لیست کامل دستورات و فرمان های ترسیمی اتوکد دو بعدی و سه بعدی، کاربردی و مهم به همراه مخفف
در مجموع کل فرمان ها و دستورات ترسیمی اتوکد دوبعدی و سه بعدی شامل 932 دستور می باشد. که در زیر تک تک این دستورات به همراه یک فیلم آموزشی کوتاه توضیح داده شده است. برای مشاهده آموزش فارسی به همراه فیلم آموزشی کافیه بر روی لینک هر دستور که بر روی دستورات اصلی است کلیک کنید.
در جدول دستورات اتوکد که در زیر آورده شده چند نکته وجود دارد که باید مورد توجه قرار دهید:
نکته 1: ستون اول جدول دستور اصلی است. یعنی با تایپ این دستور به طور کامل در خط فرمان و زدن اینتر دستور اجرا می شود.
نکته 2: ستون دوم جدول شامل دستور خلاصه می شود. برخی از دستورات، خلاصه مختص مربوط به خودشون رو دارند که برای آنها تعریف شده و برخی از دستورات هم خلاصه خاص خود را ندارند و فقط با تایپ چند حرف ابتدایی دستور اصلی ظاهر می شوند که در زیر هر دوی آنها آورده شده است.
نکته 3: ستون سوم جدول کاربرد دستور می باشد. در واقع دستورات را به دو دسته تقسیم کردم دستوراتی که عمومی هستند که شامل دستورات دو بعدی و دستورات کلی هستند که با حرف G نمایش داده شده است. در واقع دستوراتی هستند که اگر کسی بخواهد اتوکد (چه دو بعدی و یا سه بعدی) یاد بگیرد نیاز به این دستورات دارد و گروه دوم شامل دستورات سه بعدی می باشد که با 3D نمایش داده شده است. این دستورات نیز فقط به درد کسی می خورد که می خواهد اتوکد سه بعدی کار کند.
نکته 4: در این ستون خلاصه توضیحات دستورات آورده شده است.
نکته 5: این ستون از جدول از همه مهمتر می باشد. چرا که در این ستون میزان مهم و کاربردی بودن دستور آورده شده است.
– امتیاز 10 یعنی این دستور را حتما باید یاد بگیرید.
– امتیاز 1 یعنی دستور مهم نیست و کسانی که علاقه مند هستند شاید به کارشان بیاید.
– حرف T یعنی این دستور ترفند است و سرعت کار را بالا می برد.
– حرف H هم یعنی این دستور به درد خیلی حرفه ای ها می خورد.
امتیاز | دستور اصلی | خلاصه | کاربرد | توضیحات |
T | EXTRIM | EXTRI | G | مشابه trim است ولي با يك كليك تمام موضوعات برخوردي به موضوع انتخاب شده را trim ميكند. |
T | TCOUNT | TC | G | دستور tcount در اتوکد جهت شماره گذاري خودكار متن ها استفاده مي شود. |
T | ALIGN | AL | G | این دستور به منظور جفت کردن دو شیئ در کنار هم استفاده می شود. |
T | DATA EXTRACTION | DX, DATAE | G | شما با استفاده از دستور DataExtraction میتوانید هر اطلاعاتی را در مورد اشیاء استخراج کنید. |
T | QDIM | QD | G | با استفاده از این دستور میتوانید با سرعت بالا خطوط اندازه گذاری را ترسیم کنید. |
T | TABLEEXPORT | TABLEE | G | با اجرای این فرمان می توان از جداول موجود در اتوکد با فرمت csv (که یک فرمت اکسلی می باشد) خروجی گرفت. |
T | FLATTEN | FLATT | G | این دستور میتواند همه اشیائی که انتخاب میکنید را روی صفحه دید فعلی تصویر کرده و یک ترسیم دوبعدی خالص به شما تحویل دهد. |
T | OVERKIL | OV | G | حذف خطوط تکراری که با هم تداخل دارند |
T | ACTIONRECORDER | ARR | G | به منظور انجام بعضی کار های تکراری از این روش استفاده می شود. (برای شروع به ضبط کردن یک ماکرو) |
T | ARCTEXT | ARCT | G | متن را در اتوکد به صورت منحنی می کند. |
T | ISOLATE | ISOLATE | G | نشان دادن بخشی از اشیاء |
T | QSELECT | QSE | G | انتخاب سریع بین اشیاء |
T | SPELL | SP | G | برای ویرایش متن ار لحاظ املایی و … |
T | SUPERHATCH | SUP | G | با كنار هم چيدن بلوك يا عكس انتخابي شما در محدوده مورد نظر هاشور رسم ميكند. |
T | TCASE | TCA | G | در اتوکد برای متون کاربرد دارد و حروف رو کوچک یا بزرگ می کند. |
T | TCIRCLE | TCI | G | به منظور زدن دایره دور اشیاء تکست (مانند اعداد و سایر نوشته ها) به صورت یک باره استفاده می شود. |
T | TEXTFIT | TEXTF | G | متن انتخاب شده را بین دو نقطه فیت می کند. |
T | TEXTMASK | TEXTM | G | به كمك این دستور می توانیم یک متن را روی اشیاء دیگر قرار دهیم. |
T | TXTEXP | TXTE | G | به كمك Txtexp در اتوکد ميتوانيد متن انتخابي را Explode كنيد . |
T | ADDSELECTED | ADD | G | از این دستور برای تولید اشیائی مانند شیئ انتخاب شده استفاده می گردد. |
T | ALIASEDIT | ALIA | G | با اجرای این دستور پنجره ای باز می شود که می توان در آن دستورات اتوکد را ایجاد، حذف و یا تغییر داد. |
T | ATTDEF | ATT | G | برای تعریف کردن اتریب (Attribute) که همان بلوک های اتوماتیک می باشند از این دستور استفاده می شود. |
