لیست کامل دستورات و فرمان های ترسیمی اتوکد دو بعدی و سه بعدی، کاربردی و مهم به همراه مخفف

  1. برای دریافت لیسپ های کاربردی اتوکد نیز به اینجا مراجعه کنید.

 

در مجموع کل فرمان ها و دستورات ترسیمی اتوکد دوبعدی و سه بعدی شامل 932 دستور می باشد. که در زیر تک تک این دستورات به همراه یک فیلم آموزشی کوتاه توضیح داده شده است. برای مشاهده آموزش فارسی به همراه فیلم آموزشی کافیه بر روی لینک هر دستور که بر روی دستورات اصلی است کلیک کنید.

در جدول دستورات اتوکد که در زیر آورده شده چند نکته وجود دارد که باید مورد توجه قرار دهید:

نکته 1: ستون اول جدول دستور اصلی است. یعنی با تایپ این دستور به طور کامل در خط فرمان و زدن اینتر دستور اجرا می شود.

نکته 2: ستون دوم جدول شامل دستور خلاصه می شود. برخی از دستورات، خلاصه مختص مربوط به خودشون رو دارند که برای آنها تعریف شده و برخی از دستورات هم خلاصه خاص خود را ندارند و فقط با تایپ چند حرف ابتدایی دستور اصلی ظاهر می شوند که در زیر هر دوی آنها آورده شده است.

نکته 3: ستون سوم جدول کاربرد دستور می باشد. در واقع دستورات را به دو دسته تقسیم کردم دستوراتی که عمومی هستند که شامل دستورات دو بعدی و دستورات کلی هستند که با حرف G نمایش داده شده است. در واقع دستوراتی هستند که اگر کسی بخواهد اتوکد (چه دو بعدی و یا سه بعدی) یاد بگیرد نیاز به این دستورات دارد و گروه دوم شامل دستورات سه بعدی می باشد که با 3D نمایش داده شده است. این دستورات نیز فقط به درد کسی می خورد که می خواهد اتوکد سه بعدی کار کند.

نکته 4: در این ستون خلاصه توضیحات دستورات آورده شده است.

نکته 5: این ستون از جدول از همه مهمتر می باشد. چرا که در این ستون میزان مهم و کاربردی بودن دستور آورده شده است.

– امتیاز 10 یعنی این دستور را حتما باید یاد بگیرید.

– امتیاز 1 یعنی دستور مهم نیست و کسانی که علاقه مند هستند شاید به کارشان بیاید.

– حرف T یعنی این دستور ترفند است و سرعت کار را بالا می برد.

– حرف H هم یعنی این دستور به درد خیلی حرفه ای ها می خورد.

 

امتیاز دستور اصلی خلاصه کاربرد توضیحات
T EXTRIM EXTRI G مشابه trim است ولي با يك كليك تمام موضوعات برخوردي به موضوع انتخاب شده را trim ميكند.
T TCOUNT TC G دستور tcount در اتوکد جهت شماره گذاري خودكار متن ها استفاده مي شود.
T ALIGN AL G این دستور به منظور جفت کردن دو شیئ در کنار هم استفاده می شود.
T DATA EXTRACTION DX, DATAE G شما با استفاده از دستور DataExtraction میتوانید هر اطلاعاتی را در مورد اشیاء استخراج کنید.
T QDIM QD G با استفاده از این دستور میتوانید با سرعت بالا خطوط اندازه گذاری را ترسیم کنید.
T TABLEEXPORT TABLEE G با اجرای این فرمان می توان از جداول موجود در اتوکد با فرمت csv (که یک فرمت اکسلی می باشد) خروجی گرفت.
T FLATTEN FLATT G این دستور می‌تواند همه اشیائی که انتخاب می‌کنید را روی صفحه دید فعلی تصویر کرده و یک ترسیم دوبعدی خالص به شما تحویل دهد.
T OVERKIL OV G حذف خطوط تکراری که با هم تداخل دارند
T ACTIONRECORDER ARR G به منظور انجام بعضی کار های تکراری از این روش استفاده می شود. (برای شروع به ضبط کردن یک ماکرو)
T ARCTEXT ARCT G متن را در اتوکد به صورت منحنی می کند.
T ISOLATE ISOLATE G نشان دادن بخشی از اشیاء
T QSELECT QSE G انتخاب سریع بین اشیاء
T SPELL SP G برای ویرایش متن ار لحاظ املایی و …
T SUPERHATCH SUP G با كنار هم چيدن بلوك يا عكس انتخابي شما در محدوده مورد نظر هاشور رسم ميكند.
T TCASE TCA G در اتوکد برای متون کاربرد دارد و حروف رو کوچک یا بزرگ می کند.
T TCIRCLE TCI G به منظور زدن دایره دور اشیاء تکست (مانند اعداد و سایر نوشته ها) به صورت یک باره استفاده می شود.
T TEXTFIT TEXTF G متن انتخاب شده را بین دو نقطه فیت می کند.
T TEXTMASK TEXTM G به كمك این دستور می توانیم یک متن را روی اشیاء دیگر قرار دهیم.
T TXTEXP TXTE G به كمك  Txtexp در اتوکد ميتوانيد متن انتخابي را Explode كنيد .
T ADDSELECTED ADD G از این دستور برای تولید اشیائی مانند شیئ انتخاب شده استفاده می گردد.
T ALIASEDIT ALIA G با اجرای این دستور پنجره ای باز می شود که می توان در آن دستورات اتوکد را ایجاد، حذف و یا تغییر داد.
T ATTDEF ATT G برای تعریف کردن اتریب (Attribute) که همان بلوک های اتوماتیک می باشند از این دستور استفاده می شود.
T BLEND BLEND G ابتدا و یا انتهای اشیاء (مانند خط، کمان و …) را با استفاده از spline به یک دیگر متصل می کند.
T BLOCKREPLACE BLOCKR G با استفاده از این دستور می توان یک بلوک را با بلوک دیگری جایگزین نمود.
T COPYM COPYM G با استفاده از COPYM می توان یک یا چند شیئ را با چهار روش تکرار سریع، Measure، Divide و آرایه با سرعت بالایی کپی کرد.
T DIM DIM G این دستور انواع اندازه گذاری های مختلف مانند زدن شعاع، قطر، اندازه گذاری خطی و … با نزدیک کردن اشاره گر موس به شیئ دلخواه، فعال می شود.
T PURGE PU G دستور PURGE آیتم های غیر ضروری مانند بلوک ها ، خطوط اندازه گذاری و … بلا استفاده را پاک می کند.
T QTEXT QT G  برای تنظیم فاصله متن ها از یکدیگر در فایل های با متون خیلی زیاد می باشد.
T TABLE TB G با استفاده از این دستور می توان جدول با تعداد سطر و ستون دلخواه ایجاد کرد.
T VLISP VLIS G این دستور محیط برنامه نویسی لیسپ را بالا می آورد.
T VPORTS VPOR G به منظور تقسیم محیط ترسیم اتوکد به چندین بخش مختلف از این دستور استفاده می گردد.
T WMFOUT WM G  اشیاء داخل محیط ترسیم اتوکد را با فرمت WMF (که فرمت عکس می باشد – با استفاده از برنامه paint قابل مشاهده است) ذخیره کرد.
T BURST G این دستور یکی از ابزار های منوی Express در اتوکد می باشد. از این ابزار به منظور اکسپلود کردن اتریب ها (attrib) استفاده می شود.
10 CDORDER G این دستور در اتوکد ترتیب ترسیم اشیاء انتخاب شده را با شماره رنگ آنها مرتب می کند.
10 CHAMFER CHA G دستور CHAMFER در اتوکد برای ﭘﺦ زدن سه بعدی و دو بعدی در ﮔﻮﺷﻪ ﻫﺎ می باشد
9 CHANGE -CH G خصوصیات اشیاء موجود را در اتوکد تغییر می دهد.
T CHECKSTANDARDS CHK G استانداردهای نقشه را وارد کنید.
9 CHPROP G یکی از زیر دستورات دستور CHANGE می باشد که خصوصیات یک شی را تغییر می دهد.
5 CHSPACE G در یک نقشه، اشیاء انتخاب شده را بین فضای مدل و فضای کاغذ منتقل می کند.
T CLIPIT G بلوک‌ها، xref ها یا تصاویر را با خطوط و منحنی ها کلیپ می کند (برش می دهد).
T COPYLINK COPYL G انتقال نقشه از اتوکد به اکسل، ورد و سایر برنامه ها
T CUI G دستور CUI در اتوکد عناصر رابط کاربری سفارشی شده در محصول را مدیریت می کند.
T SURFOFFSET OFFSETS 3D به منظور آفست دادن صفحات از ان دستور استفاده می شود.
T FLATSHOT FSHOT 3D
T NAVSWHEEL WHEEL 3D
1 CUSTOMIZE G پالت های ابزار و گروه های پالت ابزار را سفارشی می کند.
10 3DPOLY 3P 3D جهت ترسیم خطوط مرکب سه بعدی استفاده میشود (پلی لاین سه بعدی).
10 CONE CONE 3D برای ترسیم مخروطی که مقطع آن دایره یا بیضی است استفاده می‏شود.
10 CYLINDER CYL 3D برای ترسیم استوانه‏ استفاده می شود.
10 EXTRUDE EXT 3D برای ترسیم اشکال سه بعدی با سطح مقطع پیچیده‏ استفاده می شود.
10 PLANESURFACE PLANES 3D برای ترسیم یک سطح سه بعدی به کار می رود.
10 POLYSOLID PSO 3D برای تبدیل اشکال دوبعدی به سه بعدی استفاده می شود
10 PYRAMID PY 3D برای ترسیم هرم با مقطع چند ضلعی استفاده می شود.
10 SPHERE SPH 3D برای ترسیم کره از این دستور استفاده می‏کنیم.
10 SWEEP SW 3D با انتخاب یک شکل و یک مسیر برای شکل ، می توانیم شکل مورد نظر را بر روی مسیر انتخابی هدایت کنیم.
10 TORUS TOR 3D برای ترسیم حلقه (تیوب) استفاده می‏شود.
10 WEDGE WE 3D برای ترسیم مثلث قائم‏الزاویه به صورت سه بعدی کاربرد دارد.
10 3DALIGN 3DA 3D این دستور به منظور جفت کردن دو شیئ سه بعدی در کنار هم استفاده می شود.
10 3DARRAY 3A 3D دستور 3DARRAY در اتوکد به منظور کپی منظم اشکال سه بعدی در سه راستای X، Y و Z می باشد.
10 3DFACE 3F 3D دستور 3DFACE در اتوکد به منظور رسم صفحات سه بعدی می باشد.
10 3DMESH 3DME 3D دستور 3DMESH در اتوکد به منظور ترسیم یک صفحه (شبکه مش بندی) سه بعدی (مثلا بخشی از یک توپوگرافی) می باشد.
10 3DOSNAP 3D 3D دستور کاربردی 3DOSNAP (مشابه دستور OSNAP است) به منظور فعال کردن موقعیت گیره های اشکال سه بعدی می باشد.
10 3DROTATE 3R ,3DR  3D  3DROTATE به منظور چرخش سه بعدی اشیاء می باشد.
10 3DSCALE 3S ,3DS  3D دستور 3DSCALE به منظور تغیر مقیاس اشیاء سه بعدی در راستا و صفحات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.
10 UNION UNI 3D این دستور به منظور اتصال دو شیئ سه بعدی به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد. (اجتماع دو حجم را می گیرد)
10 BREP BREP 3D
10 BOX BOX 3D از این دستور برای ترسیم مکعب به صورت سه بعدی استفاده می‏شود.
10 XEDGES XE 3D دستور XEDGES  در اتوکد به منظور تولید wireframe از اشکال سه بعدی همچون اجسام سه بعدی، مش ها، ناحیه ها،  سطوح و … می باشد.
10 CHAMFEREDGE 3D دستور CHAMFEREDGE در اتوکد لبه های جامد و سطوح سه بعدی را پخ می زند.
10 ARC A G از اين دستور براي رسم کمان در اتوکد استفاده مي کنيم
10 ARRAY AR G به کاربران کمک میکند تا از موضوعات انتخابی کپی های منظم به صورت منظم با مقادیر قابل تغییر، ایجاد کنند.
10 BOUNDARY BO G به منظور ترسیم مرز (به صورت پلی لاین) دور یک حفره تشکیل شده از چند شیء مورد استفاده قرار می گیرد.
10 BREAKLINE BREAKL G خط برش زمانی استفاده می شود که فضای کافی برای نمایش بخشی از ترسیم وجود نداشته باشد.
10 CIRCLE C G از این دستور برای ترسیم دایره استفاده می‏شود.
10 COPY CO, CP G با استفاده از این دستور میتوانید موضوعات را در اتوکد کپی کنید.
10 DRAWORDER DR G نمایش یک شیئ در زیر یا روی اشیاء دیگر
10 ERASE E, DE G .برای پاک کردن موضوعات استفاده می شود
10 GROUP G G یکپارچه سازی اشیاء
10 HATCH H, BH G در اتوکد به معنی هاشور زدن است.
10 HELIX HELI G برای ترسیم مارپیچ در اتوکد باید از این دستور استفاده کرد.
10 ID ID G نمایش مختصات نقطه انتحابی
10 JOIN J G این دستور برای اتصال و یکی کردن دو یا چند شیء خطی هم جنس کاربرد دارد.
10 LINE L G جهت ترسیم خط استفاده میشود.
10 LIST LI, LS, SHO G نمایش ویژگی های یک شیئ در یک فرم جدید
10 LOFT LOF G برای ترسیم یک شکل با مقاطع مختلف و به صورت دوبعدی و سه بعی استفاده می شود.
10 MEASUREGEOM MEA G به منظور محاسبه طول، شعاع، زاویه، مساحت و حجم مورد استفاده قرار می گیرد.
10 MIRROR MI G با استفاده از این دستور میتوانید موضوعات را در اتوکد قرینه کنید.
10 MTEXT T, MT G به منظور نوشتن متن و عدد قابل ویرایش چند خطی به کار می‏رود.
10 OFFSET O G با استفاده از این دستور میتوان هر نوع خطی را به موازات خودش در دو جهت از خود موضوع، کپی برداری کنید.
10 OPTION OP G تنظیمات اتوکد
10 OSNAP OS, DD G تعیین نقاط کمکی (گیره های شیء)
10 PLOT PLO, PRI G تنظیمات پنجره چاپ اتوکد جهت پرینتی با مقیاس
10 POINT Po G ایجاد نقطه در اتوکد
10 POINTS PO G توانایی ایجاد نقطه و تقسیم بندی اشیاء به كمک دستور هاي Point و Divide و Measure
10 POLYGON POL G بوسیله این دستور کاربر میتواند چند ضلعی منتظم با تعداد اضلاع ۳ تا ۱۰۲۴ را تولید کند.
10 POLYLINE PL G یکی از دستورات کاربردی اتوکد است و به کاربر کمک میکند خطوط مرکبی ترسیم کنند.
10 PROPERTIES PR, CH, MO G ویژگی هر شیئ را نشان می دهد
10 RECTANGLE REC G با کمک این دستور میتوان مستطیل و یا مربع را به راحتی با مدل های پخدار ، گوشه کرد و ضخامت دار ترسیم کرد.
10 REGION REG G به منظور ساختن یک ناحیه یا صفحه مورد استفاده قرار می گیرد.
10 REVOLVE REV G برای چرخاندن یک مقطع حول یک محور از این دستور استفاده می‏شود.
10 SAVEAS SA, DXF G ذخیره فایل اتوکد در مسیر دلحواه
10 SCALE SC G دستور Scale برای تغییر متناسب ابعاد نقشه یا حتی تبدیل مقیاس نقشه (مثلا از اینچ به سانتی متر) به کار برده می شود.
10 TEXT DT G برای درج متون تک خطی ساده مورد استفاده قرار می گیرد.
10 TORIENT TORI G برای چرخاندن متن ها و بلوک ها و … با زواویه دلخواه در اتوکد مورد استفاده قرار می گیرد.
10 TXT2MTXT TX G متن ساده را بصورت متن چند خطي تبیل می کند.
10 UCS UCS G این دستور کاربرد زیادی در تغییر محورهای مختصات و به اصطلاح تغییر در صفحه کار در اتوکد را دارد
10 UNGROUP UNG G اشیاء گروپ شده را از یکدیگر جدا می کند.
10 WIPEOUT WI G برای کشیدن یک شکل بسته محو کننده موضوعات استفاده می‏شود.
10 XLINE XL G این دستور برای ترسیم خطوط بی نهایت استفاده میشود.
10 UNITS UN, DDU G با کمک این دستور کاربر میتواند واحد نقشه ها را مشخص کند و یا تغییر دهد.
10 XPLODE XP G مشابه دستور XPLODE با این تفاوت که می توان خوصوصیاتی همچون رنگ، لایه، نوع و عرض خط را در فایل اکسپلود شده اعمال کرد.
10 AREA AA, ARE G از دستور AREA به منظور به دست آوردن محیط و مساحت اشکال مختلف استفاده می گردد
10 BLOCK B G با استفاده از این دستور می نوان بلوک ترسیم نمود.
10 BREAK BR G برای بریدن  اشیاء (مانند خط، کمان و …) از این دستور بسیار کاربردی استفاده می گردد.
10 BSCALE BSC G با استفاده از دستور BSCALE می توان مقیاس (ابعاد) بلوک ها را در راستا های دلخواه و با ابعاد دلخواه تغییر داد.
10 TABSURF TABS G با استفاده از این فرمان می توان از هر شیئ دلخواهی (مثلا کمان، دایره، خط، …) یک سطح (مش) در هر راستای دلخواهی ایجاد نمود.
10 TRIM TR G با استفاده از این دستور بسیار کاربردی می توان بیرون زدگی های خطوط را پاک کرد.
5 3DCLIP 3DC 3D دستور 3DCLIP در اتوکد به منظور مشاهده سکشن از اشکال سه بعدی در راستاهای مختلف می باشد.
5 ANIPATH ANI 3D به منظور ضبط یک انیمیشن در اتوکد از این دستور استفاده می شود.
3 3DCORBIT 3DCO 3D دستور 3DCORBIT در اتوکد به منظور چرخش اشکال سه بعدی (برای مشاهده) در راستاهای مختلف می باشد.
2 3DDISTANCE 3DDI 3D دستور 3DDISTANCE در اتوکد به منظور جلو و عقب بردن اشکال سه بعدی (برای مشاهده) در یک راستا می باشد.
2 3DFLY 3DFL 3D دستور  3DFLY در اتوکد به منظور مشاهده بهتر اشیاء سه بعدی می باشد.
2 3DFORBIT 3DFO 3D دستور  3DFORBIT در اتوکد به منظور مشاهده بهتر اشیاء سه بعدی (برای چرخاندن) می باشد.
2 3DORBIT 3DO, OR 3D دستور 3DORBIT در اتوکد به منظور چرخش اشیاء و مشاهده آنها از زوایای مختلف می باشد.
2 3DORBITCTR 3DORBITC 3D همان دستور 3DORBIT (به منظور چرخش اشیاء و مشاهده آنها از زوایای مختلف)  می باشد. با این تفاوت که می توان مرکز چرخش را مشخص نمود.
1 3DPRINT 3DP  3D دستور 3DPRINT به منظور چاپ سه بعدی در چاپگر های سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرد.
2 3DSWIVEL 3DSW  3D از دستور 3DSWIVEL به منظور چرخش اهسته اشیاء سه بعدی و مشاهده آنها از زوایای مختلف کاربرد دارد.
2 3DWALK 3DN ,3DW  3D دستور 3DWALK به منظور مشاهده اشیاء سه بعدی در راستاهای مختلف کاربرد دارد.
2 3DZOOM 3DZ  3D همان دستور ZOOM است.
1 AMECONVERT AM 3D برای تبدیل اشیاء سه بعدیAME (Advanced Modeling Extension)  به اشیاء سه بعدی معمولی در اتوکد از این دستور استفاده می شود.
5 ANALYSISCURVATURE AN 3D این دستور یک گرادیان از رنگ بندی بر روی سطوح سه بعدی برای مشاهده بهتر خصوصیات یک سطح مانند ماکزیمم، مینیمم و … ایجاد می کند.
5 ANALYSISDRAFT DRAF 3D این دستور یک گرادیان از رنگ بندی بر روی سطوح سه بعدی برای مشاهده بهتر زوایای یک سطح ایجاد می کند.
5 ANALYSISOPTIONS ANALYSISO 3D با اجرای این دستور پنجره ای باز می شود که می توان در آن بازه رنگبندی دستورات ANALYSISCURVATURE ، ANALYSISDRAFT و ANALYSISZEBRA  را تغییر داد.
5 ANALYSISZEBRA ZE 3D این دستور یک گرادیان از رنگ بندی راه راه (گورخری) بر روی سطوح سه بعدی برای مشاهده بهتر یک سطح ایجاد می کند.
2 WALKFLYSETTINGS WALK 3D این دستور پنجره setting مربوط به walk و fly را بالا می آورد.
2 Zcenter ZCEN 3D یکی از زیر دستورات -3DOSNAP محسوب می شود. این دستور به منظور فعال کردن موقعیت مرکز سطح اشکال سه بعدی می باشد.
2 Zknot ZKNO 3D یکی از زیر دستورات -3DOSNAP محسوب می شود. این دستور به منظور فعال کردن موقعیت گره های اشکال سه بعدی و دو بعدی اسپیلاین (Spline) می باشد.
2 Zmidpoint ZMID 3D یکی از زیر دستورات -3DOSNAP محسوب می شود. این دستور به منظور فعال کردن موقعیت وسط اضلاع اشکال سه بعدی می باشد.
2 Znearest ZNEA 3D یکی از زیر دستورات -3DOSNAP محسوب می شود. این دستور به منظور فعال کردن نزدیک ترین موقعیت نشانگر موس به اشکال سه بعدی می باشد.
2 Znone ZNON 3D یکی از زیر دستورات -3DOSNAP محسوب می شود. این دستور به منظور غیر فعال کردن 3DOSNAP می باشد.
2 Zperpendicular ZPER 3D یکی از زیر دستورات -3DOSNAP محسوب می شود. این دستور به منظور فعال کردن موقعیت عمود بر اشکال سه بعدی می باشد.
2 Zvertex ZVER 3D یکی از زیر دستورات -3DOSNAP محسوب می شود. این دستور به منظور فعال کردن موقعیت گیره های اشکال سه بعدی می باشد.
2 3DDWF 3DDW 3D دستور 3DDWF در اتوکد به منظور خروجی گرفتن (اکسپورت) اشکال سه بعدی با فرمت DWFx می باشد.
1 3DSIN 3DSI 3D به منظور لود کردن فایلهای 3D Studio با فرمت 3ds از دستور 3DSIN استفاده می شود.
1 ACISIN ACISIN 3D دستور ACISIN به منظور ایمپورت کردن فایل هایی با پسوند sat در نرم افزار اتوکد مورد استفاده قرار می گیرد.
8 AUTOCONSTRAIN AUTOCON G این دستور به صورت اتوماتیک تمام اشیاء را با توجه به موقعیتی که نسبت به یکدیگر دارند را به هم وابسته (CONSTRAIN) می کند.
1H TOOLPALETTES TP G با استفاده از  دستور TP یا ToolPalettes جدول ابزار استاندارد آماده اتوکد را استفاده کرده و آنها را فراخوانی نمائید .
1H XCLIP XC G برای کاهش نمایش یا برش مرز یک بلوک و یا ارجاع خارجی (مانند تصاویر … در اتوکد) به یک مرز مشخص استفاده می‌شود.
1H ACADINFO ACADI G دستور ACADINFO به منظور تولید یک فایل متنی با نام acadinfo.txt می باشد که کلیه اطلاعات سیستمی و غیر سیستمی اتوکد و مقادیر آنها در آن قرار دارد.
1H ACTBASEPOINT ACTB G این دستور یک نقطه مبنا در ماکرو های در حال ضبط ایجاد می کند.
1H ACTSTOP ARS G به منظور متوقف کردن ضبط ماکرو از این دستور استفاده می گردد.
1H ACTUSERINPUT ARU G با استفاده از این دستور می توان در هنگام ضبط یک ماکرو، فرایند ضبط را به طور موقت متوقف نمود و از کاربر یک عدد به عنوان ورودی دریافت کرد.
1H ACTUSERMESSAGE ARM G این دستور را زمانی استفاده می کنیم که بخواهیم در حین فرایند ضبط یک ماکرو یک پیغام را برای کاربر بنویسیم.
1H APPAUTOLOADER APPA G با استفاده از این دستور می توان کلیه برنامه های plug-in شده در فولدر ApplicationPlugins نرم افزار اتوکد را لیست و یا دوباره بارگذاری نمود.
1H APPLOAD AP G از دستور APPLOAD به منظور لود کرد فایل های اتو لیسپ و ماکرو استفاده می گردد.
1H ARX ARX G با استفاده از دستور ARX می توان فایل های برنامه نویسی شده با این زبان را لود، آنلود نمود و یا اطلاعات فایل های این مجموعه دریافت کرد.
1H ATTEXT ATTEX G با استفاده از این دستور می توان از اتریب های (Attribute) موجود در محیط ترسیم اتوکد خروجی متنی تهیه کرد.
1H ATTOUT ATTO G با استفاده از این دستور می توان از اتریب های (Attribute) موجود در محیط ترسیم اتوکد خروجی متنی تهیه کرد.
1H BACTION AC G به منظور اضافه کردن یک عمل (Action) به بلوک های دینامیک از این دستور استفاده می شود. این دستور فقط در ناحیه ویرایش بلوک کار می کند.
1H BACTIONBAR BACTIONB G هنگام اضافه کردن Action به بلوک های دینامیک لوگوی همان Action در کنار شیء ای که اکشن به آن اضافه شده نمایش داده می شود.
1H BACTIONSET BACTIONS G اکشن بلوک های داینامیک را ویرایش کرد. این دستور را تنها می توان با راست کلیک کردن بر روی لوگوی اکشن و انتخاب Action selection set اجرا نمود.
1H BACTIONTOOL BACTIONT G این دستور مشابه دستور BACTION می باشد، فقط با گزینه های بیشتر.
1H BATTMAN BATTM G به منظور ویرایش اتریب های (Attribute) موجود در فایل اتوکد از این دستور استفاده می گردد. با اجرای این دستور پنجره block attribute Manager بالا می آید.
1H BAUTHORPALETTE BAU G با اجرای این دستور جعبه ابزار Block Authoring Palettes که برای ساخت بلوک های دینامیک استفاده می شود، باز می شود.
1H BGRIPSET BGR G تعداد گیره های پارامتر (parameters) در بلوک های دینامیک را با استفاده از این دستور می توان تغییر داد.
1H BPARAMETER PARAM G برای ترسیم پارامتر در بلوک های دینامیک از این دستور استفاده می گردد.
5 BEDIT BE G این دستور برای ویرایش یک بلوک و یا ترسیم بلوک جدید استفاده می شود
5 NEW NEW G ایجاد فضای ترسیم جدید
5 OPEN DXFI, OPE G برای باز کردن یک فایل باید از منوی File گزینه Open را انتخاب کنید .
5 RAY RAY G برای ترسیم خطوطی که از یک طرف ممتد می باشد، استفاده میشود.
5 RIBBON RI G مکانی است که از آن، ابزارهایی را برای ترسیم، ویرایش، یا انجام کارهای دیگر، را انتخاب می کنید.
5 ANNORESET ANNOR G این دستور مکان تمام اشیاء annotative انتخاب شده را بازنشانی می کند.
5 APERTURE APE G با استفاده از دستور APERTURE می توان تعیین کرد که از چه فاصله ای snap ها (گیره ها) فعال شوند.
5 ARRAYCLASSIC ARRAYCLA G با استفاده از دستور ARRAYCLASSIC پنجره ای نمایش داده می شود که می توان هر یک از پارامتر های ایجاد اشکال با استفاده از آرایه را در آن مشاهده کرد.
5 ARRAYEDIT ARRAYE G با استفاده از دستور ARRAYEDIT می توان ویژگی های یک شیئ آرایه ای را تغییر داد.
5 ATTACH ATTA G با استفاده از این دستور می توان فایل هایی نظیر فایل عکس، پی دی اف، فایل اتوکد دیگر و … را در فایل اتوکد پیوست نمود.
5 ATTACHURL ATTACHU G  برای هر شیئ در محیط ترسیم اتوکد یک آدرس اینترنتی درج کرد که با گرفتن کلید Ctrl و کلیک کردن بر روی آن شیئ آدرس اینترنتی باز شود.
5 BCPARAMETER CPARAM G ابزار constraint parameter را با استفاده از این دستور می توان به کار گیری کرد.
5 BMPOUT BMP G این دستور اشیاء انتخاب شده را با فرمت bmp (که فرمت عکس است) در مسیر دلخواه ذخیره می کند.
5 BTRIM BTR G در صورتی که در فرایند trim کردن اشیائی از نوع بلوک وجود داشته باشد از دستور Btrim استفاده می گردد.
5 TSCALE TSC G به منظور تغییر مقیاس متن های ساده (TEXT)، متن های چند خطی (MTEXT)، و attributes از این دستور استفاده می شود.
5 U U G دستور U مرحله ترسیم را فقط یک گام به عقب باز می گرداند.
5 UNDO UND G دستور UNDO مشابه دستور U است فقط با کاربردهای بیشتر مثلا می توان تعداد بازگشت مراحل را وارد کرد و یا …
5 VSSAVE VSS G محیط ترسیم فعلی را که در حال اجرا است با نام دلخواه ذخیره می کند.
3 BSAVE BS G با استفاده از این دستور می توان محیط ویرایش بلوک را ذخیره کرد و بست. این دستور تنها در محیط ویرایش بلوک کار می کند.
3 BSAVEAS BSAVEA G با استفاده از این دستور می توان محیط ویرایش بلوک را در یک فایل جدید و در مسیر دلخواه ذخیره کرد و بست. این دستور تنها در محیط ویرایش بلوک کار می کند.
2 MLINE ML G جهت ترسیم دو خط موازی با یکدیگر استفاده میشود.
1 CHURLS CHU G به منظور تغییر Hyperlink اشیاء (مانند دایره، خط، پلی لاین و …) (در صورت وجود لینک) استفاده می شود.
1 DRAFTING SETTINGS DDR, DS, SE G از پنجره Drafting Setting می توانید به نوار ابزار Snap and Grid و … بروید
1 GRADIENT GD G نوع دیگری از هاشور که به صورت سایه روشن (گرافیکی) می‏باشد.
1 MOVEBAK MOVEB G به منظور تغییر مقصد پوشه پشتیبان گیری (BACKUP) مورد استفاده قرار می گیرد.
1 QUICKCALC QC G ماشین حساب اتوکد
1 REPURLS REPU G به منظور جایگزین کردن لینک جدید با لینک های موجود می باشد.
1 REVCLOUD REVC G  برای اضافه کردن توضیح به طرح است (مرز برای باز نگری در اتوکد).
1 RTEXT RTEX G یک فایل مرجع برای نمایش متن، مانند یک یادداشت و فایل تکست ایجاد می کند.
1 SAVEIMG SAVEI G ذخیره فایل اتوکد به صورت تصویر
1 SHOWURLS SHOWU G کلیه آدرس های اینترنتی را که در داخل یک فایل اتوکد به اشیاء لینک داده شده اند (در صورت وجود) را نشان می هد.
1 STATUS STAT G برای نمایش وضعیت فایل استفاده می شود
1 TIME TIF G زمان هایی مانند تولید فایل و ویرایش روی آن و غیره را نشان می دهد.
1 TIFOUT TIF G زمان هایی مانند تولید فایل و ویرایش روی آن و غیره را نشان می دهد.
1 TJUST TJ G در اتوکد به منظور راست چین، چپ چین، … کردن متن استفاده می شود.
1 LAYWALK LAYW G با اجرای این دستور ،پنجره ای باز می شود كه تمام لایه ها انتخاب شده اند
1 XDATA XDA G  یک سری از اطلاعات را با نوع های مختلف (مانند عدد صحیح، عدد حقیقی، موقعیت و …) داخل یک شیئ کار گذاشت.
1 XDLIST XD G دستور XDLIST یک دستور Express Tool در اتوکد می باشد. این دستور XDATA های موجود در یک شیئ را (در صورت وجود) نمایش می دهد.
1 XLIST XLIS G  از خصوصیات یک شیئ در داخل Block ها  و XREF ها اطلاع پیدا کنید بدون اینکه مجبور به باز کردن آنها باشید.
1 XOPEN XO G دستور XOPEN در اتوکد به منظور باز کردن فایل های رفرنس (xref) در پنجره جدید برای ویرایش می باشد.
1 XREF XR G دستور XREF  در اتوکد به منظور پیوست کردن فایلهایی نظیر انواع فرمت های عکس، فایل های اتوکد، PDF و … در محیط ترسیم استفاده می شود.
1 ZOOM Z G با استفاده از دستور ZOOM در اتوکد می توان بر روی هر ناحیه از فضای ترسیم در اتوکد بزرگنمایی کرد.
1 3DEDITBAR 3DE G دستور 3DEDITBAR در اتوکد به منظور قراردادن وجابجایی نقطه ویرایشگر در SPLINE ها و صفحات NURBS می باشد.
1 3DMOVE 3M G دستور 3DMOVE در اتوکد به منظور جابجا کردن اشیاء از مختصاتی به مختصات دیگر می باشد.
1 3DPAN 3DPA G دستور 3DPAN فرقی با دستور PAN ندارد. و برای تبدیل نشانگر موس به دست و جابجا کردن محیط اتوکد استفاده می گردد.
1 ABOUT AB G دستور بدون کاربرد ABOUT  به منظور مشاهده پنجره (درباره) اطلاعات شرکت اتودسک می باشد.
1 ACISOUT ACIS G دستور ACISOUT به منظور اکسپورت کردن فایل هایی با پسوند sat در نرم افزار اتوکد مورد استفاده قرار می گیرد.
1 ADCCLOSE ADCC G این دستور باعث بسته شدن پنجره مرکز طراحی و جستجو می شود.
1 ADCENTER DC, ADC G این دستور پنجره ای را باز می کند که مرکز طراحی یا جستجو اتوکد نام دارد.
1 ADCNAVIGATE ADCN G با استفاده از این دستور می توان مسیر دلخواه خود را در پنجره مرکز طراحی یا جستجو هدایت کرد.
1 ADJUST ADJ G برای تنظیم کنتراست، میزان محو شدگی و روشنایی عکس های داخل فایل اتوکد از این دستور استفاده می گردد.
1 ALIGNSPACE ALIG G این دستور که فقط در Layout1 قابل اجرا می باشد.
1 ANNOUPDATE ANNOU G به منظور به روز رسانی اشیاء annotative از این دستور استفاده می گردد.
1 ARCHIVE ARCH G این دستور آرشیوی از Sheet set های موجود را در صورت وجود نشان می دهد.
1 ARRAYCLOSE ARRAYCLO G دستور بدون کاربرد ARRAYCLOSE  به منظور بستن روبان باز شده هنگام کلیک بر روی اشیاء array می باشد.
1 ARRAYPATH ARRAYPA G این دستور یکی از زیر دستورات AR (آرایه) محسوب می شود. با استفاده از آن می توان یک شیئ را در طول یک مسیر کپی کرد.
1 ARRAYPOLAR ARRAYPO G این دستور یکی از زیر دستورات AR (آرایه) محسوب می شود. با استفاده از آن می توان یک شیئ را به صورت آرایه های دایره ای کپی کرد.
1 ARRAYRECT ARRAYR G این دستور یکی از زیر دستورات AR (آرایه) محسوب می شود. با استفاده از آن می توان یک شیئ را به صورت آرایه های مربعی کپی کرد.
1 ATTDISP ATTDI G با استفاده از این دستور می توان اتریب های (Attribute) موجود در محیط ترسیم اتوکد را غیر قابل مشاهده کرد.
1 ATTEDIT ATE G با استفاده از این دستور می توان اتریب های (Attribute) موجود در محیط ترسیم اتوکد را ویرایش کرد.
1 ATTIN ATTIN G برای اینپورت (وارد کردن) فایل متی اتریب (Attribute) از این دستور استفاده می گردد.
1 ATTIPEDIT ATI G با استفاده از این دستور می توان اتریب های (Attribute) موجود در محیط ترسیم اتوکد را ویرایش کرد.
1 ATTREDEF ATTR G برای بازتعریف  اتریب های (Attribute) موجود از این دستور استفاده می گردد.
1 ATTSYNC ATTS G با استفاده از این دستور می توان تغییراتی که در یک شیئ اتریب (Attribute) ایجاد شده است را به همه بلوک ها اعمال کرد.
1 AUDIT AUD G برای بررسی و رفع ارور های موجود در فایل اتوکد از این دستور استفاده می گردد.
1 BASE BAS G برای تعیین یک نقطه مبنا از این دستور استفاده می گردد.
1 BASSOCIATE BASS G این دستور به منظور ایجاد بلوک های دینامیک، یک Action را به یک پارامتر وابسته می کند.
1 BATTORDER BATTO G با اجرای این دستور پنجره ای بالا می آید که رتبه اتریب های (Attribute) موجود در ناحیه بلاک ادیتور مورد نظر را نشان می دهد.
1 BAUTHORPALETTECLOSE BAU G دستور بدون کاربرد BAUTHORPALETTECLOSE به بستن جعبه ابزار ساخت بلوک های داینامیک استفاده می شود.
1 BCLOSE BC G این دستور برای بستن ناحیه ویرایش بلوک مورد استفاده قرار می گیرد.
1 BCOUNT BCOU G با اجرای این دستور می توان فهمید از هر بلوک موجود در محیط ترسیم اتوکد چه تعداد وجود دارد.
1 BCYCLEORDER BCY G برای تغییر ترتیب چرخه‌ای (Cycle Order) اجزای یک بلاک استفاده می‌شود.
1 BESETTINGS BES G با اجرای این دستور پنجره مربوط به تنظیمات بلوک های دینامیک (تنظیماتی مانند رنگ و فونت، …) ظاهر می گردد
1 BEXTEND BEX G برای امتداد دادن یک خط به سمت یک بلوک استفاده می گردد. از دستور EXTEND به جای این دستور می توان استفاده کرد.
1 BLOCK? BLOCK? G این دستور اشیاء موجود در یک بلوک (مانند خط، کمان و …) را لیست می کند.
1 BLOCKICON BLOCKI G آیکون بلوک را در مرکز طراحی (DesignCenter) آپدیت می کند.
1 BLOCKTOXREF BLOCKT G این دستور بلوک را با فایل XREF جایگزین می کند.
1 BLOOKUPTABLE BLOOKU G برای ایجاد و یا نمایش یک lookup table در بلوک های دینامک از این دستور استفاده می گردد.
1 BROWSER BRO G با زدن این دستور و سپس وارد کردن دامنه یک وبسایت آن وبسایت در اینترنت اکسپلورر باز می شود.
1 CLOSE CLOSE G با اجرای این دستور فایل اتوکد بسته می شود.
1 TABLEDIT TABLED G با اجرای این فرمان می توان محتویات آن سلول را ویرایش کرد. این کار را با دابل کلیک کردن بر روی سلول های جدول نیز می توان انجام داد.
1 TABLESTYLE TS G با استفاده از این دستور می توان استایل جداول اتوکد را تغییر داد.
1 TABLET TABLET G با استفاده از این دستور می توان کالیبراسیون، پیکربندی، و ديجيتالى نمودن تبلت را انجام داد.
1 VIEW V,DDVIEW G با استفاده از این دستور پنجره ای بالا می آید که در آن می توان همه حالات مشاهده ای محیط ترسیم مانند دید از بالا و جوانب و همچنین مشاهده های ایزومتریک را فعال نمود.
1 VISUALSTYLES VSM G شکل محیط ترسیم فعلی را که در حال اجرا است به محیط های موجود مانند X-Ray، Wirefame، Sketchy و … که به صورت پیش فرض وجود دارند، می توان تغییر داد.
1 VISUALSTYLESCLOSE G دستوری بدون کاربرد که با استفاده از آن می توان پنجره Visual style که توسط دستور VISUALSTYLES باز شده است، را بست.
1 VPCLIP VPC G  استفاده از آن می توان یک پنجره با هر شکل دلخواهی در این محیط ایجاد نمود، که بتوان داخل آن محیط ترسیم را به صورت مجزا مشاهده نمود.
1 VPMAX VPM G به منظور تقسیم محیط ترسیم اتوکد به چندین بخش مختلف و باز گرداندن آن به حالت اولیه از این دستور استفاده می گردد.
1 VPMIN VPMI G مشابه دستور VPMAX می باشد.
1 VPOINT VP G زاویه و راستای نمایش محیط ترسیم اتوکد را می توان با این دستور تغییر داد.
1 VPSCALE VPS G در محیط layout، مقیاس محیط ترسیم فعلی را نمایش می دهد.
1 VSCURRENT VS G محیط ترسیم فعلی را که در حال اجرا است تبدیل به محیط X-Ray، Wirefame، Sketchy و … می کند.
1 VSLIDE VSL G برای لود کردن فایل هایی با فرمت sld از این دستور استفاده می شود.
1 WBLOCK W G با استفاده از این دستور می توان یک یا چند شیئ را در یک فایل اتوکد مجزا (یا به صورت بلوک) ذخیره کرد.
1 WEBLOAD WEBLO G این دستور می تواند یک فایل جاوا اسکریپت را از روی یک وب سایت لود و یا آن لود کند.
1 WHOHAS WH G با استفاده از این دستور می توان فهمید چه کسی بر روی شبکه های کامپیوتری یک فایل اتوکد را باز کرده است.
1 WMFIN WMFI G برای وارد کردن فایل های با فرمت WMF (که فرمت عکس می باشد – با استفاده از برنامه paint قابل مشاهده است) به محیط اتوکد از این دستور استفاده می شود.
1 WMFOPTS WMFO G  دو مورد از خصوصیات فایل خروجی با فرمت WMF (که فرمت عکس می باشد – با استفاده از برنامه paint قابل مشاهده است) را کنترل می کند.
1 WORKFLOW WORKF این دستور زمانی کار می کند که AutoCAD Suite نصب باشد.
1 WORKSPACE WORKS G به منظور ایجاد، اصلاح و یا ذخیره کردن یک محیط کاربری از این دستور استفاده می گردد.
1 WSSAVE WSSA G با استفاده از این دستور می توان تغییراتی که در محیط کاربری نرم افزار ایجاد می شود را با یک نام دلخواه ذخیره نمود.
1 WSSETTINGS WSSE G این دستور به منظور فعال کردن پنجره workspace setting می باشد.
1 XATTACH XA G به منظور ضمیمه کردن یک فایل dwg در فایل اتوکدی که در حال اجرا است از این دستور استفاده می گردد.
1 XBIND XB G  منظور استخراج استایل های خطوط، بلوک ها، لایه ها و خطوط اندازه گذاری از فایل XREF (اتوکد ضمیمه شده) ضمیمه شده به فایل در حال اجرا استفاده می گردد.
T DCALIGNED G
T DCANGULAR G
T DCCONVERT G
T DCDIAMETER G
T DCHORIZONTAL G
T DCLINEAR G
T DCRADIUS G
T DCVERTICAL G
T DETACHURL G
T DIGITALSIGN G
T DIMEX G
T DIMIM G
T DIMINSPECT G
T DIMORDINATE DOR, DIMORD G
T DIVIDE DIV G
T EXOFFSET G
T EXPRESSMENU G
T EXPRESSTOOLS G
T FIELD G
T FILTER FI G
T FIND G
T FS G
T GATTE G
T GEOMCONSTRAINT GCON G
T GETSEL G
T GOTOSTART G
T LAYCUR G
T LAYDEL G
T LAYISO G
T LAYLCK G
T LAYOUTMERGE G
T LAYOUTWIZARD G
T LAYTRANS G
T MINSERT G
T MKLTYPE G
T MKSHAPE G
T MLEADER MLD G
T MLEADERALIGN MLA G
T MLEADERCOLLECT MLC G
T MLEADEREDIT MLE G
T MLEDIT G
T MOCORO G
T MREDO G
T MSTRETCH G
T MULTIPLE G
T NCOPY G
T NEWSHOT NSHOT G
T OOPS G
T PAGESETUP G
T PASTEBLOCK G
T PASTESPEC PA G
T REVERSE G
T SAVEALL G
T SCALETEXT G
T SELECTSIMILAR G
T SHP2BLK G
T SIGVALIDATE G
T SYSVDLG G
T TEXTALIGN TA G
T TEXTSCR G
T TEXTTOFRONT G
T TFRAMES G
T TINSERT G
T TREX G
T GCCOINCIDENT G
T GCCOLLINEAR G
T GCCONCENTRIC G
T GCEQUAL G
T GCFIX G
T GCHORIZONTAL G
T GCPARALLEL G
T GCPERPENDICULAR G
T GCSMOOTH G
T GCSYMMETRIC G
T GCTANGENT G
T GCVERTICAL G
10 COLOR COL G
10 COMMANDLINE CLI G
10 CONSTRAINTBAR CBAR G
10 CONSTRAINTSETTINGS CSETTINGS G
10 COPYBASE COPYB G
10 COPYHIST COPYH G
10 CUTCLIP G
10 DELCONSTRAINT DELCON G
10 DIMALIGNED DAL, DIMALI G
10 DIMANGULAR DAN, DIMANG G
10 DIMARC DAR G
10 DIMBASELINE DBA, DIMBASE G
10 DIMBREAK G
10 DIMCENTER DCE G
10 DIMCONSTRAINT DCON G
10 DIMCONTINUE DCO, DIMCONT G
10 DIMDIAMETER DDI, DIMDIA G
10 DIMEDIT DED, DIMED G
10 DIMJOGGED JOG, DJO G
10 DIMJOGLINE DJL G
10 DIMLINEAR DLI, DIMLIN G
10 DIMRADIUS DRA, DIMRAD G
10 DIMROTATED G
10 DIMSPACE G
10 DIMSTYLE D, DDIM, DST G
10 DIMTEDIT DIMTED G
10 DIST DI G
10 DONUT DO, DOUGHNUT G
10 ELLIPSE EL G
10 EXPLODE X G
10 EXTEND EX G
10 FILETAB G
10 FILETABCLOSE G
10 FILLET F G
10 GRID G
10 GROUPEDIT G
10 HATCHEDIT HE G
10 HATCHGENERATEBOUNDARY G
10 HATCHSETBOUNDARY G
10 HATCHSETORIGIN G
10 HATCHTOBACK HB G
10 HIDEOBJECTS G
10 INSERT I, DDIN G
10 ISODRAFT G
10 ISOPLANE G
10 LAYER LA, DDLMODES G
10 LAYERPALETTE G
10 LAYFRZ G
10 LAYMRG G
10 LAYOFF G
10 LAYON G
10 LAYOUT LO G
10 LEADER LEAD G
10 LENGTHEN LEN G
10 LINETYPE LT, LTYPE G
10 LTSCALE LTS G
10 LWEIGHT LW G
10 MASSPROP G
10 MATCHPROP MA, PAINTER G
10 MEASURE ME G
10 MLEADERSTYLE MLS G
10 MLSTYLE G
10 MOVE M G
10 MPEDIT G
10 MTEDIT G
10 ORTHO G
10 PAN P G
10 PASTECLIP G
10 PASTEORIG G
10 PEDIT PE G
10 PTYPE DDPTYPE G
10 QLATTACH G
10 QLATTACHSET G
10 QLDETACHSET G
10 QLEADER LE G
10 RECOVER G
10 RECOVERALL G
10 REDEFINE G
10 REDO G
10 REGEN RE G
10 REGENALL REA G
10 ROTATE RO G
10 SAVE SAVEURL G
10 SELECT G
10 SPLINE SPL G
10 STRETCH S G
10 STYLE ST, DDS G
10 TEXTEDIT ED, TE, DDE G
10 TEXTUNMASK G
10 UNISOLATEOBJECTS UNIS, UNH G
10 CLASSICGROUP G
10 COPYCLIP COPYC G
10 CONVTOMESH 3D
10 CONVTONURBS 3D
10 CONVTOSOLID 3D
10 CONVTOSURFACE 3D
10 CVADD 3D
10 CVREBUILD REBUILD 3D
10 CVSHOW POINTON 3D
10 EDGESURF 3D
10 ELEV 3D
10 FILLETEDGE 3D
10 HLSETTINGS 3D
10 IMPRINT 3D
10 INTERFERE INF 3D
10 INTERSECT IN 3D
10 LIVESECTION 3D
10 MESH 3D
10 MESHCAP 3D
10 MESHCOLLAPSE 3D
10 MESHCREASE CREASE 3D
10 MESHEXTRUDE 3D
10 MESHMERGE 3D
10 MESHPRIMITIVEOPTIONS 3D
10 MESHREFINE REFINE 3D
10 MESHSMOOTH 3D
10 MESHSMOOTHLESS LESS 3D
10 MESHSMOOTHMORE MORE 3D
10 MESHSPIN 3D
10 MESHSPLIT SPLIT 3D
10 MESHUNCREASE UNCREASE 3D
10 MIRROR3D 3DMIRROR 3D
10 MVIEW MV 3D
10 NAVVCUBE CUBE 3D
10 OFFSETEDGE 3D
10 PFACE 3D
10 PLAN 3D
10 PRESSPULL 3D
10 PROJECTGEOMETRY 3D
10 REVSURF 3D
10 ROTATE3D 3D
10 RULESURF 3D
10 SECTION SEC 3D
10 SECTIONPLANE SPLANE 3D
10 SECTIONPLANEJOG JOGSECTION 3D
10 SKETCH 3D
10 SLICE SL 3D
10 SOLDRAW 3D
10 SOLID SO 3D
10 SOLIDEDIT 3D
10 SOLPROF 3D
10 SOLVIEW 3D
10 SUBTRACT SU 3D
10 SURFBLEND BLENDSRF 3D
10 SURFEXTEND EXTENDSRF 3D
10 SURFEXTRACTCURVE 3D
10 SURFFILLET FILLETSRF 3D
10 SURFNETWORK NETW 3D
10 SURFPATCH PAT 3D
10 SURFSCULPT CREATESOLID 3D
10 SURFTRIM 3D
10 SURFUNTRIM 3D
10 THICKEN 3D
9 QNEW G
9 QQUIT G
9 QSAVE G
9 COPYTOLAYER COPYT G
9 DATALINK DL G
9 DCDISPLAY G
9 DDEDIT G
9 DDPTYPE G
9 DIMDISASSOCIATE DDA G
9 DIMREASSOCIATE DRE G
9 DRAWINGRECOVERY DRM G
9 FILL G
9 GOTOURL G
9 HYPERLINK G
9 HYPERLINKOPTIONS G
9 EXPORTPDF EPDF EX
9 EXPORTSETTINGS EX
9 IGESEXPORT Ex
9 IGESIMPORT Ex
9 JPGOUT EX
9 LOAD EX
9 EXPORT EXP EX
9 EXPORTLAYOUT EX
9 IMPORT IMP Ex
9 MSLIDE EX
9 OPENDWFMARKUP EX
9 OPENSHEETSET EX
9 LAYMCH G
9 LAYMCUR G
9 LAYTHW G
9 LAYULK G
9 LAYUNISO G
9 LAYVPI G
9 RTUCS G
9 SNAP SN G
9 SPLINEDIT SPE G
9 CVHIDE POINTOFF 3D
9 CVREMOVE 3D
9 DDVPOINT 3D
9 EDGE 3D
9 LIGHT 3D
9 LIGHTLIST 3D
8 PUBLISH G
8 QUICKPROPERTIES QP G
8 RTEDIT G
7 DVIEW DV 3D
7 MATEDITOROPEN 3D
7 MATERIALASSIGN 3D
7 MATERIALATTACH 3D
7 MATERIALMAP SETUV 3D
7 MATERIALS FINISH 3D
7 MESHOPTIONS 3D
7 NAVSMOTION MOTION 3D
7 PCEXTRACTSECTION 3D
7 RENDER RR 3D
7 VIEWSECTION 3D
7 VIEWSECTIONSTYLE 3D
7 VIEWSYMBOLSKETCH 3D
7 BTABLE G
7 BTESTBLOCK G
7 BVHIDE G
7 BVSHOW G
7 BVSTATE BVS G
7 CAL G
7 CAMERA CAM G
7 COMPILE G
7 DBCCONFIGURE G
7 DBCDEFINELLT G
7 DBCDEFINELT G
7 DBLIST G
7 DCFORM G
7 DGNADJUST G
7 DGNATTACH G
7 DGNCLIP G
7 DGNEXPORT G
7 DGNIMPORT G
7 DGNLAYERS G
7 DGNMAPPING G
7 DIMREGEN G
7 DUMPSHX G
7 EATTEDIT G
7 INSERTOBJ IO G
7 LAYERSTATE LAS, LMAN G
7 LAYERSTATESAVE G
7 MSPACE MS G
7 MVSETUP G
7 NEWSHEETSET G
7 NEWVIEW NVIEW G
7 OBJECTSCALE G
7 OLESCALE G
7 PARAMETERS PAR G
7 PARTIALOPEN G
7 PLOTSTAMP G
7 RENAME REN G
7 SHAPE G
7 SSX G
7 TARGETPOINT G
7 TOLERANCE TOL G
7 UCSICON G
7 UCSMAN UC, DDUCS G
7 VIEWDETAIL G
7 VIEWDETAILSTYLE G
6 RESETBLOCK G
6 RIBBONCLOSE G
6 STANDARDS STA G
6 TREESTAT G
5 HIDE HI 3D
5 SHADEMODE SHA 3D
5 VIEWPROJ 3D
5 CLIP G
5 DATALINKUPDATE DLU G
5 DBCONNECT AAD, ASE,ASQ G
5 DIMOVERRIDE DOV, DIMOVER G
5 DIMREASSOC G
5 HIDEPALETTES POFF G
5 INPUTSEARCHOPTIONS G
5 LAYERP G
5 PDFADJUST G
5 PDFATTACH G
5 PDFCLIP G
5 PDFLAYERS G
5 PLOTTERMANAGER G
5 PSOUT G
5 PSTSCALE G
5 QUICKCUI QCUI G
5 REFEDIT G
5 REFSET G
5 SCALELISTEDIT G
5 SETBYLAYER G
5 SYSWINDOWS G
5 TRAYSETTINGS G
5 ULAYERS G
5 VIEWEDIT G
4 REDRAW R G
4 REDRAWALL RA G
4 SHEETSET SSM G
4 SYSVARMONITOR G
4 TASKBAR G
3 FREESPOT 3D
3 FREEWEB 3D
3 RPREF RPR 3D
3 DWFLAYERS G
3 EDITSHOT ESHOT G
3 REVERT G
3 SPACETRANS G
3 TRANSPARENCY G
3 VIEWGO VGO G
2 CONVERTCTB G
2 COORDINATIONMODELATTACH CMATTACH G
2 DRAGMODE G
2 DWGCONVERT G
2 IMAGE IM G
2 IMAGEADJUST IAD G
2 IMAGEAPP G
2 IMAGEATTACH IAT G
2 IMAGECLIP ICL G
2 IMAGEEDIT G
2 IMAGEQUALITY G
2 JUSTIFYTEXT G
2 LIMITS G
2 MENU G
2 NAVBAR G
2 PASTEASHYPERLINK G
2 PLOTSTYLE G
2 PSBSCALE G
2 SECTIONSPINNERS G
2 SHOWPALETTES PON G
2 STYLESMANAGER G
2 TOOLBAR TO G
2 TPNAVIGATE G
2 UPDATETHUMBSNOW G
1 AUTOPUBLISH AUTOP G
1 BACKGROUND BACKG G
1 BCONSTRUCTION BCON G
1 initcommandversion-AutoLISP G
1 VPLAYER VPL G
1 VPSYNC VPSY G
1 WEBLIGHT G
1 CLEANSCREENOFF G
1 CLEANSCREENON G
1 COMMANDLINEHIDE G
1 CONVERTPSTYLES G
1 CUIEXPORT G
1 CUIIMPORT G
1 CUILOAD G
1 CUIUNLOAD G
1 DISTANTLIGHT G
1 DWFADJUST G
1 DWFATTACH G
1 DWFCLIP G
1 DWFFORMAT G
1 DWGLOG G
1 DWGPROPS G
1 DXBIN G
1 EATTEXT G
1 EDITTIME G
1 ETRANSMIT G
1 EXPLAN G
1 NETLOAD EX
1 PCINWIZARD EX
1 PLT2DWG EX
1 PNGOUT EX
1 PSETUPIN EX
1 EXPORTDWF EDWF EX
1 EXPORTDWFX EDWFX EX
1 EXPORTTOAUTOCAD EX
1 FBXEXPORT EX
1 FBXIMPORT EX
1 EXTERNALREFERENCES ER G
1 GRAPHICSCONFIG 3DCONFIG G
1 GRAPHSCR G
1 LAYERPMODE G
1 LOGFILEOFF G
1 LOGFILEON G
1 MARKUP MSM G
1 MATCHCELL G
1 MODEL G
1 PROPULATE G
1 PSPACE PS G
1 QUIT EXIT G
1 QVLAYOUT QVL G
1 QVLAYOUTCLOSE QVLC G
1 REDIR G
1 REDIRMODE G
1 REFCLOSE G
1 REINIT G
1 RPREFCLOSE G
1 SECTIONPLANESETTINGS G
1 SECTIONPLANETOBLOCK G
1 SETIDROPHANDLER G
1 SETVAR SET G
1 SHELL G
1 UPDATEFIELD G
1 CLASHPINPOINT IG
1 RECAP IG
1 RENDERONLINE IG
1 RENDERPRESETS RP, RFILEOPT IG
1 SHOWRENDERGALLERY IG
1 STLOUT IG
1 VIEWBASE IG
1 VIEWSETPROJ IG
1 UNDEFINE VG
1 VBAIDE VBAI VG
1 VBALOAD VBAL VG
1 VBAMAN VBAM VG
1 VBAPREF VBAP VG
1 VBARUN VBAR VG
1 VBASTMT VBAS VG
1 VBAUNLOAD VBAU VG
1 VIEWCOMPONENT G
1 VIEWPLAY VPLAY G
1 VIEWPLOTDETAILS G
1 VIEWRES G
1 VIEWSTD G
1 RENDERWINDOW RW, RENDSCR 3D
1 RENDERWINDOWCLOSE 3D
1 VTOPTIONS VT 3D
1 POINTCLOUDATTACH PCATTACH 3D
1 POINTCLOUDCOLORMAP 3D
1 POINTCLOUDCROP 3D
1 POINTCLOUDCROPSTATE 3D
1 POINTCLOUDMANAGER 3D
1 POINTCLOUDSTYLIZE 3D
1 POINTCLOUDUNCROP 3D
1 POINTLIGHT FREEPOINT 3D
1 PREVIEW PRE 3D
1 RENDERCROP RC 3D
1 RENDERENVIRONMENT FOG 3D
1 RENDEREXPOSURE 3D
1 RENDERWIN 3D
1 SPOTLIGHT 3D
1 SUNPROPERTIES 3D
1H DELAY G
1H LSP G
1H LSPSURF G
1H RESUME G
1H RSCRIPT G
1H SCRIPT SCR G
1H SCRIPTCALL G
0 LIGHTLISTCLOSE 3D
0 MATEDITORCLOSE 3D
0 MATERIALSCLOSE 3D
0 MIGRATEMATERIALS 3D
0 NAVSMOTIONCLOSE MOTIONCLS 3D
0 PCEXTRACTCENTERLINE 3D
0 PCEXTRACTCORNER 3D
0 PCEXTRACTEDGE 3D
0 POINTCLOUDMANAGERCLOSE 3D
0 RENDERENVIRONMENTCLOSE 3D
0 RENDEREXPOSURECLOSE 3D
0 RENDERPRESETSCLOSE 3D
0 CLOSEALL G
0 CLOSEALLOTHER G
0 CLASSICIMAGE G
0 CLASSICLAYER G
0 CLASSICXREF G
0 CONTENTEXPLORER G
0 CONTENTEXPLORERCLOSE G
0 CONVERT G
0 CONVERTOLDLIGHTS G
0 CONVERTOLDMATERIALS G
0 DBCCLOSE G
0 DESIGNFEEDCLOSE G
0 DESIGNFEEDOPEN IG
0 DOWNLOADMANAGER G
0 DRAWINGRECOVERYHIDE G
0 EXCHANGE G
0 EXTERNALREFERENCESCLOSE G
0 GEOGRAPHICLOCATION GEO, NORTH G
0 GEOLOCATEME G
0 GEOMAP G
0 GEOMAPIMAGE G
0 GEOMAPIMAGEUPDATE G
0 GEOMARKLATLONG G
0 GEOMARKME G
0 GEOMARKPOINT G
0 GEOMARKPOSITION G
0 GEOREMOVE G
0 GEOREORIENTMARKER G
0 GLUE G
0 HELP G
0 JULIAN G
0 LAYERCLOSE G
0 MANAGEUPLOADS G
0 MARKUPCLOSE G
0 MATBROWSERCLOSE G
0 MATBROWSEROPEN MAT, RMAT G
0 OLELINKS G
0 ONLINEAUTOCAD360 G
0 ONLINEDOCS G
0 ONLINEOPENFOLDER G
0 ONLINEOPTIONS G
0 ONLINESHARE G
0 ONLINESYNC G
0 ONLINESYNCSETTINGS G
0 OPENFROMCLOUD G
0 PARAMETERSCLOSE G
0 PARTIALOAD G
0 PMTOGGLE G
0 PROPERTIESCLOSE PRCLOSE G
0 PUBLISHTOWEB PTW G
0 QCCLOSE G
0 QVDRAWING QVD G
0 QVDRAWINGCLOSE QVDC G
0 REGENAUTO G
0 SAVETOCLOUD G
0 SECURITYOPTIONS G
0 SEEK G
0 SHARE G
0 SHEETSETHIDE G
0 SUNPROPERTIESCLOSE G
0 TOOLPALETTESCLOSE G
0 VIEWSKETCHCLOSE G
0 VIEWUPDATE G

 

درباره نویسنده



بنده سیامک دوستداری فارغ التحصیل رشته مکانیک سنگ از دانشگاه صنعتی اصفهان هستم، و در این وبسایت آموزش های مربوط به نحوه برنامه نویسی در اتوکد و هچنین آموزش تصویری دستورات اتوکد را قرار خواهم داد.

تلفن همراه: ۰۹۰۰۱۲۳۴۴۴۴

ایمیل: s.doostdari@gmail.com

ترفند های اتوکد



نظرات کاربران



3 comments

  1. امیر حسین

    سلام دستورات بالایی اتو کد برای من پریده چطور برش گردونم

  2. عالی بود خدایی دمت گرم اینهمه نوشتی

  3. حسن یوسفی

    سلام وقت بخیر
    خیلی عالیییییییی
    سلامت وبرقرار باسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *