دستور SPOTLIGHT در اتوکد

SPOTLIGHT (فرمان)

یک نورافکن ایجاد می کند که یک مخروط جهت نور را ساطع می کند.

علامت

توزیع کانونی یک پرتو متمرکز از نور را مانند چراغ قوه ، یک نقطه دنباله در یک تئاتر یا چراغ جلو می گذارد.

توجه: با شروع محصولات اتوکد ۲۰۱۶ ، تمام چراغ های استاندارد به عنوان چراغ های فوتومتری محاسبه می شوند . توصیه می شود تمام چراغ های استاندارد را در یک صحنه به چراغ های فوتومتری به روز کنید . با تنظیم متغیر سیستم LIGHTINGUNITS در ۱ یا ۲ ، نورپردازی فتومتر فعال می شود .

با اجرای دستور پیام های زیر نمایش داده می شود.

توجه: گزینه های این دستور بسته به تنظیمات LIGHTINGUNITS کمی متفاوت است.

محل منبع

مکان را برای نورافکن تنظیم می کند. مقادیر مختصات را وارد کنید یا روی محلی در منطقه ترسیم کلیک کنید .

محل منبع

هدف نورافکن را تنظیم می کند. مقادیر مختصات را وارد کنید یا روی محلی در منطقه ترسیم کلیک کنید .

نام

نام نور را مشخص می کند. می توانید از حروف بزرگ ، بزرگ ، حروف ، اعداد ، فضا ها ، ابرها (-) و زیرین ها (_) در این نام استفاده کنید.

شدت / ضریب شدت

شدت یا روشنایی نور را تنظیم می کند. دامنه ۰.۰۰ تا حداکثر مقدار پشتیبانی شده توسط سیستم شماست.

کانون

زاویه ای را مشخص می کند که درخشان ترین مخروط نور را تعریف می کند ، که برای طراحان روشنایی به عنوان زاویه پرتو شناخته می شود. این مقدار می تواند از ۰ تا ۱۶۰ درجه یا مقادیر معادل آن براساس AUNITS باشد.

فالوف

زاویه مشخص کننده مخروط کامل نور را مشخص می کند ، که به زاویه میدان نیز معروف است. این مقدار می تواند از ۰ تا ۱۶۰ درجه باشد. پیش فرض ۵۰ درجه یا مقادیر معادل آن براساس AUNITS است. زاویه سقوط باید از زاویه کانون بزرگتر یا مساوی باشد.

وضعیت

چراغ را روشن و خاموش می کند.

فتومتر

فتومتری اندازه گیری شدت درخشان منابع نور مرئی است. در نورسنجی ، شدت درخشان اندازه گیری از قدرت درک شده ساطع شده توسط یک منبع نور در جهت خاص است. شار درخشان قدرت درک شده برای هر واحد از زاویه جامد است. کل شار درخشان برای یک لامپ ، نیرویی است که از همه جهات ساطع می شود . درخشندگی یک واقعه شار درخشان در سطح ، در واحد سطح است.

توجه: گزینه Photometry فقط در دسترس است که متغیر سیستم LIGHTINGUNITS روی ۱ یا ۲ تنظیم شود.

شدت

مقدار شدت را در شمع ها ، مقدار شار یا مقدار روشنایی وارد کنید.

  • شدت. شدت را بر اساس شمع ها (سی دی) ، واحد پایه SI با شدت درخشان تنظیم می کند. این مقدار قدرت درک شده ساطع شده توسط یک منبع نور را در جهت خاصی تنظیم می کند.
  • شار شدت را بر اساس لوکس (lx) ، یک واحد SI از روشنایی تنظیم می کند. روشنایی شدت را بر اساس شمع های پا (fc) ، واحد روشنایی آمریکا تنظیم می کند. مسیری را برای استفاده برای محاسبه روشنایی مشخص کنید .
رنگ

رنگ نور را مشخص می کند.

  • نام رنگ نام رنگ روشن را مشخص می کند.
  • ؟ لیستی از نام های رنگ را نشان می دهد.
  • کلوین رنگ را بر اساس مقدار درجه حرارت کلوین مشخص می کند.
خروج

سریع از Photometry خارج می شود.

سایه

سایه های روشنایی را ایجاد می کند.

توجه: با شروع محصولات مبتنی بر اتوکد ۲۰۱۶ ، سایه ها بدون توجه به وضعیت فعلی یا مقادیر گزینه Shadow ، همیشه ارائه می شوند . این گزینه برای برنامه نویسی و سازگاری به عقب حفظ می شود .
خاموش

صفحه نمایش و محاسبه سایه های نور را خاموش می کند. خاموش کردن سایه ها باعث افزایش کارایی می شود.

تیز

سایه ها را با لبه های تیز نشان می دهد. برای افزایش کارایی از این گزینه استفاده کنید.

نگاشت نرم

سایه های واقع گرایانه را با لبه های نرم نمایش می دهد.

  • اندازه ی نقشه. مقدار حافظه مورد استفاده برای محاسبه نقشه سایه را مشخص می کند.
  • نرمی نرمی برای استفاده برای محاسبه نقشه سایه را مشخص می کند.
نمونه نرم

سایه های واقع گرایانه را با سایه های نرم تر (penumbra) بر اساس منابع نوری گسترده نمایش می دهد.

  • شکل. شکل سایه (دیسک یا مستطیل) و ابعاد آن (شعاع یا شکل و عرض) را مشخص می کند.
  • نمونه ها. اندازه نمونه را مشخص می کند.
  • قابل رویت. مشخص می کند شکل سایه قابل مشاهده است یا خیر.
  • خروج به قسمت قبلی برمی گردد.

تضعیفی

کنترل می کند که چگونه نور از فاصله کم می شود. هرچه شیء دورتر از یک نورافکن باشد ، تاریک تر جسم ظاهر می شود. استهلاک همچنین به پوسیدگی معروف است.

توجه: هنگامی که متغیر سیستم LIGHTINGUNITS روی ۱ یا ۲ تنظیم شده باشد ، گزینه Attenuation هنگام ارائه ، هیچ تاثیری روی نور ندارد. این گزینه برای برنامه نویسی و سازگاری به عقب حفظ می شود .
نوع استنباط
میزان یا میزان ضعف نمایش داده می شود. هرچه شیء دورتر باشد از یک نور نقطه ای ، تاریک تر جسم ظاهر می شود. استهلاک همچنین به پوسیدگی معروف است.

  • هیچ یک. ضعیف نیست اشیاء به دور از نورافکن به اندازه اشیاء نزدیک به نور روشن هستند.
  • معکوس خطی. میرایی را معکوس فاصله خطی از نور قرار می دهد. به عنوان مثال ، در فاصله ۲ واحد ، نور نیمی از نور در کانون توجه است. در فاصله ۴ واحد ، نور یک چهارم قوی است. مقدار پیش فرض برای خطی معکوس نیمی از حداکثر شدت است.
  • مربع معکوس میرایی را معکوس مربع فاصله از نور قرار می دهد. به عنوان مثال ، در فاصله ۲ واحد ، نور یک چهارم از نور در کانون توجه است.
    در فاصله ۴ واحد ، نور یک شانزدهم قوی است.
از محدودیت ها استفاده کنید

تعیین میزان استفاده از محدودیت ها را تعیین می کند.

حد شروع شروع می شود

نقطه شروع نور را به عنوان جبران از مرکز نور مشخص می کند. پیش فرض ۰ است.

Limit End Limit

نقطه ای را که نور به عنوان جبران از مرکز نور به پایان می رسد ، مشخص می کند. هیچ چراغی فراتر از این نقطه ریخته نمی شود. تنظیم یک حد نهایی باعث افزایش کارایی می شود که در نتیجه اثر روشنایی به حداقل رسیده باشد و محاسبات زمان پردازش را تلف کنند.

رنگ / فیلتر رنگ

رنگ نور را کنترل می کند.

رنگ واقعی

یک رنگ واقعی را مشخص می کند. فرمت R ، G ، B (قرمز ، سبز ، آبی) را وارد کنید.

فهرست مطالب

رنگ ACI (شاخص رنگ اتوکد) را مشخص می کند.

HSL

رنگ HSL (رنگ ، اشباع ، درخشندگی) را مشخص می کند.

کتاب رنگی

رنگی را از یک کتاب رنگ مشخص می کند.

خروج

از دستور خارج می شود.

SPOTLIGHT (Command)

Creates a spotlight that emits a directional cone of light.

Find

A spotlight distribution casts a focused beam of light like a flashlight, a follow
spot in a theater, or a headlight.

NOTE:Starting with AutoCAD 2016-based products, all standard lights are calculated as photometric
lights. It is recommended to update all standard lights in a scene to photometric
lights. Photometric lighting is enabled by setting the LIGHTINGUNITS system variable
to 1 or 2.

The following prompts are displayed.

NOTE:The options for this command vary slightly depending on the LIGHTINGUNITS setting.

Source location

Sets the location for the spotlight. Enter coordinate values or click a location in
the drawing area.

Source location

Sets the spotlight target. Enter coordinate values or click a location in the drawing
area.

Name

Specifies the name of the light. You can use uppercase and lowercase letters, numbers,
spaces, hyphens (-), and underscores (_) in the name.

Intensity/Intensity factor

Sets the intensity or brightness of the light. The range is 0.00 to the maximum value
that is supported by your system.

Hotspot

Specifies the angle that defines the brightest cone of light, which is known to lighting
designers as the beam angle. This value can range from 0 to 160 degrees or the equivalent
values based on AUNITS.

Falloff

Specifies the angle that defines the full cone of light, which is also known as the
field angle. This value can range from 0 to 160 degrees. The default is 50 degrees
or the equivalent values based on AUNITS. The falloff angle must be greater than or
equal to the hotspot angle.

Status

Turns the light on and off.

Photometry

Photometry is the measurement of the luminous intensities of visible light sources.

In photometry, luminous intensity is a measure of the perceived power emitted by a
light source in a particular direction. Luminous flux is the perceived power per unit
of solid angle. The total luminous flux for a lamp is the perceived power emitted
in all directions. Luminance is the total luminous flux incident on a surface, per
unit area.

NOTE:The Photometry option is available only when the LIGHTINGUNITS system variable is
set to 1 or 2.

Intensity

Enter an intensity value in candelas, flux value, or illuminance value.

  • Intensity. Sets intensity based on candelas (cd), the SI base unit of luminous intensity. This
    value sets the perceived power emitted by a light source in a particular direction.
  • Flux. Sets intensity based on lux (lx), an SI unit of illuminance.
  • Illuminance.Sets intensity based on foot-candles (fc), the American unit of illuminance. Specify
    a distance to use to calculate illuminance.
Color

Specifies the color of the light.

  • Color name. Specifies the name of the light color.
  • ?. Displays a list of color names.
  • Kelvin. Specifies the color based on a Kelvin temperature value.
Exit

Exits the Photometry prompt.

Shadow

Makes the light cast shadows.

NOTE:Starting with AutoCAD 2016-based products, shadows are always rendered no matter the
current status or values of the Shadow option. This option is maintained for scripting
and backwards compatibility.
Off

Turns off display and calculation of shadows for the light. Turning shadows off increases
performance.

Sharp

Displays shadows with sharp edges. Use this option to increase performance.

Soft Mapped

Displays realistic shadows with soft edges.

  • Map Size. Specifies the amount of memory to use to calculate the shadow map.
  • Softness. Specifies the softness to use to calculate the shadow map.
Soft Sampled

Displays realistic shadows with softer shadows (penumbra) based on extended light
sources.

  • Shape. Species the shape of the shadow (disk or rectangle) and its dimensions (radius or
    shape and width).
  • Samples. Specifies the size of the sample.
  • Visible. Specifies whether the shape of the shadow is visible.
  • Exit. Returns to the previous prompt.

Attenuation

Controls how light diminishes over distance. The farther away an object is from a
spotlight, the darker the object appears. Attenuation is also known as decay.

NOTE:When the LIGHTINGUNITS system variable is set to 1 or 2, the Attenuation option has
no affect on the light when rendered. This option is maintained for scripting and
backwards compatibility.
Attenuation Type
Sets whether and how attenuation is displayed. The farther away an object is from
a point light, the darker the object appears. Attenuation is also known as decay.

  • None. Sets no attenuation. Objects far from the spotlight are as bright as objects close
    to the light.
  • Inverse Linear. Sets attenuation to be the inverse of the linear distance from the light. For example,
    at a distance of 2 units, light is half as strong as at the spotlight; at a distance
    of 4 units, light is one quarter as strong. The default value for inverse linear is
    half the maximum intensity.
  • Inverse Squared. Sets attenuation to be the inverse of the square of the distance from the light.
    For example, at a distance of 2 units, light is one quarter as strong as at the spotlight;
    at a distance of 4 units, light is one sixteenth as strong.
Use Limits

Specifies whether to use limits.

Attenuation Start Limit

Specifies the point where light starts as an offset from the center of the light.
The default is 0.

Attenuation End Limit

Specifies the point where light ends as an offset from the center of the light. No
light is cast beyond this point. Setting an end limit increases performance where
the effect of lighting is so minimal that the calculations are wasted processing time.

Color/Filter Color

Controls the color of the light.

True Color

Specifies a True Color. Enter in the format R,G,B (red, green, blue).

Index

Specifies an ACI (AutoCAD Color Index) color.

HSL

Specifies an HSL (hue, saturation, luminance) color.

Color Book

Specifies a color from a color book.

Exit

Exits the command.

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

درباره نویسنده



بنده سیامک دوستداری فارغ التحصیل رشته مکانیک سنگ از دانشگاه صنعتی اصفهان هستم، و در این وبسایت آموزش های مربوط به نحوه برنامه نویسی در اتوکد و هچنین آموزش تصویری دستورات اتوکد را قرار خواهم داد.

تلفن همراه: ۰۹۰۰۱۲۳۴۴۴۴

ایمیل: s.doostdari@gmail.com

ترفند های اتوکد



دسته بندی مطالب​