از بین بردن Z در فایلهای اتوکد
برگرفته از: www.archiware.ir
همانطور که میدانید اتوکد نرمافزاری با قابلیتهای سهبعدی بسیار زیاد است. اما این قابلیتهای سهبعدی، زمانی که بدون دقت و توجه یا به اشتباه مورد استفاده قرار بگیرند به سادگی باعث به هم ریختن نقشهها و ایجاد مشکلاتی در ادامه ترسیم میشوند. در چنین حالتی بسیاری از دستورها به صورت عادی عمل نمیکنند و به اصطلاح میگوییم نقشه Z پیدا کرده است. در این نوشته به نسبت طولانی میخواهیم ببینیم که چطور میتوانیم بفهمیم که مشکلات نقشه مربوط به پیدا شدن مختص Z است، چطور میتوانیم Z را حذف کنیم و همینطور چطور میتوانیم در فایلهای خراب تا حدی از این اتفاق جلوگیری کنیم.
از کجا بفهمیم نقشه Z دارد؟
اگر در حین کار کردن با یک فایل AutoCAD به دفعات با مشکلات و عملکردهای نادرستی که در ادامه میگویم مواجه شدید، احتمالا با نقشهای سروکار دارید که Z پیدا کرده است. البته هر کدام از این مشکلات به تنهایی ممکن است علتهای متعددی داشته باشد، اما اگر تعدادی از آنها را با هم تجربه کردید میتوانید مطمئن باشید که فایل شما Z دارد.
۱- دستور FILLET درست کار نمیکند. خطوطی وجود دارند که با هیچ شعاعی حتی صفر با هم FILLET نمیشوند.
۲- دستور JOIN نمیتواند خطوط به هم چسبیده را به یک Polyline تبدیل کند.
۳- دستورات TRIM و EXTEND یکی در میان کار نمیکنند.
۴- OSNAP TRACKING در جهتهای x و y گیرههایی مانند Intersection را نشان نمیدهد.
۵- دستور HATCH محیطهایی که ظاهرا بسته هستند را هم هاشور نمیزند.
البته مطمئن شدن از وجود Z در نقشه کار دشواری نیست. یکی از سادهترین راههای کنترل این است که با استفاده از مکعب دید یا View cube ترسیمات را از کنار ببینید. این کار در نقشههایی مانند توپوگرافیها و غیره به راحتی وجود Z را به شما نشان میدهد.
اگر اندازه تغییرات Z خیلی کوچک باشد ممکن است نماهای کناری نتوانند به شما کمک کنند. در این حالت پیشنهاد میکنم با استفاده از QSELECT کلیه خطها یا کلیه دایرهها یا هر شیی که بیشترین تعداد را در نقشه دارد انتخاب کنید. در تصویر زیر من کلیه خطهای یک نقشه را انتخاب کردهام.
بعد از انتخاب اشیا به سراغ پالت Properties بروید. اگر در قسمت مربوط به مختصات Z هر چیزی به غیر از عدد 0 را دیدید، بدانید که نقشه Z دارد و کاملا تخت نیست. نکته مهم اینکه برای هر نوع شیی، نام خاصیتی که Z را نشان میدهد متفاوت است. مثلا برای شیی خط Start Z و End Z را میبینید و برای دایره Center Z و مثلا برای شیی از جنس Text احتمالا خاصیت Position Z دیده خواهد شد.
البته برای اطمینان صددرصد بهتر است این کار را روی چندین نوع شیی مختلف امتحان کنید.
اما یک نکته کوچک هم وجود دارد! گاهی پالت Properties اعداد را رند میکند و به این ترتیب شما مثلا همه Zها را 0 میبینید، در حالیکه واقعا اینطور نیست. بهترین کار این است که پیش از اجرای QSELECT یک بار دستور UNITS را اجرا کنید و دقت اعشار اندازهها را تا حد امکان بالا ببرید.
راه حل چیست؟
اول از همه باید بدانید که هیچ دستور فوری و فوتی وجود ندارد که با اجرای آن و در یک مرحله مطمئن شوید همه مشکلات به درستی برطرف میشوند. بسته به سادگی و پیچیدگی نقشه، بسته به تعداد اشیاء و بسته به جنس آنها ممکن است برخی از این راهحلها ناقص عمل کنند یا اصلا کار نکنند. بنابراین شما هستید که باید با آزمایش و خطا ببینید روی نقشه شما کدام راهحل یا کدام ترکیب از راهحلها بیشتر جواب میدهد.
راهحل شماره ۱: دستور FLATTEN
این دستور که عضوی از مجموعه Express Tools اتوکد است، میتواند همه اشیائی که انتخاب میکنید را روی صفحه دید فعلی تصویر کرده و یک ترسیم دوبعدی خالص به شما تحویل دهد. این دستور در اصل برای به دست آوردن ترسیمهای دوبعدی از اشیا سهبعدی مدلشده پیشبینی شده است اما میتواند برای حذف Z نقشهها هم استفاده شود. تجربه شخصی من این بوده که دستور FLATTEN روی فایلهای سنگین که تعداد اشیای آنها زیاد است یا روی فایلهای سهبعدی که تعداد segmentهای زیادی دارد درست عمل نکرده و بعد از کلی معطلی با یک پیغام خطا کار را نیمهتمام میگذارد. به هر حال برای امتحان کردن آن بهتر است به این ترتیب عمل کنید:
۱- محورهای مختصات را به حالت جهانی (WCS مخفف World Coordinate System) باز گردانید. برای اینکار UCS را تایپ کرده و دوبار Enter بزنید.
۲- دوربین اتوکد را به حالت پلان ببرید. برای این کار دستور PLAN را تایپ کرده و دوبار Enter بزنید.
۳- دستور FLATTEN را اجرا کنید. در برابر پیغام Select Objects تایپ کنید all و دوبار Enter بزنید. در مرحله بعد اتوکد از شما میپرسد که آیا خطوط مخفی را حذف کند یا خیر. معمولا در کارهای دوبعدی که مشکل Z پیدا کردهاند بهتر است پاسخ No را انتخاب کنید.
توجه کنید که FLATTEN دستوری به شدت کند است. بنابراین صبر زیادی داشته باشید به خصوص اگر ترسیمتان شلوغ و سنگین است. اما اگر شانس بیاورید و دستور کار کند، معمولا از سایر گزینهها بینیاز میشوید!
راهحل شماره ۲: دستور MOVE جادویی
یکی از راههای بسیار قدیمی حل مشکل Z یک استفاده هوشمندانه از دستور MOVE است. سیستم کار به این شکل است که شما همه اشیا ترسیم را به بینهایت بالا و سپس بینهایت پایین MOVE میکنید. هوشمندی این کار در فراتر رفتن از محدوده دقت اندازهگیری اتوکد است. در واقع از دو معادله ریاضی استفاده میکنیم. هنگام بالا بردن اشیاء Z هر عددی باشد در جمع شدن با بینهایت تبدیل به بینهایت میشود و در هنگام پایین آوردن اشیاء Z بینهایت منهای بینهایت شده و برابر 0.00 میشود. برای اینکار به ترتیب زیر عمل کنید:
۱- دستور MOVE را اجرا کنید. در برابر پیغام Select objects تایپ کنید all و دوبار Enter بزنید. برای نقطه شروع حرکت تایپ کنید 0,0,0 و برای نقطه پایان تایپ کنید 0,0,1e99. در این حالت 1e99 به معنای ۱ با ۹۹ صفر در جلوی آن است.
۲- دستور را دوباره اجرا کنید. همه مراحل به جز مرحله آخر را همانند قبل طی کنید. فقط در مرحله آخر نقطه پایان حرکت را به جای عدد ۱ با منهای ۱ تعریف کنید.
نکته بسیار مهم: این دستور روی بلوکهایی که در داخلشان اشیاء Zدار وجود دارد، درست کار نمیکند. در واقع دستور نقطه درج خود شیی بلوک را درست میکند اما اشیا داخل آن که نسبت به نقطه درج آدرسدهی میشوند همچنان Zدار باقی خواهند ماند.
راهحل شماره ۳: اصلاح دستی اشیاء
اگر با هیچکدام از روشهای بالا مشکلتان حل نشد، یا برخی از اشیا اصلاح نشدند مجبورید مستقیما دست به کار شوید و Zها را به صورت دستی روی عدد 0 تنظیم کنید. این روند بسیار طولانی و زمانبر است ولی اصول سادهای دارد. درست مانند بخش اول مطلب که درباره QSELECT و پالت Properties صحبت کردیم باید اشیاء را گروه گروه انتخاب کرده و به ترتیب بخش مربوط به Z را در هر نوع شیی به صورت جداگانه به 0 تغییر دهید.
دو نکته بسیار مهم در اینجا وجود دارد. نخست اینکه در مورد بلوکها کار پیچیدهتر است. باید تک تک بلوکهای مشکلدار را در Block Editor باز کنید و اشیاء آنها را مانند اشیاء داخل ترسیم اصلاح کنید. دوم اینکه اندازهگذاریها معمولا قابل اصلاح نیستند. یعنی چیزی برای تنظیم مختص Z ندارند. احتمالا مشکل آنها را جداگانه باید با ایزوله کردن لایه اندازهگذاری و احتمالا MOVE به بالا و پایین حل کنید.
چطور با این مشکل کنار بیاییم؟
حتماً شنیدهاید که میگویند «پیشگیری بهتر از درمان است». اما گاهی نه تنها برای پیشگیری دیر شده، که حتی درمان هم امکانپذیر نیست و باید با مشکل بسازید! اگر به هر دلیلی با وجود مختص Z و بدون اصلاح آن مجبور به کار با نقشه هستید، ابتدا دستور UCS را اجرا کنید و محورهای مختصات را به حالت WCS (دستور UCS را تایپ کنید و دوبار Enter بزنید) برگردانید. سپس برای اطمینان دستور ELEVATION را اجرا کنید و مطمئن شوید که روی 0.00 تنظیم شده است.
پس از آن به سراغ دستور OPTION بروید و از سربرگ Drafting و بخش Object Snap options گزینه Replace Z value with current elevation را انتخاب کنید.
به این ترتیب اتوکد هنگام فعال بودن OSNAP و زمانی که روی شیی که Z دارد کلیک میکنید، از مختصات Z آن صرفنظر کرده و ارتفاع 0 را برای آن نقطه در نظر میگیرد.
کلمات کلیدی:
آموزش خصوصی نقشه کشی – نماگیری در اتوکد – طراحی و نقشه کشی, آموزش نرم … اکنون برای هر view که بخواهید نماگیری کنید, کافی است دستور flat shot را اجرا نمایید.
آموزش تخت کردن محتویات فایل CAD – نسخه قابل چاپ – راندو – انجمن …
– از دستور Flatshot استفاده کنید. این یکی هم برای تهیه نقشه دو بعدی از مدل های سه بعدی کارایی دارد و برای من با خطوط کار نکرد. البته کارایی …
ترفندهای اتوکد – صفحه 3 – AutoCAD – انجمن علوم زمین و نقشه ژئومپیا
geomapia › … › نرم افزارهای Autodesk › AutoCAD
صفحه 3 از 4 – ترفندهای اتوکد – ارسال شده در AutoCAD : تا حالا شده از طریق … دستور Flatshot را اجرا کنید(مخفف این دستور fshot) صفحه تنضیمات …
رسم پرسپکتیو در اتوکد – پورتال جامع برگزیده ها
bargozideha/tag/رسم-پرسپکتیو-در-اتوکد
جزوه (خلاصه پرسپکتیو یک و دو نقطه ای)فایل اتوکد نقش های هندسی در هنر … اکنون برای هر view که بخواهید نماگیری کنید, کافی است دستور flat shot را اجرا نمایید.
– +— انجمن: نرم افزارهای نقشه کشی و گروه اتودسک (اتوکد،رویت، آرشیکد و . … این فرمان برای حذف مقادیر ارتفاع(z) استفاده می شود و همه را در یک تراز …
از بین بردن Z در فایلهای اتوکد | | معمار افزار
archiware/how-to-remove-z-from-autocad-files/
– در مرحله بعد اتوکد از شما میپرسد که آیا خطوط مخفی را حذف کند یا خیر. … از مختصات Z آن صرفنظر کرده و ارتفاع 0 را برای آن نقطه در نظر میگیرد.
ترفندهاي اتوكد | مرجع مهندسی عمران ایران
– بعد از اون هم دکمه ی Delete رو میزنیم. … یکی از رایجترین مشکلات کاربران اتوکد مشکل چرخ وسط موس هنگام استفاده امکان Zoom in/out هست. ….. گاهی اوقات هم خطوط دارای ارتفاع یا ایلیویشن های مختلفی هستند و دستور باندری ارور میدهد.
چگونه مختصات ارتفاعی تمام آبجکت ها را در اتوکد به صورت دسته جمعی …
anjoman.urbanity › انجمن علمی شهرسازی › سوالات و درخواست ها
– در این مرحله شما تغییری بر روی نقشه مشاهده نمی کنید ولی درنمای سه بعدی متوجه می شوید که آن آبجکت در طول z جابجا شده است و ارتفاع آن صفر شده …
دستورات اتوکد – سیویل استارز
Thread-دستورات-اتوکد?page=9
– Specify height or [2Point/Axis endpoint] <-23.82: ارتفاع را تعیین کنید. گزینه ها مانند ….. در اتوکد سه بعدی ، احجامی که ترسیم می شود همه جدا از هم هستند. … حذف عبارت Produced By An Autodesk Educational Product در پرینت اتوکد …
2 comments
خدا خیرتون بده کلی درگیر بودم. خیلی خیلی ممنون از مطالب خوب و مفیدتون.
عالی بود ممنون