در اتوکد سه بعدی برای حجم دادن با استفاده از چرخاندن یک مقطع حول یک محور از دستور Revolve استفاده می شود. به عبارتی فرمان REVOLVE
یک جامد سه بعدی یا یک سطح را با چرخش یک شیء دور یک محور ایجاد میکند.
نماد دستور
طریقه فعال نمودن:
1- نوشتن دستور Rev در خط فرمان و زدن اینتر
2- فعال کردن این دستور از منوی آبشاری Draw زیر گروه Modeling
بعد از فعال شدن باید کارهای زیر را انجام دهیم:
Select objects to revolve: شکلی که میخواهید حول محور بچرخد را انتخاب کنید. بعد از انتخاب موضوع کلید اینتر را بزنید.
Specify axis start point or define axis by [Object/X/Y/Z]: با انتخاب Object می توانید خطی را که به عنوان محور در نظر دارید انتخاب کنید تا شکل مورد نظر حول آن خط بچرخد یا با انتخاب یکی از محورهای X,Y,Z موضوع حول محور انتخاب شده میچرخد. میتوانید از خطوط، قطعههای پلیلاین خطی و لبههای خطی اشکال یا سطوح به عنوان محور استفاده کنید.
X (محور X): محور X مثبت UCS فعلی را به عنوان جهت مثبت محور چرخش تعیین میکند.
Y (محور Y): محور Y مثبت UCS فعلی را به عنوان جهت مثبت محور چرخش تعیین میکند.
Z (محور): محور Z مثبت UCS فعلی را به عنوان جهت مثبت محور چرخش تعیین میکند.
Mode (حالت): این گزینه کنترل میکند که عمل چرخش جسم یک جسم جامد یا یک سطح ایجاد میکند.
پروفایلهای باز سطوح را ایجاد میکنند و پروفایلهای بسته میتوانند هم یک جسم جامد و هم یک سطح ایجاد کنند. گزینه حالت (MOde) کنترل میکند که یک جسم جامد یا سطح ایجاد میشود. هنگام ایجاد یک سطح، متغیر سیستمی SURFACEMODELINGMODE کنترل میکند که یک سطح گسترده یا NURBS ایجاد میشود.
مسیرها و منحنیهای پروفایل Revolve میتوانند:
– باز یا بسته
– سطحی یا غیرسطحی
– لبههای جسم جامد و سطح
– یک شیء تکی (برای برآورده کردن خطوط چندگانه، آنها را با دستور JOIN به یک شیء تکی تبدیل کنید)
– یک منطقه (Region) تکی (برای برآورده کردن مناطق چندگانه، ابتدا آنها را با دستور UNION به یک شیء تکی تبدیل کنید)
نکته: برای حذف خودکار پروفیل، از متغیر سیستمی DELOBJ استفاده کنید. اگر ارتباطی روشن باشد، متغیر سیستمی DELOBJ نادیده گرفته میشود و هندسه مبدأ حذف نمیشود.
اشیاء قابل چرخش:
– سطوح
– قوسهای بیضوی
– جسمهای دوبعدی
– جسمهای سهبعدی
– خمهای دوبعدی و سهبعدی
– ردیابها
– قوسها
– پلیلاینهای دوبعدی و سهبعدی
– بیضویها
– دایرهها
– مناطق
توجه: برای انتخاب زیرشیب و لبه، دکمه Ctrl را در حین انتخاب نگه دارید.
نکته: نمیتوانید اشیاء موجود در یک بلوک یا اشیاء خود تداخلی را چرخانید. REVOLVE از عرض یک پلیلاین صرفنظر میکند و از وسط مسیر پلیلاین چرخانده میشود.
با اجرای دستور پیامهای زیر نیز نمایش داده میشوند:
Axis Start Point (نقطه شروع محور): نقطه اول محور چرخش را مشخص میکند. جهت مثبت محور از نقطه اول به نقطه دوم است.
Axis Endpoint (نقطه انتهای محور): پایاننقطه برای محور چرخش تعیین میشود.
Start Angle (زاویه شروع): یک افست برای چرخش از صفحه شیء چرخانده شده مشخص میکند. نشانگر خود را بکشید تا زاویه شروع شیء را مشخص و پیشنمایش کنید.
Angle of Revolution (زاویه چرخش): مشخص میکند چقدر شیء انتخابی در اطراف محور چرخش چرخش میکند. زاویه مثبت اشیاء را به جهت ساعت عقربهگرد چرخانده میکند. زاویه منفی اشیاء را به جهت ساعت عقربههای ساعت چرخانده میکند. همچنین میتوانید نشانگر را بکشید تا زاویه چرخش را مشخص و پیشنمایش کنید.
Reverse (معکوس): جهت چرخش را تغییر میدهد؛ مشابه وارد کردن یک مقدار زاویه منفی. شیء چرخاندهشده در راست تصویر، یک خم که به همان زاویه شیء در چپ چرخیده است، اما با استفاده از گزینه معکوس.
Expression (عبارت): یک فرمول یا معادله وارد کنید تا زاویه چرخش را مشخص کنید.