T | BLEND | BLEND | G | ابتدا و یا انتهای اشیاء (مانند خط، کمان و …) را با استفاده از spline به یک دیگر متصل می کند. |
T | BLOCKREPLACE | BLOCKR | G | با استفاده از این دستور می توان یک بلوک را با بلوک دیگری جایگزین نمود. |
T | COPYM | COPYM | G | با استفاده از COPYM می توان یک یا چند شیئ را با چهار روش تکرار سریع، Measure، Divide و آرایه با سرعت بالایی کپی کرد. |
T | DIM | DIM | G | این دستور انواع اندازه گذاری های مختلف مانند زدن شعاع، قطر، اندازه گذاری خطی و … با نزدیک کردن اشاره گر موس به شیئ دلخواه، فعال می شود. |
T | PURGE | PU | G | دستور PURGE آیتم های غیر ضروری مانند بلوک ها ، خطوط اندازه گذاری و … بلا استفاده را پاک می کند. |
T | QTEXT | QT | G | برای تنظیم فاصله متن ها از یکدیگر در فایل های با متون خیلی زیاد می باشد. |
T | TABLE | TB | G | با استفاده از این دستور می توان جدول با تعداد سطر و ستون دلخواه ایجاد کرد. |
T | VLISP | VLIS | G | این دستور محیط برنامه نویسی لیسپ را بالا می آورد. |
T | VPORTS | VPOR | G | به منظور تقسیم محیط ترسیم اتوکد به چندین بخش مختلف از این دستور استفاده می گردد. |
T | WMFOUT | WM | G | اشیاء داخل محیط ترسیم اتوکد را با فرمت WMF (که فرمت عکس می باشد – با استفاده از برنامه paint قابل مشاهده است) ذخیره کرد. |
T | BURST | G | این دستور یکی از ابزار های منوی Express در اتوکد می باشد. از این ابزار به منظور اکسپلود کردن اتریب ها (attrib) استفاده می شود. | |
10 | CDORDER | G | این دستور در اتوکد ترتیب ترسیم اشیاء انتخاب شده را با شماره رنگ آنها مرتب می کند. | |
10 | CHAMFER | CHA | G | دستور CHAMFER در اتوکد برای ﭘﺦ زدن سه بعدی و دو بعدی در ﮔﻮﺷﻪ ﻫﺎ می باشد |
9 | CHANGE | -CH | G | خصوصیات اشیاء موجود را در اتوکد تغییر می دهد. |
T | CHECKSTANDARDS | CHK | G | استانداردهای نقشه را وارد کنید. |
9 | CHPROP | G | یکی از زیر دستورات دستور CHANGE می باشد که خصوصیات یک شی را تغییر می دهد. | |
5 | CHSPACE | G | در یک نقشه، اشیاء انتخاب شده را بین فضای مدل و فضای کاغذ منتقل می کند. | |
T | CLIPIT | G | بلوکها، xref ها یا تصاویر را با خطوط و منحنی ها کلیپ می کند (برش می دهد). | |
T | COPYLINK | COPYL | G | انتقال نقشه از اتوکد به اکسل، ورد و سایر برنامه ها |
T | CUI | G | دستور CUI در اتوکد عناصر رابط کاربری سفارشی شده در محصول را مدیریت می کند. | |
T | SURFOFFSET | OFFSETS | 3D | به منظور آفست دادن صفحات از ان دستور استفاده می شود. |
T | FLATSHOT | FSHOT | 3D | |
T | NAVSWHEEL | WHEEL | 3D | |
1 | CUSTOMIZE | G | پالت های ابزار و گروه های پالت ابزار را سفارشی می کند. | |
10 | 3DPOLY | 3P | 3D | جهت ترسیم خطوط مرکب سه بعدی استفاده میشود (پلی لاین سه بعدی). |
10 | CONE | CONE | 3D | برای ترسیم مخروطی که مقطع آن دایره یا بیضی است استفاده میشود. |
10 | CYLINDER | CYL | 3D | برای ترسیم استوانه استفاده می شود. |
10 | EXTRUDE | EXT | 3D | برای ترسیم اشکال سه بعدی با سطح مقطع پیچیده استفاده می شود. |
10 | PLANESURFACE | PLANES | 3D | برای ترسیم یک سطح سه بعدی به کار می رود. |
10 | POLYSOLID | PSO | 3D | برای تبدیل اشکال دوبعدی به سه بعدی استفاده می شود |
10 | PYRAMID | PY | 3D | برای ترسیم هرم با مقطع چند ضلعی استفاده می شود. |
10 | SPHERE | SPH | 3D | برای ترسیم کره از این دستور استفاده میکنیم. |
10 | SWEEP | SW | 3D | با انتخاب یک شکل و یک مسیر برای شکل ، می توانیم شکل مورد نظر را بر روی مسیر انتخابی هدایت کنیم. |
10 | TORUS | TOR | 3D | برای ترسیم حلقه (تیوب) استفاده میشود. |
10 | WEDGE | WE | 3D | برای ترسیم مثلث قائمالزاویه به صورت سه بعدی کاربرد دارد. |
10 | 3DALIGN | 3DA | 3D | این دستور به منظور جفت کردن دو شیئ سه بعدی در کنار هم استفاده می شود. |
10 | 3DARRAY | 3A | 3D | دستور 3DARRAY در اتوکد به منظور کپی منظم اشکال سه بعدی در سه راستای X، Y و Z می باشد. |
10 | 3DFACE | 3F | 3D | دستور 3DFACE در اتوکد به منظور رسم صفحات سه بعدی می باشد. |
10 | 3DMESH | 3DME | 3D | دستور 3DMESH در اتوکد به منظور ترسیم یک صفحه (شبکه مش بندی) سه بعدی (مثلا بخشی از یک توپوگرافی) می باشد. |
10 | 3DOSNAP | 3D | 3D | دستور کاربردی 3DOSNAP (مشابه دستور OSNAP است) به منظور فعال کردن موقعیت گیره های اشکال سه بعدی می باشد. |
10 | 3DROTATE | 3R ,3DR | 3D | 3DROTATE به منظور چرخش سه بعدی اشیاء می باشد. |
10 | 3DSCALE | 3S ,3DS | 3D | دستور 3DSCALE به منظور تغیر مقیاس اشیاء سه بعدی در راستا و صفحات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. |
10 | UNION | UNI | 3D | این دستور به منظور اتصال دو شیئ سه بعدی به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد. (اجتماع دو حجم را می گیرد) |
10 | BREP | BREP | 3D | |
10 | BOX | BOX | 3D | از این دستور برای ترسیم مکعب به صورت سه بعدی استفاده میشود. |
10 | XEDGES | XE | 3D | دستور XEDGES در اتوکد به منظور تولید wireframe از اشکال سه بعدی همچون اجسام سه بعدی، مش ها، ناحیه ها، سطوح و … می باشد. |
10 | CHAMFEREDGE | 3D | دستور CHAMFEREDGE در اتوکد لبه های جامد و سطوح سه بعدی را پخ می زند. | |
10 | ARC | A | G | از اين دستور براي رسم کمان در اتوکد استفاده مي کنيم |
10 | ARRAY | AR | G | به کاربران کمک میکند تا از موضوعات انتخابی کپی های منظم به صورت منظم با مقادیر قابل تغییر، ایجاد کنند. |
10 | BOUNDARY | BO | G | به منظور ترسیم مرز (به صورت پلی لاین) دور یک حفره تشکیل شده از چند شیء مورد استفاده قرار می گیرد. |
10 | BREAKLINE | BREAKL | G | خط برش زمانی استفاده می شود که فضای کافی برای نمایش بخشی از ترسیم وجود نداشته باشد. |
10 | CIRCLE | C | G | از این دستور برای ترسیم دایره استفاده میشود. |
10 | COPY | CO, CP | G | با استفاده از این دستور میتوانید موضوعات را در اتوکد کپی کنید. |
10 | DRAWORDER | DR | G | نمایش یک شیئ در زیر یا روی اشیاء دیگر |
10 | ERASE | E, DE | G | .برای پاک کردن موضوعات استفاده می شود |
10 | GROUP | G | G | یکپارچه سازی اشیاء |
10 | HATCH | H, BH | G | در اتوکد به معنی هاشور زدن است. |
10 | HELIX | HELI | G | برای ترسیم مارپیچ در اتوکد باید از این دستور استفاده کرد. |
10 | ID | ID | G | نمایش مختصات نقطه انتحابی |
10 | JOIN | J | G | این دستور برای اتصال و یکی کردن دو یا چند شیء خطی هم جنس کاربرد دارد. |
10 | LINE | L | G | جهت ترسیم خط استفاده میشود. |
10 | LIST | LI, LS, SHO | G | نمایش ویژگی های یک شیئ در یک فرم جدید |
10 | LOFT | LOF | G | برای ترسیم یک شکل با مقاطع مختلف و به صورت دوبعدی و سه بعی استفاده می شود. |
10 | MEASUREGEOM | MEA | G | به منظور محاسبه طول، شعاع، زاویه، مساحت و حجم مورد استفاده قرار می گیرد. |
10 | MIRROR | MI | G | با استفاده از این دستور میتوانید موضوعات را در اتوکد قرینه کنید. |
10 | MTEXT | T, MT | G | به منظور نوشتن متن و عدد قابل ویرایش چند خطی به کار میرود. |
10 | OFFSET | O | G | با استفاده از این دستور میتوان هر نوع خطی را به موازات خودش در دو جهت از خود موضوع، کپی برداری کنید. |
10 | OPTION | OP | G | تنظیمات اتوکد |
10 | OSNAP | OS, DD | G | تعیین نقاط کمکی (گیره های شیء) |
10 | PLOT | PLO, PRI | G | تنظیمات پنجره چاپ اتوکد جهت پرینتی با مقیاس |
10 | POINT | Po | G | ایجاد نقطه در اتوکد |
10 | POINTS | PO | G | توانایی ایجاد نقطه و تقسیم بندی اشیاء به كمک دستور هاي Point و Divide و Measure |
10 | POLYGON | POL | G | بوسیله این دستور کاربر میتواند چند ضلعی منتظم با تعداد اضلاع ۳ تا ۱۰۲۴ را تولید کند. |
10 | POLYLINE | PL | G | یکی از دستورات کاربردی اتوکد است و به کاربر کمک میکند خطوط مرکبی ترسیم کنند. |
10 | PROPERTIES | PR, CH, MO | G | ویژگی هر شیئ را نشان می دهد |
10 | RECTANGLE | REC | G | با کمک این دستور میتوان مستطیل و یا مربع را به راحتی با مدل های پخدار ، گوشه کرد و ضخامت دار ترسیم کرد. |
10 | REGION | REG | G | به منظور ساختن یک ناحیه یا صفحه مورد استفاده قرار می گیرد. |
10 | REVOLVE | REV | G | برای چرخاندن یک مقطع حول یک محور از این دستور استفاده میشود. |
10 | SAVEAS | SA, DXF | G | ذخیره فایل اتوکد در مسیر دلحواه |
10 | SCALE | SC | G | دستور Scale برای تغییر متناسب ابعاد نقشه یا حتی تبدیل مقیاس نقشه (مثلا از اینچ به سانتی متر) به کار برده می شود. |
10 | TEXT | DT | G | برای درج متون تک خطی ساده مورد استفاده قرار می گیرد. |
10 | TORIENT | TORI | G | برای چرخاندن متن ها و بلوک ها و … با زواویه دلخواه در اتوکد مورد استفاده قرار می گیرد. |
10 | TXT2MTXT | TX | G | متن ساده را بصورت متن چند خطي تبیل می کند. |
10 | UCS | UCS | G | این دستور کاربرد زیادی در تغییر محورهای مختصات و به اصطلاح تغییر در صفحه کار در اتوکد را دارد |
10 | UNGROUP | UNG | G | اشیاء گروپ شده را از یکدیگر جدا می کند. |
10 | WIPEOUT | WI | G | برای کشیدن یک شکل بسته محو کننده موضوعات استفاده میشود. |
10 | XLINE | XL | G | این دستور برای ترسیم خطوط بی نهایت استفاده میشود. |
10 | UNITS | UN, DDU | G | با کمک این دستور کاربر میتواند واحد نقشه ها را مشخص کند و یا تغییر دهد. |
10 | XPLODE | XP | G | مشابه دستور XPLODE با این تفاوت که می توان خوصوصیاتی همچون رنگ، لایه، نوع و عرض خط را در فایل اکسپلود شده اعمال کرد. |
10 | AREA | AA, ARE | G | از دستور AREA به منظور به دست آوردن محیط و مساحت اشکال مختلف استفاده می گردد |
10 | BLOCK | B | G | با استفاده از این دستور می نوان بلوک ترسیم نمود. |
10 | BREAK | BR | G | برای بریدن اشیاء (مانند خط، کمان و …) از این دستور بسیار کاربردی استفاده می گردد. |
10 | BSCALE | BSC | G | با استفاده از دستور BSCALE می توان مقیاس (ابعاد) بلوک ها را در راستا های دلخواه و با ابعاد دلخواه تغییر داد. |
10 | TABSURF | TABS | G | با استفاده از این فرمان می توان از هر شیئ دلخواهی (مثلا کمان، دایره، خط، …) یک سطح (مش) در هر راستای دلخواهی ایجاد نمود. |
10 | TRIM | TR | G | با استفاده از این دستور بسیار کاربردی می توان بیرون زدگی های خطوط را پاک کرد. |
5 | 3DCLIP | 3DC | 3D | دستور 3DCLIP در اتوکد به منظور مشاهده سکشن از اشکال سه بعدی در راستاهای مختلف می باشد. |
5 | ANIPATH | ANI | 3D | به منظور ضبط یک انیمیشن در اتوکد از این دستور استفاده می شود. |
3 | 3DCORBIT | 3DCO | 3D | دستور 3DCORBIT در اتوکد به منظور چرخش اشکال سه بعدی (برای مشاهده) در راستاهای مختلف می باشد. |
2 | 3DDISTANCE | 3DDI | 3D | دستور 3DDISTANCE در اتوکد به منظور جلو و عقب بردن اشکال سه بعدی (برای مشاهده) در یک راستا می باشد. |
2 | 3DFLY | 3DFL | 3D | دستور 3DFLY در اتوکد به منظور مشاهده بهتر اشیاء سه بعدی می باشد. |
2 | 3DFORBIT | 3DFO | 3D | دستور 3DFORBIT در اتوکد به منظور مشاهده بهتر اشیاء سه بعدی (برای چرخاندن) می باشد. |
2 | 3DORBIT | 3DO, OR | 3D | دستور 3DORBIT در اتوکد به منظور چرخش اشیاء و مشاهده آنها از زوایای مختلف می باشد. |
2 | 3DORBITCTR | 3DORBITC | 3D | همان دستور 3DORBIT (به منظور چرخش اشیاء و مشاهده آنها از زوایای مختلف) می باشد. با این تفاوت که می توان مرکز چرخش را مشخص نمود. |
1 | 3DPRINT | 3DP | 3D | دستور 3DPRINT به منظور چاپ سه بعدی در چاپگر های سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرد. |
2 | 3DSWIVEL | 3DSW | 3D | از دستور 3DSWIVEL به منظور چرخش اهسته اشیاء سه بعدی و مشاهده آنها از زوایای مختلف کاربرد دارد. |
2 | 3DWALK | 3DN ,3DW | 3D | دستور 3DWALK به منظور مشاهده اشیاء سه بعدی در راستاهای مختلف کاربرد دارد. |
2 | 3DZOOM | 3DZ | 3D | همان دستور ZOOM است. |
1 | AMECONVERT | AM | 3D | برای تبدیل اشیاء سه بعدیAME (Advanced Modeling Extension) به اشیاء سه بعدی معمولی در اتوکد از این دستور استفاده می شود. |
5 | ANALYSISCURVATURE | AN | 3D | این دستور یک گرادیان از رنگ بندی بر روی سطوح سه بعدی برای مشاهده بهتر خصوصیات یک سطح مانند ماکزیمم، مینیمم و … ایجاد می کند. |
5 | ANALYSISDRAFT | DRAF | 3D | این دستور یک گرادیان از رنگ بندی بر روی سطوح سه بعدی برای مشاهده بهتر زوایای یک سطح ایجاد می کند. |
5 | ANALYSISOPTIONS | ANALYSISO | 3D | با اجرای این دستور پنجره ای باز می شود که می توان در آن بازه رنگبندی دستورات ANALYSISCURVATURE ، ANALYSISDRAFT و ANALYSISZEBRA را تغییر داد. |
5 | ANALYSISZEBRA | ZE | 3D | این دستور یک گرادیان از رنگ بندی راه راه (گورخری) بر روی سطوح سه بعدی برای مشاهده بهتر یک سطح ایجاد می کند. |
2 | WALKFLYSETTINGS | WALK | 3D | این دستور پنجره setting مربوط به walk و fly را بالا می آورد. |
2 | Zcenter | ZCEN | 3D | یکی از زیر دستورات -3DOSNAP محسوب می شود. این دستور به منظور فعال کردن موقعیت مرکز سطح اشکال سه بعدی می باشد. |
2 | Zknot | ZKNO | 3D | یکی از زیر دستورات -3DOSNAP محسوب می شود. این دستور به منظور فعال کردن موقعیت گره های اشکال سه بعدی و دو بعدی اسپیلاین (Spline) می باشد. |
2 | Zmidpoint | ZMID | 3D | یکی از زیر دستورات -3DOSNAP محسوب می شود. این دستور به منظور فعال کردن موقعیت وسط اضلاع اشکال سه بعدی می باشد. |
2 | Znearest | ZNEA | 3D | یکی از زیر دستورات -3DOSNAP محسوب می شود. این دستور به منظور فعال کردن نزدیک ترین موقعیت نشانگر موس به اشکال سه بعدی می باشد. |
2 | Znone | ZNON | 3D | یکی از زیر دستورات -3DOSNAP محسوب می شود. این دستور به منظور غیر فعال کردن 3DOSNAP می باشد. |
2 | Zperpendicular | ZPER | 3D | یکی از زیر دستورات -3DOSNAP محسوب می شود. این دستور به منظور فعال کردن موقعیت عمود بر اشکال سه بعدی می باشد. |
2 | Zvertex | ZVER | 3D | یکی از زیر دستورات -3DOSNAP محسوب می شود. این دستور به منظور فعال کردن موقعیت گیره های اشکال سه بعدی می باشد. |
2 | 3DDWF | 3DDW | 3D | دستور 3DDWF در اتوکد به منظور خروجی گرفتن (اکسپورت) اشکال سه بعدی با فرمت DWFx می باشد. |
1 | 3DSIN | 3DSI | 3D | به منظور لود کردن فایلهای 3D Studio با فرمت 3ds از دستور 3DSIN استفاده می شود. |
1 | ACISIN | ACISIN | 3D | دستور ACISIN به منظور ایمپورت کردن فایل هایی با پسوند sat در نرم افزار اتوکد مورد استفاده قرار می گیرد. |
8 | AUTOCONSTRAIN | AUTOCON | G | این دستور به صورت اتوماتیک تمام اشیاء را با توجه به موقعیتی که نسبت به یکدیگر دارند را به هم وابسته (CONSTRAIN) می کند. |
1H | TOOLPALETTES | TP | G | با استفاده از دستور TP یا ToolPalettes جدول ابزار استاندارد آماده اتوکد را استفاده کرده و آنها را فراخوانی نمائید . |
1H | XCLIP | XC | G | برای کاهش نمایش یا برش مرز یک بلوک و یا ارجاع خارجی (مانند تصاویر … در اتوکد) به یک مرز مشخص استفاده میشود. |
1H | ACADINFO | ACADI | G | دستور ACADINFO به منظور تولید یک فایل متنی با نام acadinfo.txt می باشد که کلیه اطلاعات سیستمی و غیر سیستمی اتوکد و مقادیر آنها در آن قرار دارد. |
1H | ACTBASEPOINT | ACTB | G | این دستور یک نقطه مبنا در ماکرو های در حال ضبط ایجاد می کند. |
1H | ACTSTOP | ARS | G | به منظور متوقف کردن ضبط ماکرو از این دستور استفاده می گردد. |
1H | ACTUSERINPUT | ARU | G | با استفاده از این دستور می توان در هنگام ضبط یک ماکرو، فرایند ضبط را به طور موقت متوقف نمود و از کاربر یک عدد به عنوان ورودی دریافت کرد. |
1H | ACTUSERMESSAGE | ARM | G | این دستور را زمانی استفاده می کنیم که بخواهیم در حین فرایند ضبط یک ماکرو یک پیغام را برای کاربر بنویسیم. |
1H | APPAUTOLOADER | APPA | G | با استفاده از این دستور می توان کلیه برنامه های plug-in شده در فولدر ApplicationPlugins نرم افزار اتوکد را لیست و یا دوباره بارگذاری نمود. |
1H | APPLOAD | AP | G | از دستور APPLOAD به منظور لود کرد فایل های اتو لیسپ و ماکرو استفاده می گردد. |
1H | ARX | ARX | G | با استفاده از دستور ARX می توان فایل های برنامه نویسی شده با این زبان را لود، آنلود نمود و یا اطلاعات فایل های این مجموعه دریافت کرد. |
1H | ATTEXT | ATTEX | G | با استفاده از این دستور می توان از اتریب های (Attribute) موجود در محیط ترسیم اتوکد خروجی متنی تهیه کرد. |
1H | ATTOUT | ATTO | G | با استفاده از این دستور می توان از اتریب های (Attribute) موجود در محیط ترسیم اتوکد خروجی متنی تهیه کرد. |
1H | BACTION | AC | G | به منظور اضافه کردن یک عمل (Action) به بلوک های دینامیک از این دستور استفاده می شود. این دستور فقط در ناحیه ویرایش بلوک کار می کند. |
1H | BACTIONBAR | BACTIONB | G | هنگام اضافه کردن Action به بلوک های دینامیک لوگوی همان Action در کنار شیء ای که اکشن به آن اضافه شده نمایش داده می شود. |
1H | BACTIONSET | BACTIONS | G | اکشن بلوک های داینامیک را ویرایش کرد. این دستور را تنها می توان با راست کلیک کردن بر روی لوگوی اکشن و انتخاب Action selection set اجرا نمود. |
1H | BACTIONTOOL | BACTIONT | G | این دستور مشابه دستور BACTION می باشد، فقط با گزینه های بیشتر. |
1H | BATTMAN | BATTM | G | به منظور ویرایش اتریب های (Attribute) موجود در فایل اتوکد از این دستور استفاده می گردد. با اجرای این دستور پنجره block attribute Manager بالا می آید. |
1H | BAUTHORPALETTE | BAU | G | با اجرای این دستور جعبه ابزار Block Authoring Palettes که برای ساخت بلوک های دینامیک استفاده می شود، باز می شود. |
1H | BGRIPSET | BGR | G | تعداد گیره های پارامتر (parameters) در بلوک های دینامیک را با استفاده از این دستور می توان تغییر داد. |
1H | BPARAMETER | PARAM | G | برای ترسیم پارامتر در بلوک های دینامیک از این دستور استفاده می گردد. |
5 | BEDIT | BE | G | این دستور برای ویرایش یک بلوک و یا ترسیم بلوک جدید استفاده می شود |
5 | NEW | NEW | G | ایجاد فضای ترسیم جدید |
5 | OPEN | DXFI, OPE | G | برای باز کردن یک فایل باید از منوی File گزینه Open را انتخاب کنید . |
5 | RAY | RAY | G | برای ترسیم خطوطی که از یک طرف ممتد می باشد، استفاده میشود. |
5 | RIBBON | RI | G | مکانی است که از آن، ابزارهایی را برای ترسیم، ویرایش، یا انجام کارهای دیگر، را انتخاب می کنید. |
5 | ANNORESET | ANNOR | G | این دستور مکان تمام اشیاء annotative انتخاب شده را بازنشانی می کند. |
5 | APERTURE | APE | G | با استفاده از دستور APERTURE می توان تعیین کرد که از چه فاصله ای snap ها (گیره ها) فعال شوند. |
5 | ARRAYCLASSIC | ARRAYCLA | G | با استفاده از دستور ARRAYCLASSIC پنجره ای نمایش داده می شود که می توان هر یک از پارامتر های ایجاد اشکال با استفاده از آرایه را در آن مشاهده کرد. |
5 | ARRAYEDIT | ARRAYE | G | با استفاده از دستور ARRAYEDIT می توان ویژگی های یک شیئ آرایه ای را تغییر داد. |
5 | ATTACH | ATTA | G | با استفاده از این دستور می توان فایل هایی نظیر فایل عکس، پی دی اف، فایل اتوکد دیگر و … را در فایل اتوکد پیوست نمود. |
5 | ATTACHURL | ATTACHU | G | برای هر شیئ در محیط ترسیم اتوکد یک آدرس اینترنتی درج کرد که با گرفتن کلید Ctrl و کلیک کردن بر روی آن شیئ آدرس اینترنتی باز شود. |
5 | BCPARAMETER | CPARAM | G | ابزار constraint parameter را با استفاده از این دستور می توان به کار گیری کرد. |
5 | BMPOUT | BMP | G | این دستور اشیاء انتخاب شده را با فرمت bmp (که فرمت عکس است) در مسیر دلخواه ذخیره می کند. |
5 | BTRIM | BTR | G | در صورتی که در فرایند trim کردن اشیائی از نوع بلوک وجود داشته باشد از دستور Btrim استفاده می گردد. |
5 | TSCALE | TSC | G | به منظور تغییر مقیاس متن های ساده (TEXT)، متن های چند خطی (MTEXT)، و attributes از این دستور استفاده می شود. |
5 | U | U | G | دستور U مرحله ترسیم را فقط یک گام به عقب باز می گرداند. |
5 | UNDO | UND | G | دستور UNDO مشابه دستور U است فقط با کاربردهای بیشتر مثلا می توان تعداد بازگشت مراحل را وارد کرد و یا … |
5 | VSSAVE | VSS | G | محیط ترسیم فعلی را که در حال اجرا است با نام دلخواه ذخیره می کند. |
3 | BSAVE | BS | G | با استفاده از این دستور می توان محیط ویرایش بلوک را ذخیره کرد و بست. این دستور تنها در محیط ویرایش بلوک کار می کند. |
3 | BSAVEAS | BSAVEA | G | با استفاده از این دستور می توان محیط ویرایش بلوک را در یک فایل جدید و در مسیر دلخواه ذخیره کرد و بست. این دستور تنها در محیط ویرایش بلوک کار می کند. |
2 | MLINE | ML | G | جهت ترسیم دو خط موازی با یکدیگر استفاده میشود. |
1 | CHURLS | CHU | G | به منظور تغییر Hyperlink اشیاء (مانند دایره، خط، پلی لاین و …) (در صورت وجود لینک) استفاده می شود. |
1 | DRAFTING SETTINGS | DDR, DS, SE | G | از پنجره Drafting Setting می توانید به نوار ابزار Snap and Grid و … بروید |
1 | GRADIENT | GD | G | نوع دیگری از هاشور که به صورت سایه روشن (گرافیکی) میباشد. |
1 | MOVEBAK | MOVEB | G | به منظور تغییر مقصد پوشه پشتیبان گیری (BACKUP) مورد استفاده قرار می گیرد. |
1 | QUICKCALC | QC | G | ماشین حساب اتوکد |
1 | REPURLS | REPU | G | به منظور جایگزین کردن لینک جدید با لینک های موجود می باشد. |
1 | REVCLOUD | REVC | G | برای اضافه کردن توضیح به طرح است (مرز برای باز نگری در اتوکد). |
1 | RTEXT | RTEX | G | یک فایل مرجع برای نمایش متن، مانند یک یادداشت و فایل تکست ایجاد می کند. |
1 | SAVEIMG | SAVEI | G | ذخیره فایل اتوکد به صورت تصویر |
1 | SHOWURLS | SHOWU | G | کلیه آدرس های اینترنتی را که در داخل یک فایل اتوکد به اشیاء لینک داده شده اند (در صورت وجود) را نشان می هد. |
1 | STATUS | STAT | G | برای نمایش وضعیت فایل استفاده می شود |
1 | TIME | TIF | G | زمان هایی مانند تولید فایل و ویرایش روی آن و غیره را نشان می دهد. |
1 | TIFOUT | TIF | G | زمان هایی مانند تولید فایل و ویرایش روی آن و غیره را نشان می دهد. |
1 | TJUST | TJ | G | در اتوکد به منظور راست چین، چپ چین، … کردن متن استفاده می شود. |
1 | LAYWALK | LAYW | G | با اجرای این دستور ،پنجره ای باز می شود كه تمام لایه ها انتخاب شده اند |
1 | XDATA | XDA | G | یک سری از اطلاعات را با نوع های مختلف (مانند عدد صحیح، عدد حقیقی، موقعیت و …) داخل یک شیئ کار گذاشت. |
1 | XDLIST | XD | G | دستور XDLIST یک دستور Express Tool در اتوکد می باشد. این دستور XDATA های موجود در یک شیئ را (در صورت وجود) نمایش می دهد. |
1 | XLIST | XLIS | G | از خصوصیات یک شیئ در داخل Block ها و XREF ها اطلاع پیدا کنید بدون اینکه مجبور به باز کردن آنها باشید. |
1 | XOPEN | XO | G | دستور XOPEN در اتوکد به منظور باز کردن فایل های رفرنس (xref) در پنجره جدید برای ویرایش می باشد. |
1 | XREF | XR | G | دستور XREF در اتوکد به منظور پیوست کردن فایلهایی نظیر انواع فرمت های عکس، فایل های اتوکد، PDF و … در محیط ترسیم استفاده می شود. |
1 | ZOOM | Z | G | با استفاده از دستور ZOOM در اتوکد می توان بر روی هر ناحیه از فضای ترسیم در اتوکد بزرگنمایی کرد. |
1 | 3DEDITBAR | 3DE | G | دستور 3DEDITBAR در اتوکد به منظور قراردادن وجابجایی نقطه ویرایشگر در SPLINE ها و صفحات NURBS می باشد. |
1 | 3DMOVE | 3M | G | دستور 3DMOVE در اتوکد به منظور جابجا کردن اشیاء از مختصاتی به مختصات دیگر می باشد. |
1 | 3DPAN | 3DPA | G | دستور 3DPAN فرقی با دستور PAN ندارد. و برای تبدیل نشانگر موس به دست و جابجا کردن محیط اتوکد استفاده می گردد. |
1 | ABOUT | AB | G | دستور بدون کاربرد ABOUT به منظور مشاهده پنجره (درباره) اطلاعات شرکت اتودسک می باشد. |
1 | ACISOUT | ACIS | G | دستور ACISOUT به منظور اکسپورت کردن فایل هایی با پسوند sat در نرم افزار اتوکد مورد استفاده قرار می گیرد. |
1 | ADCCLOSE | ADCC | G | این دستور باعث بسته شدن پنجره مرکز طراحی و جستجو می شود. |
1 | ADCENTER | DC, ADC | G | این دستور پنجره ای را باز می کند که مرکز طراحی یا جستجو اتوکد نام دارد. |
1 | ADCNAVIGATE | ADCN | G | با استفاده از این دستور می توان مسیر دلخواه خود را در پنجره مرکز طراحی یا جستجو هدایت کرد. |
1 | ADJUST | ADJ | G | برای تنظیم کنتراست، میزان محو شدگی و روشنایی عکس های داخل فایل اتوکد از این دستور استفاده می گردد. |
1 | ALIGNSPACE | ALIG | G | این دستور که فقط در Layout1 قابل اجرا می باشد. |
1 | ANNOUPDATE | ANNOU | G | به منظور به روز رسانی اشیاء annotative از این دستور استفاده می گردد. |
1 | ARCHIVE | ARCH | G | این دستور آرشیوی از Sheet set های موجود را در صورت وجود نشان می دهد. |
1 | ARRAYCLOSE | ARRAYCLO | G | دستور بدون کاربرد ARRAYCLOSE به منظور بستن روبان باز شده هنگام کلیک بر روی اشیاء array می باشد. |
1 | ARRAYPATH | ARRAYPA | G | این دستور یکی از زیر دستورات AR (آرایه) محسوب می شود. با استفاده از آن می توان یک شیئ را در طول یک مسیر کپی کرد. |
1 | ARRAYPOLAR | ARRAYPO | G | این دستور یکی از زیر دستورات AR (آرایه) محسوب می شود. با استفاده از آن می توان یک شیئ را به صورت آرایه های دایره ای کپی کرد. |
1 | ARRAYRECT | ARRAYR | G | این دستور یکی از زیر دستورات AR (آرایه) محسوب می شود. با استفاده از آن می توان یک شیئ را به صورت آرایه های مربعی کپی کرد. |
1 | ATTDISP | ATTDI | G | با استفاده از این دستور می توان اتریب های (Attribute) موجود در محیط ترسیم اتوکد را غیر قابل مشاهده کرد. |
1 | ATTEDIT | ATE | G | با استفاده از این دستور می توان اتریب های (Attribute) موجود در محیط ترسیم اتوکد را ویرایش کرد. |
1 | ATTIN | ATTIN | G | برای اینپورت (وارد کردن) فایل متی اتریب (Attribute) از این دستور استفاده می گردد. |
1 | ATTIPEDIT | ATI | G | با استفاده از این دستور می توان اتریب های (Attribute) موجود در محیط ترسیم اتوکد را ویرایش کرد. |
1 | ATTREDEF | ATTR | G | برای بازتعریف اتریب های (Attribute) موجود از این دستور استفاده می گردد. |
1 | ATTSYNC | ATTS | G | با استفاده از این دستور می توان تغییراتی که در یک شیئ اتریب (Attribute) ایجاد شده است را به همه بلوک ها اعمال کرد. |
1 | AUDIT | AUD | G | برای بررسی و رفع ارور های موجود در فایل اتوکد از این دستور استفاده می گردد. |
1 | BASE | BAS | G | برای تعیین یک نقطه مبنا از این دستور استفاده می گردد. |
1 | BASSOCIATE | BASS | G | این دستور به منظور ایجاد بلوک های دینامیک، یک Action را به یک پارامتر وابسته می کند. |
1 | BATTORDER | BATTO | G | با اجرای این دستور پنجره ای بالا می آید که رتبه اتریب های (Attribute) موجود در ناحیه بلاک ادیتور مورد نظر را نشان می دهد. |
1 | BAUTHORPALETTECLOSE | BAU | G | دستور بدون کاربرد BAUTHORPALETTECLOSE به بستن جعبه ابزار ساخت بلوک های داینامیک استفاده می شود. |
1 | BCLOSE | BC | G | این دستور برای بستن ناحیه ویرایش بلوک مورد استفاده قرار می گیرد. |
1 | BCOUNT | BCOU | G | با اجرای این دستور می توان فهمید از هر بلوک موجود در محیط ترسیم اتوکد چه تعداد وجود دارد. |
1 | BCYCLEORDER | BCY | G | برای تغییر ترتیب چرخهای (Cycle Order) اجزای یک بلاک استفاده میشود. |
1 | BESETTINGS | BES | G | با اجرای این دستور پنجره مربوط به تنظیمات بلوک های دینامیک (تنظیماتی مانند رنگ و فونت، …) ظاهر می گردد |
1 | BEXTEND | BEX | G | برای امتداد دادن یک خط به سمت یک بلوک استفاده می گردد. از دستور EXTEND به جای این دستور می توان استفاده کرد. |
1 | BLOCK? | BLOCK? | G | این دستور اشیاء موجود در یک بلوک (مانند خط، کمان و …) را لیست می کند. |
1 | BLOCKICON | BLOCKI | G | آیکون بلوک را در مرکز طراحی (DesignCenter) آپدیت می کند. |
1 | BLOCKTOXREF | BLOCKT | G | این دستور بلوک را با فایل XREF جایگزین می کند. |
1 | BLOOKUPTABLE | BLOOKU | G | برای ایجاد و یا نمایش یک lookup table در بلوک های دینامک از این دستور استفاده می گردد. |
1 | BROWSER | BRO | G | با زدن این دستور و سپس وارد کردن دامنه یک وبسایت آن وبسایت در اینترنت اکسپلورر باز می شود. |
1 | CLOSE | CLOSE | G | با اجرای این دستور فایل اتوکد بسته می شود. |
1 | TABLEDIT | TABLED | G | با اجرای این فرمان می توان محتویات آن سلول را ویرایش کرد. این کار را با دابل کلیک کردن بر روی سلول های جدول نیز می توان انجام داد. |
1 | TABLESTYLE | TS | G | با استفاده از این دستور می توان استایل جداول اتوکد را تغییر داد. |
1 | TABLET | TABLET | G | با استفاده از این دستور می توان کالیبراسیون، پیکربندی، و ديجيتالى نمودن تبلت را انجام داد. |
1 | VIEW | V,DDVIEW | G | با استفاده از این دستور پنجره ای بالا می آید که در آن می توان همه حالات مشاهده ای محیط ترسیم مانند دید از بالا و جوانب و همچنین مشاهده های ایزومتریک را فعال نمود. |
1 | VISUALSTYLES | VSM | G | شکل محیط ترسیم فعلی را که در حال اجرا است به محیط های موجود مانند X-Ray، Wirefame، Sketchy و … که به صورت پیش فرض وجود دارند، می توان تغییر داد. |
1 | VISUALSTYLESCLOSE | G | دستوری بدون کاربرد که با استفاده از آن می توان پنجره Visual style که توسط دستور VISUALSTYLES باز شده است، را بست. | |
1 | VPCLIP | VPC | G | استفاده از آن می توان یک پنجره با هر شکل دلخواهی در این محیط ایجاد نمود، که بتوان داخل آن محیط ترسیم را به صورت مجزا مشاهده نمود. |
1 | VPMAX | VPM | G | به منظور تقسیم محیط ترسیم اتوکد به چندین بخش مختلف و باز گرداندن آن به حالت اولیه از این دستور استفاده می گردد. |
1 | VPMIN | VPMI | G | مشابه دستور VPMAX می باشد. |
1 | VPOINT | VP | G | زاویه و راستای نمایش محیط ترسیم اتوکد را می توان با این دستور تغییر داد. |
1 | VPSCALE | VPS | G | در محیط layout، مقیاس محیط ترسیم فعلی را نمایش می دهد. |
1 | VSCURRENT | VS | G | محیط ترسیم فعلی را که در حال اجرا است تبدیل به محیط X-Ray، Wirefame، Sketchy و … می کند. |
1 | VSLIDE | VSL | G | برای لود کردن فایل هایی با فرمت sld از این دستور استفاده می شود. |
1 | WBLOCK | W | G | با استفاده از این دستور می توان یک یا چند شیئ را در یک فایل اتوکد مجزا (یا به صورت بلوک) ذخیره کرد. |
1 | WEBLOAD | WEBLO | G | این دستور می تواند یک فایل جاوا اسکریپت را از روی یک وب سایت لود و یا آن لود کند. |
1 | WHOHAS | WH | G | با استفاده از این دستور می توان فهمید چه کسی بر روی شبکه های کامپیوتری یک فایل اتوکد را باز کرده است. |
1 | WMFIN | WMFI | G | برای وارد کردن فایل های با فرمت WMF (که فرمت عکس می باشد – با استفاده از برنامه paint قابل مشاهده است) به محیط اتوکد از این دستور استفاده می شود. |
1 | WMFOPTS | WMFO | G | دو مورد از خصوصیات فایل خروجی با فرمت WMF (که فرمت عکس می باشد – با استفاده از برنامه paint قابل مشاهده است) را کنترل می کند. |
1 | WORKFLOW | WORKF | – | این دستور زمانی کار می کند که AutoCAD Suite نصب باشد. |
1 | WORKSPACE | WORKS | G | به منظور ایجاد، اصلاح و یا ذخیره کردن یک محیط کاربری از این دستور استفاده می گردد. |
1 | WSSAVE | WSSA | G | با استفاده از این دستور می توان تغییراتی که در محیط کاربری نرم افزار ایجاد می شود را با یک نام دلخواه ذخیره نمود. |
1 | WSSETTINGS | WSSE | G | این دستور به منظور فعال کردن پنجره workspace setting می باشد. |
1 | XATTACH | XA | G | به منظور ضمیمه کردن یک فایل dwg در فایل اتوکدی که در حال اجرا است از این دستور استفاده می گردد. |
1 | XBIND | XB | G | منظور استخراج استایل های خطوط، بلوک ها، لایه ها و خطوط اندازه گذاری از فایل XREF (اتوکد ضمیمه شده) ضمیمه شده به فایل در حال اجرا استفاده می گردد. |
ادامه دستورات اتوکد
3 comments
سلام دستورات بالایی اتو کد برای من پریده چطور برش گردونم
عالی بود خدایی دمت گرم اینهمه نوشتی
سلام وقت بخیر
خیلی عالیییییییی
سلامت وبرقرار باسید