دانلود لیسپ شماره گذاری اتوماتیک در اتوکد

لیسپ شماره گذاری اتوماتیک در اتوکد با انواع حالت های مختلف

 

نحوه لود کردن برنامه در زیر نشان داده شده است.

توضیحات برنامه

مجموعه شماره گذاری افزایشی کاربر را قادر می سازد تا متن حروف الفبا یا عددی را به صورت پویا در یک نقشه با طیف وسیعی از ابزارهای موقعیت یابی و یک پیشوند و/یا پسوند اختیاری قرار دهد.

 

 

متن متوالی را می توان با استفاده از Text، MText یا Blocks Attributed ایجاد کرد. علاوه بر این، سبک و قالب بندی این اشیاء را می توان مستقیماً از پنجره اصلی همه تنظیمات ترسیم تغییر داد.

کاربر می تواند لایه Text یا Block را تغییر دهد، از بین لیستی از Style Text Styles موجود در نقشه را انتخاب کند، تراز Text یا MText را تغییر دهد و همچنین با وارد کردن یک مقدار دلخواه، انتخاب یک مقدار از نقشه، یا Text Height را تغییر دهد، یا با استفاده از ارتفاع تعریف شده توسط Style Text انتخاب شده.

اگر نوع Object برای استفاده از یک بلوک انتسابی تنظیم شده باشد، کاربر می تواند بلوکی را که قرار است مورد استفاده قرار گیرد از لیست بلوک های ویژگی تعریف شده در نقشه انتخاب کند، یا یک شیء بلاک را مستقیماً از نقشه انتخاب کند.

کاربر همچنین کنترل می کند که کدام ویژگی رشته افزاینده را در خود جای می دهد و مقیاسی که بلوک در آن قرار می گیرد. این مقدار مقیاس می تواند یک مقدار دلخواه از طرف کاربر وارد شده یا از روی نقشه انتخاب شود، یا می تواند به مقدار فعلی یک متغیر سیستم انتخاب شده، مانند DIMSCALE وابسته باشد.

در صورت انتخاب MText، کاربر همچنین می تواند از ماسک پس زمینه MText استفاده کرده و هر دو عامل و رنگ Backset Mask Offset را کنترل کند.

کاربر می تواند پیشوند، میانه و پسوند متن اختیاری را وارد کند و این گزینه را دارد که هر یا همه بخش ها را افزایش دهد، با قابلیت افزایش متن حروف الفبا و استفاده از اعشاری و صفرهای پیشرو. کاربر همچنین می تواند هرگونه افزایش عددی، مثبت یا منفی را مشخص کند.

اگر کاربر استفاده از اشیاء Text یا MText را انتخاب کرده باشد که در آنها متن افزایشی قرار داده شود، یک گزینه اضافی برای قرار دادن چنین اشیایی با یک حاشیه وجود دارد. حاشیه ممکن است دایره ای، مستطیلی، شکافی یا چند ضلعی n-side باشد. ایجاد شده بر روی لایه ای که از محاوره اصلی انتخاب شده است.

اندازه حاشیه را می توان با استفاده از یک Offset Factor از شی Text یا MText کنترل کرد. ضریب افست دارای رفتاری مشابه با Background Mask Offset Factor است که در آن افست به ارتفاع متن بستگی دارد: یک ضریب افست ۱.۰ به طور کامل متناسب با متن یا شیء MText است، یک ضریب ۱.۵ مرز را ۰.۵ برابر ارتفاع متن افزایش می دهد. و غیره، به عنوان روش دیگر، کاربر ممکن است اندازه حاشیه ثابت را مشخص کند، با این گزینه که هر یک از ابعاد را از نقشه انتخاب کند

 

ایجاد آرایه:

این برنامه همچنین امکان آرایه بندی شیء انتخاب شده را برای کاربر فراهم می کند، به طوری که محتوا به طور خودکار برای هر شی در آرایه افزایش می یابد.

با فعال کردن گزینه “ایجاد آرایه” (واقع در قسمت پایینی صفحه اصلی گفتگو)، کاربر می تواند تعداد موارد موجود در آرایه را مشخص کرده و چرخش هر شیء را در آرایه، نسبت به جهت آرایه، یا با وارد کردن یک مقدار ثابت یا انتخاب چنین مقدار از نقشه.

پس از ارسال تنظیمات گفتگوی مورد نظر، از کاربر خواسته می شود تا یک نقطه پایه برای آرایه مشخص کند. این نقطه ای است که در آن اولین شی در آرایه ایجاد می شود و نقطه ای که آرایه از آن بیرون می آید.

پس از مشخصات معتبر یک نقطه پایه آرایه، به کاربر این امکان داده می شود که یک بردار فاصله آرایه یا نقطه پایانی آرایه را ارائه دهد .

بردار فاصله آرایه بردار بین هر شی های پی در پی در آرایه توصیف می کند. برعکس، نقطه پایانی آرایه نقطه ای را که در آن آخرین شی در آرایه درج می شود، مشخص می کند. با قرار دادن اجسام باقی مانده در فاصله بین دو نقطه.

 

مثال ۱: نشان دادن تفاوت بین بردار فاصله و مشخصات نقطه پایانی، با چرخش شی بر روی “تراز” .

در مورد چرخش شیء، کاربر سه گزینه برای تعیین نحوه جهت گیری اشیا نسبت به آرایه دارد. اگر کاربر تصمیم بگیرد که اشیا را در جهت آرایه تراز کند، چرخش هر شی جهت بردار آرایه را منعکس می کند.

به طور مشابه، انتخاب چرخش اجسام عمود بر آرایه منجر به ایجاد اشیاء در جهت زاویه راست جهت آرایه می شود، در حالی که خوانایی را حفظ می کند.

در نهایت، کاربر همچنین می تواند یک چرخش ثابت دلخواه را تعیین کند، یا چنین مقداری را مستقیماً از نقشه انتخاب کند.

 

مثال ۲: نشان دادن چرخش عمود بر و یک چرخش صفر ثابت.

 

حالت پویا

حالت پویا با فعال کردن گزینه: ‘Text Follows Cursor’ فعال می شود . این حالت یک پیش نمایش زمان واقعی از Text، MText یا Attributed Block با هر حاشیه یا ماسک پس زمینه ای که ممکن است مشخص شده باشد را نمایش می دهد.

 

یاداشت:

در نتیجه روشی که برای نمایش پیش نمایش زمان واقعی استفاده می شود، حالت پویا استفاده از قابلیت های استاندارد اتوکد مانند Object Snap، Orthomode، Tracking و غیره را محدود می کند. برای فعال کردن چنین عملکردی، گزینه “Text Follows Cursor” را در بالا بردارید . گوشه سمت چپ گفتگو.

کنترل های موقعیت یابی مختلف در خط فرمان نمایش داده می شوند:

کنترل های مکان یابی حالت پویا
کلید عمل
Enter (یا Space/راست کلیک) خروج از برنامه [لغو]
کلیک مکان شی
< در جهت عقربه های ساعت شی را می چرخاند
> در جهت عقربه های ساعت شی را می چرخاند
O / o تعیین چرخش شی
Tab چرخاندن شی به میزان ۹۰ درجه
M / m چرخش شی آینه
C / c تراز کردن شی به منحنی
R / r محتوای حاشیه نویسی موجود را جایگزین کنید
T / t ضامن افزایش شمارنده
I / i افزایش رشته
B / b دور چند ضلعی را بچرخانید
A / a تغییر وضعیت ماسک پس زمینه MText

 

نمونه هایی از استفاده

افزایش دو بخش از متن با ماسک زمینه و حاشیه مستطیلی

افزایش متن با صفرهای پیشرو

افزایش متن حروف الفبا با مرز اسلات

افزایش اعشاری با صفرهای پیشرو و تشخیص خودکار سلول های جدول

 

افزایش متن عددی با صفرهای پیشرو و مرز شش ضلعی:

افزایش متن حروف الفبا، نشان دادن چرخش مرز مثلثی

 

تراز کردن شی به منحنی

این عملکرد بسیار شبیه به برنامه های Align Text to Curve و Align Objects to Curve است .

کاربر می تواند با فشردن C یا c در هنگام قرار دادن، شی را با یک شی منحنی انتخاب شده (Line، LWPolyline، Polyline، XLine، Spline، Arc، Circle، Ellipse و غیره) تراز کند .

سپس از کاربر خواسته می شود تا منحنی ای را انتخاب کند که متن به آن تراز شود. متن منحنی انتخاب شده را با کنترل های موقعیت یابی مختلف موجود در خط فرمان دنبال می کند:

کنترل های هم ترازی منحنی
کلید عمل
Enter (یا Space/راست کلیک) خروج از تراز منحنی [لغو]
کلیک مکان شی
+ / – افست شی را افزایش / کاهش دهید
O / o Object Offset را مشخص کنید
P / p تغییر حالت عمودیت شی
B / b دور چند ضلعی را بچرخانید
A / a تغییر وضعیت ماسک پس زمینه MText

 

محتوای حاشیه نویسی موجود را جایگزین کنید

با فشردن R یا r در هنگام قرار دادن شیء، کاربر می تواند یک متن اصلی یا تو در تو، mtext، ویژگی یک خطی و چند خطی، ابعاد یا چند سرب حاوی mtext یا محتوای بلوک اختصاصی را انتخاب کند.

پس از یک انتخاب معتبر، محتوای متن مورد حاشیه نویسی انتخاب شده برای نمایش رشته افزایشی به روز می شود.

اگر بلوک منتخب منتخب یا بلوک اختصاصی چندلایه دارای بیش از یک ویژگی باشد، از کاربر خواسته می شود تا تگ مشخصه ای را که مقدار آن با رشته متن متوالی جایگزین می شود، مشخص کند.

کاربر می تواند این حالت خارج شوید و به قرار دادن متن استاندارد بازگشت با فشار دادن وارد کنید، فضایی، و یا با راست کلیک کردن ماوس در اعلان

 

حالت استاندارد

این حالت زمانی فعال است که “نشانگر متن دنبال می کند” غیرفعال باشد (علامت زده نشده است).

هنگام استفاده از این حالت، دیگر پیش نمایش زمان واقعی متن در مکان نما وجود ندارد، اما همه عملکردهای استاندارد AutoCAD در دسترس است (مانند Object Snap، Tracking، Orthomode و غیره).

اکثر کنترل های مکان یابی هنوز در خط فرمان موجود هستند:

کنترل های قرار دادن حالت استاندارد
کلید عمل
Enter (یا Space/راست کلیک) خروج از برنامه [لغو]
کلیک مکان شی
O / o تعیین چرخش شی
RO چرخاندن شی به میزان ۹۰ درجه
M / m چرخش شی آینه
C / c تراز کردن شی به منحنی
R / r محتوای حاشیه نویسی موجود را جایگزین کنید
T / t ضامن افزایش شمارنده
I / i افزایش رشته
B / b دور چند ضلعی را بچرخانید
A / a تغییر وضعیت ماسک پس زمینه MText

مطالب سایت



درباره نویسنده



بنده سیامک دوستداری فارغ التحصیل رشته مکانیک سنگ از دانشگاه صنعتی اصفهان هستم، و در این وبسایت آموزش های مربوط به نحوه برنامه نویسی در اتوکد و هچنین آموزش تصویری دستورات اتوکد را قرار خواهم داد.

تلفن همراه: ۰۹۰۰۱۲۳۴۴۴۴

ایمیل: s.doostdari@gmail.com

ترفند های اتوکد



دسته بندی مطالب​



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید