فرمان HATCH در اتوکد (دستور هاشور زدن)

فرمان HATCH در اتوکد


 

 

لطفآ منتظر شوید تا انیمیشن به طور کامل لود شود …

HATCH

 

فرمان HATCH در اتوکد به معنی هاشور زدن است. در مواقعی که بخواهیم یک جسم برش خورده را هاشور بزنیم از این دستور استفاده می‏کنیم.

 

راهنمایی: پنجره Hatch دارای دو نوار ابزار می‏باشد. Hatch  و نوار ابزار Gradient

قسمت‏های مختلف این پنجره را توضیح می‏دهم:

Color: این قسمت برای تعیین رنگ هاشور و همچنین انتخاب تک رنگی یا دو رنگی بودن هاشور مورد استفاده قرار می‏گیرد.

Orientation: برای انتخاب زاویه و در مرکز بودن هاشور استفاده می‏شود.

Type and Pattern: در این قسمت می‏توانیم نوع و مدل‏های مختلف هاشور را انتخاب کنیم.

Angle and Scale: در این قسمت می‏توانیم زاویه و مقیاس هاشور انتخابی را مشخص کنیم.

Hatch Origin: در این قسمت می‏توانیم تغییراتی را در نوع هاشور به وجود بیاوریم.

تذکر: پیشنهاد می‏کنم که برای هاشور زدن همیشه از گزینه Use Current Origin استفاده کنید.

Boundaries

Add Pick Point: با انتخاب یک نقطه در داخل شکل ترسیم شده ، آن قسمت به عنوان منطقه هاشور انتخاب می‏شود.

Add Select Object: با انتخاب موضوع مورد نظر یا خطوطی که شکل را تشکیل می‏دهند ، منطقه هاشور مشخص می‏شود.

Inherit Properties: با انتخاب این گزینه می‏توانیم هاشوری که قبلن انتخاب شده را دوباره انتخاب کنیم.

 نکته: روشهای اجرای دستور یا فرمان HATCH

از منــو :

Menu Bar > Draw > HATCH

از خط فرمان :

یا نام کامل فرمان HATCH یا H را در خط فرمان تایپ کنید و Enter بزنید.

 

HATCH

 

HATCH (دستور)

این دستور یک ناحیه بسته یا اشیاء انتخاب شده را با یک الگوی خط، پر شدگی جامد یا پر شدگی گرادیانی پر می‌کند.

نماد

زمانی که ریبون فعال است، تب زمینه ایجاد نقشه باز شده است. زمانی که ریبون خاموش است، صفحه گفتگوی نقشه و گرادیان نمایش داده می‌شود. اگر ترجیح می‌دهید از صفحه گفتگوی نقشه و گرادیان استفاده کنید، متغیر سیستم HPDLGMODE را به ۱ تنظیم کنید.

اگر -HATCH را در پنجره دستور وارد کنید، گزینه‌ها نمایش داده می‌شوند.

توجه:

  • برای جلوگیری از مشکلات حافظه و عملکرد، حداکثر تعداد خطوط نقشه ایجاد شده در یک عمل نقشه محدود است. با این حال، می‌توانید حداکثر تعداد خطوط نقشه را با متغیر سیستم HPMAXLINES تغییر دهید.
  • برای حفظ عملکرد برای نقشه‌های با خطوط نقشه غیرپیوسته، بهتر است یک الگوی نقشه پیش‌فرض را انتخاب کنید تا لایه نقشه غیرپیوسته را بارگذاری و تنظیم نکنید. از نسخه‌های محصولات مبتنی بر AutoCAD 2015 به بعد، متغیر سیستم HPLINETYPE نمایش لایه‌های غیرپیوسته در نقشه‌ها را به صورت پیش‌فرض غیرفعال می‌کند.
  • برای کنترل اینکه اسنپ اشیاء نقشه را نادیده بگیرد یا نه، ۱ یا ۱ از متغیر سیستم OSOPTIONS را اضافه یا کم کنید.

از چندین روش برای مشخص کردن مرزهای یک نقشه استفاده کنید.

  • یک نقطه را در یک ناحیه که توسط اشیاء بسته شده است مشخص کنید.
  • اشیاء را انتخاب کنید که یک ناحیه را احاطه کرده‌اند.
  • با استفاده از گزینه -HATCH Draw نقاط مرزی را مشخص کنید.
  • یک الگوی نقشه را از یک پالت ابزار یا مرکز طراحی به یک ناحیه بسته بکشید.

پیام‌های زیر نمایش داده می‌شوند:

  • انتخاب نقطه داخلی: مرز را از اشیاء موجود که یک ناحیه بسته را در اطراف نقطه مشخص شده ایجاد می‌کند.

  • انتخاب اشیاء: مرز را از اشیاء انتخاب شده که یک ناحیه بسته را ایجاد می‌کنند.

  • حذف مرزها: (تنها زمانی در داخل جعبه گفتگوی نقشه و گرادیان اضافه می‌شود) الگوهای نقشه اضافه شده در حین دستور فعال HATCH حذف می‌شوند. الگوی مورد نظر را کلیک کنید تا حذف شود.
  • افزودن مرزها: (تنها زمانی در داخل جعبه گفتگوی نقشه و گرادیان اضافه می‌شود) از حالت حذف مرزها به حالت افزودن الگوی نقشه دوباره بپردازید.

  • بازگشت: الگوی نقشه آخری که با دستور HATCH فعال وارد کردید را حذف می‌کند.
  • تنظیمات: جعبه گفتگوی نقشه و گرادیان را باز می‌کند تا تنظیمات را تغییر دهید.

 

 

 

مطالب مرتبط



ترفند های اتوکد

درباره نویسنده

بنده سیامک دوستداری فارغ التحصیل رشته مکانیک سنگ از دانشگاه صنعتی اصفهان هستم، و در این وبسایت آموزش های مربوط به نحوه برنامه نویسی در اتوکد و هچنین آموزش تصویری دستورات اتوکد را قرار خواهم داد.

تلفن همراه: ۰۹۰۰۱۲۳۴۴۴۴

ایمیل: s.doostdari@gmail.com

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید