فرمان Join در اتوکد (متصل کردن و یکپارچه کردن خطوط)

این فرمان برای اتصال و یکی کردن دو یا چند شیء خطی کاربرد دارد.

نماد

اشیائی که فرمان Join بر روی آن ها قابل اجراست عبارت اند از:

 Splines (منحنی ها)، Polyline (چند خطی های یکپارچه) ،  Arcs (کمان ها) ، Line (خطوط) و …

مراحل اجرای فرمان در زیر ذکر شده است:

1- Join (یا به طور مخفف حرف J) را در خط فرمان تایپ کنید و Enter را فشار دهید.

و یا دستور Join را از پنل ریبون در قسمت Modify انتخاب کنید.

Image result for join cad

2- سپس چندین شی جدا را برای پیوستن انتخاب کنید و Enter را فشار دهید. اشیاء انتخاب شده به یکباره به هم متصل می شوند.

 

با اجرای دستور پیام‌های زیر نمایش داده می‌شوند:

  • Select source object or multiple objects to join at once: انتخاب شیء یا چندین شیء برای پیوند زدن.

 

توجه: فقط اشیاء هم خط را می توان به هم متصل کرد. یعنی اجسامی که روی خط مستقیم قرار دارند به هم متصل می شوند.

بیایید یک مثال را در نظر بگیریم.

مثال:

در اینجا شکل زیر را در نظر خواهیم گرفت. ما باید به بخش های شماره 1، 2، 3 و 4 بپیوندیم. این بخش ها در زیر نشان داده شده اند:


مراحل پیوستن به بخش های مشخص شده در بالا عبارتند از:

1- J یا join را در خط فرمان تایپ کنید و Enter را فشار دهید .

2- بخش های 1 و 2 را انتخاب کنید.

3- Enter را فشار دهید.

4- بخش های 3 و 4 را انتخاب کنید.

5- Enter را فشار دهید.

همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، بخش ها به هم متصل می شوند.

نکته: چندین شیء بدون مشخص کردن یک شیء منبع را می توان به یکدیگر پیوند داد.

 

انواع اشیایی که می توان با استفاده از دستور JOIN به یکدیگر متصل شوند در زیر فهرست شده اند:

Line (خط): تنها اشیاء خطی می‌توانند به خط منبع پیوند بخورند. اشیاء خطی باید همگی هم‌خط باشند، اما می‌توانند شکاف‌هایی بین انتهاهایشان داشته باشند. در تصویر زیر توضیح داده شده است:

 

Polyline (پلی‌لاین): خطوط، پلی‌لاین‌ها و کمان‌ها می‌توانند به پلی‌لاین منبع پیوند بخورند. همه اشیاء باید مجاور و هم‌صفحه باشند. شیء حاصل یک پلی‌لاین تکی خواهد بود.

3D Polyline (پلی‌لاین 3D): هر شیء خطی یا منحنی می‌تواند به پلی‌لاین 3D منبع پیوند بخورد. همه اشیاء باید مجاور باشند، اما می‌توانند هم‌صفحه نباشند. 

 

Arc (کمان): تنها می‌توانید کمان‌ها را به کمان منبع پیوند داد. همه اشیاء کمان باید شعاع و مرکز یکسان داشته باشند، اما می‌توانند شکاف‌هایی بین انتهاهایشان داشته باشند. 

 

Elliptical Arc (کمان بیضوی): تنها می‌توانید کمان‌های بیضوی را به کمان بیضوی منبع پیوند دهید. کمان‌های بیضوی باید هم‌صفحه باشند و دستگاه محورهای اصلی یکسان داشته باشند، اما می‌توانند شکاف‌هایی بین انتهاهایشان داشته باشند. 

 

Helix (مارپیچ): هر شیء خطی یا منحنی می‌تواند به مارپیچ منبع پیوند بخورد. همه اشیاء باید مجاور باشند، اما می‌توانند هم‌صفحه نباشند. شیء حاصل یک اسپلاین تکی است.

 

Spline (اسپلاین): هر شیء خطی یا منحنی می‌تواند به اسپلاین منبع پیوند بخورد. همه اشیاء باید مجاور باشند، اما می‌توانند هم‌صفحه نباشند. شیء حاصل یک اسپلاین تکی است.

 

درباره نویسنده



بنده سیامک دوستداری فارغ التحصیل رشته مکانیک سنگ از دانشگاه صنعتی اصفهان هستم، و در این وبسایت آموزش های مربوط به نحوه برنامه نویسی در اتوکد و هچنین آموزش تصویری دستورات اتوکد را قرار خواهم داد.

تلفن همراه: ۰۹۰۰۱۲۳۴۴۴۴

ایمیل: s.doostdari@gmail.com

ترفند های اتوکد



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *