دستور ۳DARRAY در اتوکد به منظور کپی منظم اشکال سه بعدی در سه راستای X، Y و Z می باشد. با استفاده از این دستور می توان به راحتی یک شکل سه بعدی را در راستاهای مختلف کپی کرد. برای استفاده از این دستور ابتدا ۳A را در خط فرمان تایپ کرده و اینتر بزنید و شکل سه بعدی را انتخاب کنید و مجددا اینتر بزنید. در اینجا دو گزینه پیشنهاد می گردد [Rectangular/Polar] در Rectangular کپی به صورت دکارتی و در Polar به صورت قطبی صورت می گیرد.
نماد
در روش Rectangular می بایست ۶ عدد وارد گردد:
تعداد اشکال در راستای X
تعداد اشکال در راستای Y
تعداد اشکال در راستای Z
فاصله اشکال در راستای X
فاصله اشکال در راستای Y
فاصله اشکال در راستای Z
در روش Polar می بایست ۲ عدد وارد گردد:
تعداد اشکال در راستای X
زاویه اشکال
در روش Polar در نهایت پرسش می شود که شکل چرخانده شود و یا خیر
این فرمان آرایه های سه بعدی مستطیلی یا قطبی غیرتعاملی ایجاد می کند.
عملکرد ۳DARRAY با دستور پیشرفته ARRAY جایگزین شده است که به شما امکان می دهد آرایه های انجمنی یا غیر انجمنی، ۲ بعدی یا ۳ بعدی، مستطیلی، مسیری یا قطبی ایجاد کنید.
برای آرایه های مستطیلی سه بعدی، علاوه بر ستون ها و ردیف ها، تعداد سطوح را نیز در جهت Z مشخص می کنید. برای آرایه های قطبی سه بعدی، شما محور چرخش را با هر دو نقطه در فضا مشخص می کنید.
کل مجموعه انتخاب به عنوان یک عنصر واحد در آرایه در نظر گرفته می شود.
اعلان های زیر نمایش داده می شود.
اشیاء مورد نظر را برای آرایه انتخاب کنید.
اشیاء را در ماتریسی از ردیف ها ( محور X )، ستون ها ( محور Y ) و سطوح ( محور Z ) کپی می کند. یک آرایه باید حداقل دو سطر یا دو ستون یا دو سطح داشته باشد.
مقادیر مثبت آرایه را در امتداد محورهای مثبت X ، Y و Z ایجاد می کنند . مقادیر منفی آرایه را در امتداد محورهای منفی X ، Y و Z ایجاد می کنند .
اشیاء حول محور چرخش را کپی می کند. زاویه مشخص شده تعیین می کند که اجسام تا چه اندازه حول محور چرخش آرایه شده اند.
Number of items in the array تعداد آیتم های موجود در آرایه
Angle to fill زاویه برای پر کردن
زاویه بین اولین و آخرین مورد در آرایه را مشخص می کند. یک عدد منفی یک چرخش آرایه در جهت عقربه های ساعت ایجاد می کند.
Rotate arrayed objects? اشیاء آرایه شده را بچرخانید؟
کنترل میکند که آیا آیتمها هنگام آرایهبندی چرخانده میشوند یا خیر.
Center point of array نقطه مرکزی آرایه
بنده سیامک دوستداری فارغ التحصیل رشته مکانیک سنگ از دانشگاه صنعتی اصفهان هستم، و در این وبسایت آموزش های مربوط به نحوه برنامه نویسی در اتوکد و هچنین آموزش تصویری دستورات اتوکد را قرار خواهم داد.
تلفن همراه: ۰۹۰۰۱۲۳۴۴۴۴
ایمیل: s.doostdari@gmail.com