ترسیم دو دایره مماس بر یکدیگر در اتوکد

در ویدئو زیر (در صورت لود نشدن ویدئو صفحه را دوباره رفرش کنید) با نحوه ترسیم دو دایره مماس بر یکدیگر در اتوکد آشنا خواهید شد.

ابتدا قبل از هر کاری می بایست بتوان یک دایره ترسیم نمود. برای انجام این کار بهترین و سریع ترین روش استفاده از دستور C در خط فرمان و زدن اینتر و یا اسپیس (همچنین ببینید: آموزش فرمان circle در اتوکد) می باشد. سپس برای ترسیم دایره اول یک نقطه را به طور دلخواه به عنوان مرکز دایره انتخاب کنید. و شعاع دایره را نیز به دلخواه وارد کنید.

همان طور که می دانیم، شعاع دایره ترسیم شده بر محیط دایره ای که قرار است دایره دوم بر آن مماس شود عمود خواهد بود. بنابر این اگر در گیره های اتوکد گیره عمود را فعال کنیم، می توانیم دایره دوم را به دایره اول مماس کنیم.

روش اول: برای این منظور ابتدا بااستفاده از دستور OS گیره Perpendicular را فعال کنید. برای فعال سازی اسنپ ها نیز یا F3 را بزنید و یا تیک مربوط به Object snap On را فعال کنید.

هنگام ترسیم دایره دوم زمانی که می خواهید شعاع را وارد کنید علامت عمود ظاهر می گردد که در این هنگاه می بایست کلیک کنید.

 

روش دوم: بعد از اجرای فرمان c دستور Per را در خط فرمان اجرا کنید و اینتر بزنید و …

 

 

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

درباره نویسنده



بنده سیامک دوستداری فارغ التحصیل رشته مکانیک سنگ از دانشگاه صنعتی اصفهان هستم، و در این وبسایت آموزش های مربوط به نحوه برنامه نویسی در اتوکد و هچنین آموزش تصویری دستورات اتوکد را قرار خواهم داد.

تلفن همراه: ۰۹۰۰۱۲۳۴۴۴۴

ایمیل: s.doostdari@gmail.com

ترفند های اتوکد



دسته بندی مطالب​