ترسیم دو دایره هم مرکز در اتوکد

در ویدئو آموزشی زیر (در صورت لود نشدن ویدئو صفحه را دوباره رفرش کنید) به منظور ترسیم دو دایره هم مرکز در اتوکد از سه روش مختلف استفاده شده است.

ابتدا قبل از هر کاری می بایست بتوان یک دایره ترسیم نمود. برای انجام این کار بهترین و سریع ترین روش استفاده از دستور C در خط فرمان و زدن اینتر و یا اسپیس (همچنین ببینید: آموزش فرمان circle در اتوکد) می باشد. سپس برای ترسیم دایره اول یک نقطه را به طور دلخواه به عنوان مرکز دایره انتخاب کنید. و شعاع دایره را نیز به دلخواه وارد کنید.

برای ترسیم دایره دوم از مرکز دایره اول چندین روش وجود دارد.

روش اول: دوباره دستور C را اجرا کنید. قبل از این که مرکز دایره دوم را انتخاب کنید. دستور Cen را در خط فرمان تایپ کنید و اینتر بزنید با این کار وقتی موس را به دایره اول نزدیک می کنید، مرکز دایره اول را نشان می دهد که با کلیک کردن در اطراف دایره اول مرکز آن انتخاب خواهد شد.

 

روش دوم: استفاده از گیره ها در اتوکد است. برای انجام این کار دستور Os را که مخفف OSNAP است را در داخل خط فرمان تایپ کرده و اینتر کنید.

با انجام این کار یک پنجره ظاهر می گردد که در آن انواع مختلفی از گیره ها نشان داده شده است. برای فعال شدن Osnsp تیک اول را بزنید و برای فعال شدن گیره مورد نظر که در اینجا گیره center یعنی مرکز است را فعال کنید. و ok را بزنید.

با انجام این کار زمانی که فرمان C را اجرا می کنید و موس را به سمت دایره اول نزدیک می کنید، مرکز دایره اول نمایش داده می شود و با کلیک در اطراف این دایره مرکز آن انتخاب می کردد. ادامه کار شبیه ترسیم دایره اول است.

روش سوم: ابتدا مرکز دایره اول را با استفاده از Center mark مشخص می کنیم سپس دو باره با استفاده از دستور OS این بار گیره محل تقاطع دو خط را انتخاب می کنیم. سپس دایره دوم را بدر محل تقاطع دو خط ترسیم می کنیم.

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

درباره نویسنده



بنده سیامک دوستداری فارغ التحصیل رشته مکانیک سنگ از دانشگاه صنعتی اصفهان هستم، و در این وبسایت آموزش های مربوط به نحوه برنامه نویسی در اتوکد و هچنین آموزش تصویری دستورات اتوکد را قرار خواهم داد.

تلفن همراه: ۰۹۰۰۱۲۳۴۴۴۴

ایمیل: s.doostdari@gmail.com

ترفند های اتوکد



دسته بندی مطالب​