرخش): با انتخاب این گزینه و وارد کردن یک عدد از صفر تا 360 به عنوان زاویه چرخش حول مسیر می‏توانیم شکل مورد نظر را حول مسیر بچرخانیم.

– Bank (بانک): مشخص می‌کند که آیا منحنی(ها)ی اسوپ شونده به طور طبیعی بانک (چرخش) می‌کنند یا خیر، در امتداد مسیر اسوپ سه‌بعدی (پلی‌لاین 3D، اسپلاین یا هلیکس).

 

اشیاء قابل اسوپ شدن (سوییپ):

– اسپلاین‌های 2D و 3D

– پلی‌لاین‌های 2D و 3D

– جامدات 2D (سوییپ)

– قوس‌ها

– دایره‌ها

– اندازه‌ها

– قوس‌های بیضوی

– خطوط

– مناطق

– اثر

اشیاء قابل استفاده به عنوان مسیر سوییپ:

– اسپلاین‌های 2D و 3D

– پلی‌لاین‌های 2D و 3D

– مرزها

درباره نویسنده



بنده سیامک دوستداری فارغ التحصیل رشته مکانیک سنگ از دانشگاه صنعتی اصفهان هستم، و در این وبسایت آموزش های مربوط به نحوه برنامه نویسی در اتوکد و هچنین آموزش تصویری دستورات اتوکد را قرار خواهم داد.

دسته ها



نظرات کاربران



One comment

  1. سلام و درود و سپاس فراوران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *