ترسیم سه دایره مماس بر یکدیگر در اتوکد

در ویدئو آموزشی زیر نحوه ترسیم سه دایره مماس بر یکدیگر در اتوکد نشان داده شده است.

به منظور ترسیم سه دایره مماس بر هم مراحل زیر می بایست انجام گیرد:

۱- ابتدا با استفاده از دستور C یک دایره ترسیم می کنیم. دستور C که مخفف کلمه Circle می باشد در خط فرمان تایپ شده و اینتر زده می شود. مختصات مرکز و شعاع دایره به منظور ترسیم دایره اول می بایست داده شود.

قبل از ترسیم دایره دوم می بایست تنظیمات گیره ها یا Osnap صورت پذیرد. بدین صورت که ابتدا Os را که مخفف کلمه Osnap می باشد را خط فرمان تایپ می کنیم و اینتر ویا اسپیس را زده و در پنجره بالا آمده تیک مربوط به Object snap On را زده وبه دلخواه تیک یکی از دو گزینه Perpendicular و یا Tangent را فعال می کنیم.

در مرحله بعد مجدداٌ با استفاده از فرمان C یک دایره در خارج از دایره اول رسم می کنیم، بدین صورت که بعد از تایپ C در خط فرمان و زدن اینتر، مرکزی دلخواه برای این دایره انتخاب کرده و در هنگام وارد کردن شعاع نشان گر موس را نزدیک محیط دایره اول می کنیم تا نماد مربوط به عمود و یا مماس ظاهر گردد، در این هنگام کلیک کرده تا دایره دوم به دایره اول مماس گردد.

به منظور ترسیم دایره سوم هم می توان از نوار ابزار اتوکد و هم از دستور استفاده کرد، در اینجا ما از نوار ابزار اتوکد استفاده کرده ایم، بدین صورت که در منوی Home، از قسمت دایره ها، گزینه Tan، Tan، Radius را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه اتوکد از شما دو دایره می خواهد با یک شعاع، ابتدا نشانگر موس را به یکی از دایره ها نزدیک کنید و کلیک کنید، سپس نشانگر موس را به دایره دوم نزدیک کرده و مجدداٌ کلیک کنید، در انتها شعاع دایره سوم را وارد کرده و اینتر بزنید.

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

درباره نویسنده



بنده سیامک دوستداری فارغ التحصیل رشته مکانیک سنگ از دانشگاه صنعتی اصفهان هستم، و در این وبسایت آموزش های مربوط به نحوه برنامه نویسی در اتوکد و هچنین آموزش تصویری دستورات اتوکد را قرار خواهم داد.

تلفن همراه: ۰۹۰۰۱۲۳۴۴۴۴

ایمیل: s.doostdari@gmail.com

ترفند های اتوکد



دسته بندی مطالب​