لیست کامل دستورات و فرمان های ترسیمی اتوکد دو بعدی و سه بعدی، کاربردی و مهم به همراه مخفف

در مجموع کل فرمان ها و دستورات ترسیمی اتوکد دوبعدی و سه بعدی شامل 932 دستور می باشد. که در زیر تک تک این دستورات به همراه یک فیلم آموزشی کوتاه توضیح داده شده است. برای مشاهده آموزش فارسی به همراه فیلم آموزشی کافیه بر روی لینک هر دستور که بر روی دستورات اصلی است کلیک کنید.

در جدول دستورات اتوکد که در زیر آورده شده چند نکته وجود دارد که باید مورد توجه قرار دهید.

نکته 1: ردیف اول جدول دستور اصلی است. یعنی با تایپ این دستور به طور کامل در خط فرمان و زدن اینتر دستور اجرا می شود.

نکته 2: ردیف دوم جدول شامل دستور خلاصه می شود. برخی از دستورات، خلاصه مختص مربوط به خودشون رو دارند که برای آنها تعریف شده و برخی از دستورات هم خلاصه خاص خود را ندارند و فقط با تایپ چند حرف ابتدایی دستور اصلی ظاهر می شوند که در زیر هر دوی آنها آورده شده است.

نکته 3: ستون سوم جدول کاربرد دستور می باشد. در واقع دستورات را به دو دسته تقسیم کردم دستوراتی که عمومی هستند که شامل دستورات دو بعدی و دستورات کلی هستند که با حرف G نمایش داده شده است. در واقع دستوراتی هستند که اگر کسی بخواهد اتوکد (چه دو بعدی و یا سه بعدی) یاد بگیرد نیاز به این دستورات دارد و گروه دوم شامل دستورات سه بعدی می باشد که با 3D نمایش داده شده است. این دستورات نیز فقط به درد کسی می خورد که می خواهد اتوکد سه بعدی کار کند

نکته 4: در این ستون خلاصه توضیحات دستورات آورده شده است.

نکته 5: این ستون از جدول از همه مهمتر می باشد. چرا که در این ستون میزان مهم و کاربردی بودن دستور آورده شده است.

  • امتیاز 10 یعنی این دستور را حتما باید یاد بگیرید.
  • امتیاز 1 یعنی دستور مهم نیست و کسانی که علاقه مند هستند شاید به کارشان بیاید.
  • حرف T یعنی این دستور ترفند است و سرعت کار را بالا می برد.
  • حرف H هم یعنی این دستور به درد خیلی حرفه ای ها می خورد.

 

 

دستور اصلی دستور خلاصه کاربرد خلاصه توضیحات امتیاز
PLOT PLO, PRI, DWF G تنظیمات پنجره چاپ اتوکد جهت پرینتی با مقیاس 10
ALIGN AL G این دستور به منظور جفت کردن دو شیئ در کنار هم استفاده می شود. T
FLATTEN FLATT G این دستور می‌تواند همه اشیائی که انتخاب می‌کنید را روی صفحه دید فعلی تصویر کرده و یک ترسیم دوبعدی خالص به شما تحویل دهد. T
LAYWALK LAYW G با اجرای این دستور ،پنجره ای باز می شود كه تمام لایه ها انتخاب شده اند 1
OVERKIL OV G حذف خطوط تکراری که با هم تداخل دارند T
3DPOLY 3P 3D جهت ترسیم خطوط مرکب سه بعدی استفاده میشود. 10
ACTIONRECORDER ARR G به منظور انجام بعضی کار های تکراری از این روش استفاده می شود. (برای شروع به ضبط کردن یک ماکرو) T
ARC A G از اين دستور براي رسم کمان در اتوکد استفاده مي کنيم 10
ARCTEXT ARCT G متن را در اتوکد به صورت منحنی می کند. T
ARRAY AR G به کاربران کمک میکند تا از موضوعات انتخابی کپی های منظم به صورت منظم با مقادیر قابل تغییر، ایجاد کنند. 10
BEDIT BE G این دستور برای ویرایش یک بلوک و یا ترسیم بلوک جدید استفاده می شود 5
BOUNDARY BO, BPO G به منظور ترسیم مرز (به صورت پلی لاین) دور یک حفره تشکیل شده از چند شیء مورد استفاده قرار می گیرد. 10
BOX BOX 3D از این دستور برای ترسیم مکعب به صورت سه بعدی استفاده می‏شود. 5
BREAKLINE BREAKL G زمانی استفاده می شود که فضای کافی برای نمایش بخشی از ترسیم وجود نداشته باشد. 10
CHURLS CHU G به منظور تغییر Hyperlink اشیاء (مانند دایره، خط، پلی لاین و …) (در صورت وجود لینک) استفاده می شود. 1
CIRCLE C G از این دستور برای ترسیم دایره استفاده می‏شود. 10
CONE CONE 3D برای ترسیم مخروطی که مقطع آن دایره یا بیضی است استفاده می‏شود. 10
COPY CO, CP G با استفاده از این دستور میتوانید موضوعات را در اتوکد کپی کنید. 10
CYLINDER CYL 3D برای ترسیم استوانه‏ استفاده می شود. 10
DATA EXTRACTION DX, DATAE G شما با استفاده از دستور DataExtraction میتوانید هر اطلاعاتی را در مورد اشیاء استخراج کنید. T
DRAFTING SETTINGS DDR, DS, SE G از پنجره Drafting Setting می توانید به نوار ابزار Snap and Grid و … بروید 1
DRAWORDER DR G نمایش یک شیئ در زیر یا روی اشیاء دیگر 10
ERASE E, DE G .برای پاک کردن موضوعات استفاده می شود 10
EXTRIM EXTRI G مشابه trim است ولي با يك كليك تمام موضوعات برخوردي به موضوع انتخاب شده را trim ميكند. 10
EXTRUDE EXT 3D برای ترسیم اشکال سه بعدی با سطح مقطع پیچیده‏ استفاده می شود. 10
GRADIENT GD G نوع دیگری از هاشور که به صورت سایه روشن (گرافیکی) می‏باشد. 1
GROUP G G یکپارچه سازی اشیاء 10
HATCH H, BH G در اتوکد به معنی هاشور زدن است. 10
HELIX HELI G برای ترسیم مارپیچ در اتوکد باید از این دستور استفاده کرد. 10
ID ID G نمایش مختصات نقطه انتحابی 10
ISOLATE ISOLATE G نشان دادن بخشی از اشیاء T
JOIN J G این دستور برای اتصال و یکی کردن دو یا چند شیء خطی هم جنس کاربرد دارد. 10
LINE L G جهت ترسیم خط استفاده میشود. 10
LIST LI, LS, SHO G نمایش ویژگی های یک شیئ در یک فرم جدید 10
LOFT LOF G برای ترسیم یک شکل با مقاطع مختلف و به صورت دوبعدی و سه بعی استفاده می شود. 10
MEASUREGEOM MEA G به منظور محاسبه طول، شعاع، زاویه، مساحت و حجم مورد استفاده قرار می گیرد. 10
MIRROR MI G با استفاده از این دستور میتوانید موضوعات را در اتوکد قرینه کنید. 10
MLINE ML G جهت ترسیم دو خط موازی با یکدیگر استفاده میشود. 2
MOVEBAK MOVEB G به منظور تغییر مقصد پوشه پشتیبان گیری (BACKUP) مورد استفاده قرار می گیرد. 1
MTEXT T, MT G به منظور نوشتن متن و عدد قابل ویرایش چند خطی به کار می‏رود. 10
NEW NEW G ایجاد فضای ترسیم جدید 5
OFFSET O G با استفاده از این دستور میتوان هر نوع خطی را به موازات خودش در دو جهت از خود موضوع، کپی برداری کنید. 10
OPEN DXFI, OPE G برای باز کردن یک فایل باید از منوی File گزینه Open را انتخاب کنید . 5
OPTION OP, PREF G تنظیمات اتوکد 10
OSNAP OS, DD G تعیین نقاط کمکی (گیره های شیء) 10
PLANESURFACE PLANES 3D برای ترسیم یک سطح سه بعدی به کار می رود. 10
POINTS PO G توانایی ایجاد نقطه و تقسیم بندی اشیاء به كمک دستور هاي Point و Divide و Measure 10
POLYGON POL G بوسیله این دستور کاربر میتواند چند ضلعی منتظم با تعداد اضلاع ۳ تا ۱۰۲۴ را تولید کند. 10
POLYLINE PL G یکی از دستورات کاربردی اتوکد است و به کاربر کمک میکند خطوط مرکبی ترسیم کنند. 10
POLYSOLID PSO 3D برای تبدیل اشکال دوبعدی به سه بعدی استفاده می شود 10
PROPERTIES PR, CH, MO, DDC, DDM G ویژگی هر شیئ را نشان می دهد 10
PYRAMID PY 3D برای ترسیم هرم با مقطع چند ضلعی استفاده می شود. 10
QDIM QD G با استفاده از این دستور میتوانید با سرعت بالا خطوط اندازه گذاری را ترسیم کنید. T
QSELECT QSE G انتخاب سریع بین اشیاء T
QUICKCALC QC G ماشین حساب اتوکد 1
RAY RAY G برای ترسیم خطوطی که از یک طرف ممتد می باشد، استفاده میشود. 5
RECTANGLE REC G با کمک این دستور میتوان مستطیل و یا مربع را به راحتی با مدل های پخدار ، گوشه کرد و ضخامت دار ترسیم کرد. 10
REGION REG G به منظور ساختن یک ناحیه یا صفحه مورد استفاده قرار می گیرد. 10
REPURLS REPU G به منظور جایگزین کردن لینک جدید با لینک های موجود می باشد. 1
REVCLOUD REVC G  برای اضافه کردن توضیح به طرح است (مرز برای باز نگری در اتوکد). 1
REVOLVE REV G برای چرخاندن یک مقطع حول یک محور از این دستور استفاده می‏شود. 10
RIBBON RI G مکانی است که از آن، ابزارهایی را برای ترسیم، ویرایش، یا انجام کارهای دیگر، را انتخاب می کنید. 5
RTEXT RTEX G یک فایل مرجع برای نمایش متن، مانند یک یادداشت و فایل تکست ایجاد می کند. 1
SAVEAS SA, DXF G ذخیره فایل اتوکد در مسیر دلحواه 10
SAVEIMG SAVEI G ذخیره فایل اتوکد به صورت تصویر 1
SCALE SC G دستور Scale برای تغییر متناسب ابعاد نقشه یا حتی تبدیل مقیاس نقشه (مثلا از اینچ به سانتی متر) به کار برده می شود. 10
SHOWURLS SHOWU G کلیه آدرس های اینترنتی را که در داخل یک فایل اتوکد به اشیاء لینک داده شده اند (در صورت وجود) را نشان می هد. 1
SPELL SP G برای ویرایش متن ار لحاظ املایی و … T
SPHERE SPH 3D برای ترسیم کره از این دستور استفاده می‏کنیم. 10
STATUS STAT G برای نمایش وضعیت فایل استفاده می شود 1
SUPERHATCH SUP G با كنار هم چيدن بلوك يا عكس انتخابي شما در محدوده مورد نظر هاشور رسم ميكند. T
SURFOFFSET OFFSETS 3D به منظور آفست دادن صفحات از ان دستور استفاده می شود. T
SWEEP SW 3D با انتخاب یک شکل و یک مسیر برای شکل ، می توانیم شکل مورد نظر را بر روی مسیر انتخابی هدایت کنیم. 10
TCASE TCA G در اتوکد برای متون کاربرد دارد و حروف رو کوچک یا بزرگ می کند. T
TCIRCLE TCI G به منظور زدن دایره دور اشیاء تکست (مانند اعداد و سایر نوشته ها) به صورت یک باره استفاده می شود. T
TCOUNT TC G دستور tcount در اتوکد جهت شماره گذاري خودكار متن ها استفاده مي شود. T
TEXT DT G برای درج متون تک خطی ساده مورد استفاده قرار می گیرد. 10
TEXTFIT TEXTF G متن انتخاب شده را بین دو نقطه فیت می کند. T
TEXTMASK TEXTM G به كمك این دستور می توانیم یک متن را روی اشیاء دیگر قرار دهیم. T
TIME TIF G زمان هایی مانند تولید فایل و ویرایش روی آن و غیره را نشان می دهد. 1
TJUST TJ G در اتوکد به منظور راست چین، چپ چین، … کردن متن استفاده می شود. 1
TOOLPALETTES TP G دستور TP یا ToolPalettes در اتوکد با استفاده از این دستور می توانید از جدول ابزار استاندارد آماده اتوکد را استفاده کرده و آنها را فراخوانی نمائید . 1H
TORIENT TORI G برای چرخاندن متن ها و بلوک ها و … با زواویه دلخواه در اتوکد مورد استفاده قرار می گیرد. 10
TORUS TOR 3D برای ترسیم حلقه (تیوب) استفاده می‏شود. 10
TXT2MTXT TX G متن ساده را بصورت متن چند خطي تبیل می کند. 10
TXTEXP TXTE G به كمك  Txtexp در اتوکد ميتوانيد متن انتخابي را Explode كنيد . T
UCS UCS, DDUCS G این دستور کاربرد زیادی در تغییر محورهای مختصات و به اصطلاح تغییر در صفحه کار در اتوکد را دارد 10
UNGROUP UNG G اشیاء گروپ شده را از یکدیگر جدا می کند. 10
WEDGE WE 3D برای ترسیم مثلث قائم‏الزاویه به صورت سه بعدی کاربرد دارد. 10
WIPEOUT WI G برای کشیدن یک شکل بسته محو کننده موضوعات استفاده می‏شود. 10
XLINE XL G این دستور برای ترسیم خطوط بی نهایت استفاده میشود. 10
UNITS UN, DDU G با کمک این دستور کاربر میتواند واحد نقشه ها را مشخص کند و یا تغییر دهد. 10
XCLIP XC G دستور XCLIP  در اتوکد همان دستور CLIP است. 1H
XDATA XDA G دستور  XDATA یک دستور Express Tool در اتوکد می باشد. با استفاده از این دستور می توان یک سری از اطلاعات را با نوع های مختلف (مانند عدد صحیح، عدد حقیقی، موقعیت و …) داخل یک شیئ کار گذاشت. 1
XDLIST XD G دستور XDLIST یک دستور Express Tool در اتوکد می باشد. این دستور XDATA های موجود در یک شیئ را (در صورت وجود) نمایش می دهد. 1
XEDGES XE 3D دستور XEDGES  در اتوکد به منظور تولید wireframe از اشکال سه بعدی همچون اجسام سه بعدی، مش ها، ناحیه ها،  سطوح و … می باشد. 1
XLIST XLIS G دستور XLIST یک دستور Express Tool در اتوکد می باشد. به کمک این دستور می توانید از خصوصیات یک شیئ در داخل Block ها  و XREF ها اطلاع پیدا کنید بدون اینکه مجبور به باز کردن آنها باشید. 1
XOPEN XO G دستور XOPEN در اتوکد به منظور باز کردن فایل های رفرنس (xref) در پنجره جدید برای ویرایش می باشد. 1
XPLODE XP G دستور XPLODE در اتوکد همان دستور EXPLODE  است. با این تفاوت که می توان خوصوصیاتی همچون رنگ، لایه، نوع و عرض خط را در فایل اکسپلود شده اعمال کرد. 10
XREF XR G دستور XREF  در اتوکد به منظور پیوست کردن فایلهایی نظیر انواع فرمت های عکس، فایل های اتوکد، PDF و … در محیط ترسیم استفاده می شود. 1
-XREF -XR G همان دستور XREF است ولی با این تفاوت که با درج علامت منفی در پشت آن پنجره مربوط به آن بالا نمی آید و می توان دستور وارد کرد. 1
Zcenter ZCEN 3D یکی از زیر دستورات -3DOSNAP محسوب می شود. این دستور به منظور فعال کردن موقعیت مرکز سطح اشکال سه بعدی می باشد. 2
Zknot ZKNO 3D یکی از زیر دستورات -3DOSNAP محسوب می شود. این دستور به منظور فعال کردن موقعیت گره های اشکال سه بعدی و دو بعدی اسپیلاین (Spline) می باشد. 2
Zmidpoint ZMID 3D یکی از زیر دستورات -3DOSNAP محسوب می شود. این دستور به منظور فعال کردن موقعیت وسط اضلاع اشکال سه بعدی می باشد. 2
Znearest ZNEA 3D یکی از زیر دستورات -3DOSNAP محسوب می شود. این دستور به منظور فعال کردن نزدیک ترین موقعیت نشانگر موس به اشکال سه بعدی می باشد. 2
Znone ZNON 3D یکی از زیر دستورات -3DOSNAP محسوب می شود. این دستور به منظور غیر فعال کردن 3DOSNAP می باشد. 2
ZOOM Z G با استفاده از دستور ZOOM در اتوکد می توان بر روی هر ناحیه از فضای ترسیم در اتوکد بزرگنمایی کرد. 1
Zperpendicular ZPER 3D یکی از زیر دستورات -3DOSNAP محسوب می شود. این دستور به منظور فعال کردن موقعیت عمود بر اشکال سه بعدی می باشد. 2
Zvertex ZVER 3D یکی از زیر دستورات -3DOSNAP محسوب می شود. این دستور به منظور فعال کردن موقعیت گیره های اشکال سه بعدی می باشد. 2
3DALIGN 3DA 3D این دستور به منظور جفت کردن دو شیئ سه بعدی در کنار هم استفاده می شود. 10
3DARRAY 3A 3D دستور 3DARRAY در اتوکد به منظور کپی منظم اشکال سه بعدی در سه راستای X، Y و Z می باشد. 10
3DCLIP 3DC 3D دستور 3DCLIP در اتوکد به منظور مشاهده سکشن از اشکال سه بعدی در راستاهای مختلف می باشد. 5
3DCORBIT 3DCO 3D دستور 3DCORBIT در اتوکد به منظور چرخش اشکال سه بعدی (برای مشاهده) در راستاهای مختلف می باشد. 1
3DDISTANCE 3DDI 3D دستور کم کاربرد 3DDISTANCE در اتوکد به منظور جلو و عقب بردن اشکال سه بعدی (برای مشاهده) در یک راستا می باشد. 1
3DDWF 3DDW 3D دستور کم کاربرد 3DDWF در اتوکد به منظور خروجی گرفتن (اکسپورت) اشکال سه بعدی با فرمت DWFx می باشد. 1
3DEDITBAR 3DE G دستور 3DEDITBAR در اتوکد به منظور قراردادن وجابجایی نقطه ویرایشگر در SPLINE ها و صفحات NURBS می باشد. 1
3DFACE 3F 3D دستور 3DFACE در اتوکد به منظور رسم صفحات سه بعدی می باشد. 10
3DFLY 3DFL 3D دستور کم کاربرد 3DFLY در اتوکد به منظور مشاهده بهتر اشیاء سه بعدی می باشد. 1
3DFORBIT 3DFO 3D دستور کم کاربرد 3DFORBIT در اتوکد به منظور مشاهده بهتر اشیاء سه بعدی (برای چرخاندن) می باشد. 1
3DMESH 3DME 3D دستور 3DMESH در اتوکد به منظور ترسیم یک صفحه (شبکه مش بندی) سه بعدی (مثلا بخشی از یک توپوگرافی) می باشد. 10
3DMOVE 3M G دستور 3DMOVE در اتوکد به منظور جابجا کردن اشیاء از مختصاتی به مختصات دیگر می باشد. 1
3DORBIT 3DO, OR 3D دستور 3DORBIT در اتوکد به منظور چرخش اشیاء و مشاهده آنها از زوایای مختلف می باشد. 1
3DORBITCTR 3DORBITC 3D همان دستور 3DORBIT (به منظور چرخش اشیاء و مشاهده آنها از زوایای مختلف)  می باشد. با این تفاوت که می توان مرکز چرخش را مشخص نمود. 1
3DOSNAP 3D 3D دستور کاربردی 3DOSNAP (مشابه دستور OSNAP است) به منظور فعال کردن موقعیت گیره های اشکال سه بعدی می باشد. 10
-3DOSNAP -3D 3D همان دستور 3DOSNAP است. با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید. 1
3DPAN 3DPA G دستور 3DPAN فرقی با دستور PAN ندارد. و برای تبدیل نشانگر موس به دست و جابجا کردن محیط اتوکد استفاده می گردد. 1
3DPRINT 3DP  3D دستور 3DPRINT به منظور چاپ سه بعدی در چاپگر های سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرد. 1
3DROTATE 3R ,3DR  3D  3DROTATE به منظور چرخش سه بعدی اشیاء می باشد. 10
3DSCALE 3S ,3DS  3D دستور 3DSCALE به منظور تغیر مقیاس اشیاء سه بعدی در راستا و صفحات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. 10
3DSIN 3DSI  3D به منظور لود کردن فایلهای 3D Studio با فرمت 3ds از دستور 3DSIN استفاده می شود. 1
3DSWIVEL 3DSW  3D از دستور 3DSWIVEL به منظور چرخش اهسته اشیاء سه بعدی و مشاهده آنها از زوایای مختلف کاربرد دارد. 1
3DWALK 3DN ,3DW  3D دستور 3DWALK به منظور مشاهده اشیاء سه بعدی در راستاهای مختلف کاربرد دارد. 1
3DZOOM 3DZ  3D همان دستور ZOOM است. 1
ABOUT AB G دستور بدون کاربرد ABOUT  به منظور مشاهده پنجره (درباره) اطلاعات شرکت اتودسک می باشد. 1
ACADINFO ACADI G دستور ACADINFO به منظور تولید یک فایل متنی با نام acadinfo.txt می باشد که کلیه اطلاعات سیستمی و غیر سیستمی اتوکد و مقادیر آنها در آن قرار دارد. 1H
ACISIN ACISIN 3D دستور ACISIN به منظور ایمپورت کردن فایل هایی با پسوند sat در نرم افزار اتوکد مورد استفاده قرار می گیرد. 1
ACISOUT ACIS G دستور ACISOUT به منظور اکسپورت کردن فایل هایی با پسوند sat در نرم افزار اتوکد مورد استفاده قرار می گیرد. 1
ACTBASEPOINT ACTB G این دستور یک نقطه مبنا در ماکرو های در حال ضبط ایجاد می کند. 1H
ACTMANAGER ACTM G به منظور مدیریت ماکرو های ضبط شده مانند کپی، تغییر نام، اصلاح و حذف آنها از این دستور استفاده می شود. 1H
ACTSTOP ARS G به منظور متوقف کردن ضبط ماکرو از این دستور استفاده می گردد. 1H
-ACTSTOP -ARS G همان دستور ACTSTOP است، با این تفاوت که پنجره Action macro فعال نخواهد شد. 1H
ACTUSERINPUT ARU G با استفاده از این دستور می توان در هنگام ضبط یک ماکرو، فرایند ضبط را به طور موقت متوقف نمود و از کاربر یک عدد به عنوان ورودی دریافت کرد. 1H
ACTUSERMESSAGE ARM G این دستور را زمانی استفاده می کنیم که بخواهیم در حین فرایند ضبط یک ماکرو یک پیغام را برای کاربر بنویسیم. 1H
-ACTUSERMESSAGE -ARM G همان دستور ACTUSERMESSAGE است با این تفاوت که پنجره نوشتن پیغام بالا نمی آید و می بایست در خط دستور پیغام نوشته شود. 1
ADCCLOSE ADCC G این دستور باعث بسته شدن پنجره مرکز طراحی و جستجو می شود. 1
ADCENTER DC, ADC, CENTER G این دستور پنجره ای را باز می کند که مرکز طراحی یا جستجو اتوکد نام دارد. که در آن می توان بلوک ها، الگو های هاشور ، خطوط اندازه گذاری و  … را به راحتی مدیریت کرد و از هر فایلی به فایل دیگر انتقال داد. 1
ADCNAVIGATE ADCN G با استفاده از این دستور می توان مسیر دلخواه خود را در پنجره مرکز طراحی یا جستجو هدایت کرد. 1
ADDSELECTED ADD G از این دستور برای تولید اشیائی مانند شیئ انتخاب شده استفاده می گردد. برای مثال اگر یک دایره را انتخاب کنیم و این دستور را اجرا کنیم مثل این می ماند که دستور Circle را اجرا کرده ایم. T
ADJUST ADJ G برای تنظیم کنتراست، میزان محو شدگی و روشنایی عکس های داخل فایل اتوکد از این دستور استفاده می گردد. 1
ALIASEDIT ALIA G با اجرای این دستور پنجره ای باز می شود که می توان در آن دستورات اتوکد را ایجاد، حذف و یا تغییر داد. T
ALIGNSPACE ALIG G این دستور که فقط در Layout1 قابل اجرا می باشد. 1
AMECONVERT AM 3D برای تبدیل اشیاء سه بعدیAME (Advanced Modeling Extension)  به اشیاء سه بعدی معمولی در اتوکد از این دستور استفاده می شود. 1
ANALYSISCURVATURE AN 3D این دستور یک گرادیان از رنگ بندی بر روی سطوح سه بعدی برای مشاهده بهتر خصوصیات یک سطح مانند ماکزیمم، مینیمم و … ایجاد می کند. 1
ANALYSISDRAFT DRAF 3D این دستور یک گرادیان از رنگ بندی بر روی سطوح سه بعدی برای مشاهده بهتر زوایای یک سطح ایجاد می کند. 1
ANALYSISOPTIONS ANALYSISO 3D با اجرای این دستور پنجره ای باز می شود که می توان در آن بازه رنگبندی دستورات ANALYSISCURVATURE ، ANALYSISDRAFT و ANALYSISZEBRA  را تغییر داد. 1
ANALYSISZEBRA ZE 3D این دستور یک گرادیان از رنگ بندی راه راه (گورخری) بر روی سطوح سه بعدی برای مشاهده بهتر یک سطح ایجاد می کند. 1
ANIPATH ANI 3D به منظور ضبط یک انیمیشن در اتوکد از این دستور استفاده می شود. 5
ANNORESET ANNOR G این دستور مکان تمام اشیاء annotative انتخاب شده را بازنشانی می کند. 5
ANNOUPDATE ANNOU G به منظور به روز رسانی اشیاء annotative از این دستور استفاده می گردد. 1
APERTURE APE G با استفاده از دستور APERTURE می توان تعیین کرد که از چه فاصله ای snap ها (گیره ها) فعال شوند. 5
APPAUTOLOADER APPA G با استفاده از این دستور می توان کلیه برنامه های plug-in شده در فولدر ApplicationPlugins نرم افزار اتوکد را لیست و یا دوباره بارگذاری نمود. 1H
APPLOAD AP G از دستور APPLOAD به منظور لود کرد فایل های اتو لیسپ و ماکرو استفاده می گردد. 1H
ARCHIVE ARCH G این دستور آرشیوی از Sheet set های موجود را در صورت وجود نشان می دهد. 1
-ARCHIVE -ARC G همان دستور ARCHIVE است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
AREA AA, ARE G از دستور AREA به منظور به دست آوردن محیط و مساحت اشکال مختلف استفاده می گردد 10
-ARRAY -AR G همان دستور ARRAY است. با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
ARRAYCLASSIC ARRAYCLA G با استفاده از دستور ARRAYCLASSIC پنجره ای نمایش داده می شود که می توان هر یک از پارامتر های ایجاد اشکال با استفاده از آرایه (ایجاد اشکال غیر آرایه ای ساده) را در آن مشاهده کرد. 5
ARRAYCLOSE ARRAYCLO G دستور بدون کاربرد ARRAYCLOSE  به منظور بستن روبان باز شده هنگام کلیک بر روی اشیاء array می باشد. 1
ARRAYEDIT ARRAYE G با استفاده از دستور ARRAYEDIT می توان ویژگی های یک شیئ آرایه ای را تغییر داد. 5
ARRAYPATH ARRAYPA G این دستور یکی از زیر دستورات AR (آرایه) محسوب می شود. با استفاده از آن می توان یک شیئ را در طول یک مسیر کپی کرد. 1
ARRAYPOLAR ARRAYPO G این دستور یکی از زیر دستورات AR (آرایه) محسوب می شود. با استفاده از آن می توان یک شیئ را به صورت آرایه های دایره ای کپی کرد. 1
ARRAYRECT ARRAYR G این دستور یکی از زیر دستورات AR (آرایه) محسوب می شود. با استفاده از آن می توان یک شیئ را به صورت آرایه های مربعی کپی کرد. 1
ARX ARX G  ObjectARX یکی از زبان های برنامه نویسی برای اتوکد می باشد. با استفاده از دستور ARX می توان فایل های برنامه نویسی شده با این زبان را لود، آنلود نمود و یا اطلاعات فایل های این مجموعه دریافت کرد. 1H
ATTACH ATTA G با استفاده از این دستور می توان فایل هایی نظیر فایل عکس، پی دی اف، فایل اتوکد دیگر و … را در فایل اتوکد پیوست نمود. 5
-ATTACH -ATTA G همان دستور ATTACH است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
ATTACHURL ATTACHU G با استفاده از این دستور می توان برای هر شیئ در محیط ترسیم اتوکد یک آدرس اینترنتی درج کرد که با گرفتن کلید Ctrl و کلیک کردن بر روی آن شیئ آدرس اینترنتی باز شود. 5
ATTDEF ATT, DDATTDEF G برای تعریف کردن اتریب (Attribute) که همان بلوک های اتوماتیک می باشند از این دستور استفاده می شود. T
-ATTDEF -ATT G همان دستور ATTDEF است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
ATTDISP ATTDI G با استفاده از این دستور می توان اتریب های (Attribute) موجود در محیط ترسیم اتوکد را غیر قابل مشاهده کرد. 1
ATTEDIT ATE, ATTE, DDATTE G با استفاده از این دستور می توان اتریب های (Attribute) موجود در محیط ترسیم اتوکد را ویرایش کرد. 1
-ATTEDIT -ATE G همان دستور ATTEDIT است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
ATTEXT ATTEX, DDATTEXT G با استفاده از این دستور می توان از اتریب های (Attribute) موجود در محیط ترسیم اتوکد خروجی متنی تهیه کرد. 1H
-ATTEXT -ATTEX G همان دستور ATTEXT است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
ATTIN ATTIN G برای اینپورت (وارد کردن) فایل متی اتریب (Attribute) از این دستور استفاده می گردد. 1
ATTIPEDIT ATI G با استفاده از این دستور می توان اتریب های (Attribute) موجود در محیط ترسیم اتوکد را ویرایش کرد. 1
ATTOUT ATTO G با استفاده از این دستور می توان از اتریب های (Attribute) موجود در محیط ترسیم اتوکد خروجی متنی تهیه کرد. 1H
ATTREDEF ATTR G برای بازتعریف  اتریب های (Attribute) موجود از این دستور استفاده می گردد. 1
ATTSYNC ATTS G با استفاده از این دستور می توان تغییراتی که در یک شیئ اتریب (Attribute) ایجاد شده است را به همه بلوک ها اعمال کرد. 1
AUDIT AUD G برای بررسی و رفع ارور های موجود در فایل اتوکد از این دستور استفاده می گردد. 1
AUTOCONSTRAIN AUTOCON G این دستور به صورت اتوماتیک تمام اشیاء را با توجه به موقعیتی که نسبت به یکدیگر دارند را به هم وابسته (CONSTRAIN) می کند. برای مثال اگر دو خط به هم عمود باشند با اجرای این دستور همیشه نسبت به هم عمود خواهند ماند. 8
AUTOPUBLISH AUTOP G 1
BACKGROUND BACKG G 1
BACTION AC G به منظور اضافه کردن یک عمل (Action) به بلوک های دینامیک از این دستور استفاده می شود. این دستور فقط در ناحیه ویرایش بلوک کار می کند. 1H
BACTIONBAR BACTIONB G هنگام اضافه کردن Action به بلوک های دینامیک لوگوی همان Action در کنار شیء ای که اکشن به آن اضافه شده نمایش داده می شود، که با اجرای این دستور می توان آن را مخفی کرد. 1H
BACTIONSET BACTIONS G با استفاده از این دستور می توان اکشن بلوک های داینامیک را ویرایش کرد. این دستور را تنها می توان با راست کلیک کردن بر روی لوگوی اکشن و انتخاب Action selection set اجرا نمود. 1H
BACTIONTOOL BACTIONT G این دستور مشابه دستور BACTION می باشد، فقط با گزینه های بیشتر. 1H
BASE BAS G برای تعیین یک نقطه مبنا از این دستور استفاده می گردد. 1
BASSOCIATE BASS G این دستور به منظور ایجاد بلوک های دینامیک، یک Action را به یک پارامتر وابسته می کند. 1
BATTMAN BATTM G به منظور ویرایش اتریب های (Attribute) موجود در فایل اتوکد از این دستور استفاده می گردد. با اجرای این دستور پنجره block attribute Manager بالا می آید. 1H
BATTORDER BATTO G با اجرای این دستور پنجره ای بالا می آید که رتبه اتریب های (Attribute) موجود در ناحیه بلاک ادیتور مورد نظر را نشان می دهد. 1
BAUTHORPALETTE BAU G با اجرای این دستور جعبه ابزار Block Authoring Palettes که برای ساخت بلوک های دینامیک استفاده می شود، باز می شود. 1H
BAUTHORPALETTECLOSE BAUTHORPALETTEC G دستور بدون کاربرد BAUTHORPALETTECLOSE به بستن جعبه ابزار ساخت بلوک های داینامیک استفاده می شود. 1
BCLOSE BC G این دستور برای بستن ناحیه ویرایش بلوک مورد استفاده قرار می گیرد. 1
BCONSTRUCTION BCON G 1
BCOUNT BCOU G با اجرای این دستور می توان فهمید از هر بلوک موجود در محیط ترسیم اتوکد چه تعداد وجود دارد. 1
BCPARAMETER CPARAM G ابزار constraint parameter را با استفاده از این دستور می توان به کار گیری کرد. 5
-BCPARAMETER -BC G همان دستور BCPARAMETER است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
BCYCLEORDER BCY G این دستور غیر فعال است. 1
-BEDIT -BE G همان دستور BEDIT است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
BESETTINGS BES G با اجرای این دستور پنجره مربوط به تنظیمات بلوک های دینامیک (تنظیماتی مانند رنگ و فونت، …) ظاهر می گردد 1
BEXTEND BEX G برای امتداد دادن یک خط به سمت یک بلوک استفاده می گردد. از دستور EXTEND به جای این دستور می توان استفاده کرد. 1
BGRIPSET BGR G تعداد گیره های پارامتر (parameters) در بلوک های دینامیک را با استفاده از این دستور می توان تغییر داد. 1H
BLEND BLEND G ابتدا و یا انتهای اشیاء (مانند خط، کمان و …) را با استفاده از spline به یک دیگر متصل می کند. T
BLOCK B, BMOD, BMAKE, ACADBLOCKDIALOG G با استفاده از این دستور می نوان بلوک ترسیم نمود. 10
BLOCK? BLOCK? G این دستور اشیاء موجود در یک بلوک (مانند خط، کمان و …) را لیست می کند. 1
-BLOCK -B G همان دستور BLOCK است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
BLOCKICON BLOCKI G آیکون بلوک را در مرکز طراحی (DesignCenter) آپدیت می کند. 1
BLOCKREPLACE BLOCKR G با استفاده از این دستور می توان یک بلوک را با بلوک دیگری جایگزین نمود. T
BLOCKTOXREF BLOCKT G این دستور بلوک را با فایل XREF جایگزین می کند. 1
BLOOKUPTABLE BLOOKU G برای ایجاد و یا نمایش یک lookup table در بلوک های دینامک از این دستور استفاده می گردد. 1
BMPOUT BMP G این دستور اشیاء انتخاب شده را با فرمت bmp (که فرمت عکس است) در مسیر دلخواه ذخیره می کند. 5
-BOUNDARY -BO G همان دستور BOUNDARY است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
BPARAMETER PARAM G برای ترسیم پارامتر در بلوک های دینامیک از این دستور استفاده می گردد. 1H
BREAK BR G برای بریدن  اشیاء (مانند خط، کمان و …) از این دستور بسیار کاربردی استفاده می گردد. 10
BREP BREP 3D 10
BROWSER BRO G با زدن این دستور و سپس وارد کردن دامنه یک وبسایت آن وبسایت در اینترنت اکسپلورر باز می شود. 1
BSAVE BS G با استفاده از این دستور می توان محیط ویرایش بلوک را ذخیره کرد و بست. این دستور تنها در محیط ویرایش بلوک کار می کند. 3
BSAVEAS BSAVEA G با استفاده از این دستور می توان محیط ویرایش بلوک را در یک فایل جدید و در مسیر دلخواه ذخیره کرد و بست. این دستور تنها در محیط ویرایش بلوک کار می کند. 3
BSCALE BSC G با استفاده از دستور BSCALE می توان مقیاس (ابعاد) بلوک ها را در راستا های دلخواه و با ابعاد دلخواه تغییر داد. 10
BTABLE G
BTESTBLOCK
BTRIM BTR G در صورتی که در فرایند trim کردن اشیائی از نوع بلوک وجود داشته باشد از دستور Btrim استفاده می گردد. 5
BURST T این دستور یکی از ابزار های منوی Express در اتوکد می باشد. از این ابزار به منظور اکسپلود کردن اتریب ها (attrib) استفاده می شود.
BVHIDE
BVSHOW
BVSTATE BVS
-BVSTATE همان دستور BVSTATE است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
CAL
CAMERA CAM
CDORDER
CHAMFER CHA
CHAMFEREDGE
CHANGE -CH
CHECKSTANDARDS CHK
CHPROP
CHSPACE
CLASHPINPOINT
CLASSICGROUP
CLASSICIMAGE
CLASSICLAYER
CLASSICXREF
CLEANSCREENOFF
CLEANSCREENON
CLIP
CLIPIT
CLOSE CLOSE G با اجرای این دستور فایل اتوکد بسته می شود. 1
CLOSEALL
CLOSEALLOTHER
COLOR COL, COLOUR, DDCOLOR
-COLOR همان دستور COLOR است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
COMMANDLINE CLI
COMMANDLINEHIDE
COMPILE
CONSTRAINTBAR CBAR
CONSTRAINTSETTINGS CSETTINGS
CONTENTEXPLORER
CONTENTEXPLORERCLOSE
CONVERT
CONVERTCTB
CONVERTOLDLIGHTS
CONVERTOLDMATERIALS
CONVERTPSTYLES
CONVTOMESH
CONVTONURBS
CONVTOSOLID
CONVTOSURFACE
COORDINATIONMODELATTACH CMATTACH
-COORDINATIONMODELATTACH -CMATTACH همان دستور COORDINATIONMODELATTACH است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
COPYBASE COPYB
COPYCLIP COPYC
COPYHIST COPYH
COPYLINK COPYL
COPYM COPYM G با استفاده از این دستور کاربردی COPYM می توان یک یا چند شیئ را با چهار روش تکرار سریع، Measure، Divide و آرایه با سرعت بالایی کپی کرد. T
COPYTOLAYER COPYT
-COPYTOLAYER -COPYT همان دستور COPYTOLAYER است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
CUI
CUIEXPORT
CUIIMPORT
CUILOAD
CUIUNLOAD
CUSTOMIZE
CUTCLIP
CVADD INSERTCONTROLPOINT
CVHIDE POINTOFF
CVREBUILD REBUILD
CVREMOVE REMOVECONTROLPOINT
CVSHOW POINTON
-DATAEXTRACTION همان دستور DATAEXTRACTION است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
DATALINK DL
DATALINKUPDATE DLU
DBCCLOSE
DBCCONFIGURE
DBCDEFINELLT
DBCDEFINELT
DBCONNECT AAD, ASE, DBC, AEX, ALI, ASQ, ARO
DBLIST
DCALIGNED
DCANGULAR
DCCONVERT
DCDIAMETER
DCDISPLAY
DCFORM
DCHORIZONTAL
DCLINEAR
DCRADIUS
DCVERTICAL
DDEDIT
DDPTYPE
DDVPOINT
DELAY
DELCONSTRAINT DELCON
DESIGNFEEDCLOSE
DESIGNFEEDOPEN
DETACHURL
DGNADJUST
DGNATTACH
-DGNATTACH همان دستور DGNATTACH است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
DGNCLIP
DGNEXPORT
-DGNEXPORT همان دستور DGNEXPORT است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
DGNIMPORT
-DGNIMPORT همان دستور DGNIMPORT است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
DGNLAYERS
DGNMAPPING
DIGITALSIGN
DIM DIM G این دستور بسیار کاربردی است. با اجرای این دستور انواع اندازه گذاری های مختلف مانند زدن شعاع، قطر، اندازه گذاری خطی و … با نزدیک کردن اشاره گر موس به شیئ دلخواه، فعال می شود. T
DIMALIGNED DAL, DIMALI G
DIMANGULAR DAN, DIMANG G
DIMARC DAR G
DIMBASELINE DBA, DIMBASE G
DIMBREAK G
DIMCENTER DCE G
DIMCONSTRAINT DCON G
DIMCONTINUE DCO, DIMCONT G
DIMDIAMETER DDI, DIMDIA G
DIMDISASSOCIATE DDA G
DIMEDIT DED, DIMED G
DIMEX
DIMIM
DIMINSPECT
-DIMINSPECT همان دستور DIMINSPECT است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
DIMJOGGED JOG, DJO G
DIMJOGLINE DJL G
DIMLINEAR DLI, DIMROTATED, DIMVERTICAL, DIMLIN ,DIMHORIZONTAL G
DIMORDINATE DOR, DIMORD G
DIMOVERRIDE DOV, DIMOVER G
DIMRADIUS DRA, DIMRAD G
DIMREASSOC
DIMREASSOCIATE DRE
DIMREGEN
DIMROTATED
DIMSPACE
DIMSTYLE D, DDIM, DST, DIMSTY
-DIMSTYLE همان دستور DIMSTYLE است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
DIMTEDIT DIMTED
DIST DI
DISTANTLIGHT
DIVIDE DIV
DONUT DO, DOUGHNUT
DOWNLOADMANAGER
DRAGMODE
DRAWINGRECOVERY DRM
DRAWINGRECOVERYHIDE
DUMPSHX
DVIEW DV
DWFADJUST
DWFATTACH
-DWFATTACH همان دستور DWFATTACH است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
DWFCLIP
DWFFORMAT
DWFLAYERS
DWGCONVERT
DWGLOG
DWGPROPS
DXBIN
EATTEDIT
EATTEXT
-EATTEXT همان دستور EATTEXT است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
EDGE
EDGESURF
EDITSHOT ESHOT
EDITTIME
ELEV
ELLIPSE EL
ETRANSMIT
-ETRANSMIT همان دستور ETRANSMIT است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
EXCHANGE
EXOFFSET
EXPLAN
EXPLODE X
EXPORT EXP
-EXPORT -QPUB همان دستور EXPORT است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
EXPORTDWF EDWF
EXPORTDWFX EDWFX
EXPORTLAYOUT
EXPORTPDF EPDF
EXPORTSETTINGS
EXPORTTOAUTOCAD
EXPRESSMENU
EXPRESSTOOLS
EXTEND EX
EXTERNALREFERENCES ER
EXTERNALREFERENCESCLOSE
FBXEXPORT
-FBXEXPORT همان دستور FBXEXPORT است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
FBXIMPORT
-FBXIMPORT همان دستور FBXIMPORT است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
FIELD
FILETAB
FILETABCLOSE
FILL
FILLET F
FILLETEDGE
FILTER FI
FIND
FLATSHOT FSHOT
FREESPOT
FREEWEB
FS
GATTE
GCCOINCIDENT
GCCOLLINEAR
GCCONCENTRIC
GCEQUAL
GCFIX
GCHORIZONTAL
GCPARALLEL
GCPERPENDICULAR
GCSMOOTH
GCSYMMETRIC
GCTANGENT
GCVERTICAL
GEOGRAPHICLOCATION GEO, NORTH, NORTHDIR
GEOLOCATEME
GEOMAP
GEOMAPIMAGE
GEOMAPIMAGEUPDATE
GEOMARKLATLONG
GEOMARKME
GEOMARKPOINT
GEOMARKPOSITION
GEOMCONSTRAINT GCON
GEOREMOVE
GEOREORIENTMARKER
GETSEL
GLUE
GOTOSTART
GOTOURL
GRAPHICSCONFIG 3DCONFIG
-GRAPHICSCONFIG -3DCONFIG همان دستور GRAPHICSCONFIG است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
GRAPHSCR
GRID
-GROUP -G همان دستور GROUP است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
GROUPEDIT
-HATCH همان دستور HATCH است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
HATCHEDIT HE
-HATCHEDIT همان دستور HATCHEDIT است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
HATCHGENERATEBOUNDARY
HATCHSETBOUNDARY
HATCHSETORIGIN
HATCHTOBACK HB
HELP
HIDE HI
HIDEOBJECTS
HIDEPALETTES POFF
HLSETTINGS
HYPERLINK
-HYPERLINK همان دستور HYPERLINK است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
HYPERLINKOPTIONS
IGESEXPORT
IGESIMPORT
IMAGE IM
-IMAGE -IM همان دستور IMAGE است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
IMAGEADJUST IAD
-IMAGEADJUST همان دستور IMAGEADJUST است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
IMAGEAPP
IMAGEATTACH IAT
IMAGECLIP ICL
IMAGEEDIT
IMAGEQUALITY
IMPORT IMP
IMPRINT
initcommandversion-AutoLISP 1
INPUTSEARCHOPTIONS AUTOCOMPLETEMODE
-INPUTSEARCHOPTIONS همان دستور INPUTSEARCHOPTIONS است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
INSERT I, INSERTURL, DDIN
-INSERT -I همان دستور INSERT است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
INSERTOBJ IO
INTERFERE INF
-INTERFERE همان دستور INTERFERE است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
INTERSECT IN
ISODRAFT
ISOPLANE
JPGOUT
JULIAN
JUSTIFYTEXT
LAYCUR
LAYDEL
-LAYDEL همان دستور LAYDEL است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
LAYER LA, DDLMODES
-LAYER -LA همان دستور LAYER است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
LAYERCLOSE
LAYERP
LAYERPALETTE
LAYERPMODE
LAYERSTATE LAS, LMAN
LAYERSTATESAVE
LAYFRZ
LAYISO
LAYLCK
LAYMCH
-LAYMCH همان دستور LAYMCH است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
LAYMCUR
LAYMRG
-LAYMRG همان دستور LAYMRG است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
LAYOFF
LAYON
LAYOUT LO
LAYOUTMERGE
LAYOUTWIZARD
LAYTHW
LAYTRANS
LAYULK
LAYUNISO
LAYVPI
LEADER LEAD
LENGTHEN LEN
LIGHT
LIGHTLIST
LIGHTLISTCLOSE
LIMITS
LINETYPE LT, LTYPE, DDLTYPE
-LINETYPE -LT, -LTYPE همان دستور LINETYPE است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
LIVESECTION
LOAD
LOGFILEOFF
LOGFILEON
LSP
LSPSURF
LTSCALE LTS
LWEIGHT LW, LINEWEIGHT
-LWEIGHT همان دستور LWEIGHT است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
MANAGEUPLOADS
MARKUP MSM
MARKUPCLOSE
MASSPROP
MATBROWSERCLOSE
MATBROWSEROPEN MAT, RMAT
MATCHCELL
MATCHPROP MA, PAINTER
MATEDITORCLOSE
MATEDITOROPEN
MATERIALASSIGN
MATERIALATTACH
MATERIALMAP SETUV
MATERIALS FINISH
MATERIALSCLOSE
MEASURE ME
MENU
MESH
MESHCAP
MESHCOLLAPSE
MESHCREASE CREASE
MESHEXTRUDE
MESHMERGE
MESHOPTIONS
MESHPRIMITIVEOPTIONS
MESHREFINE REFINE
MESHSMOOTH CONVTOMESH, SMOOTH
MESHSMOOTHLESS LESS
MESHSMOOTHMORE MORE
MESHSPIN
MESHSPLIT SPLIT
MESHUNCREASE UNCREASE
MIGRATEMATERIALS
MINSERT
MIRROR3D 3DMIRROR
MKLTYPE
MKSHAPE
MLEADER MLD
MLEADERALIGN MLA
MLEADERCOLLECT MLC
MLEADEREDIT MLE
MLEADERSTYLE MLS
MLEDIT
-MLEDIT همان دستور MLEDIT است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
MLSTYLE
MOCORO
MODEL
MOVE M
MPEDIT
MREDO
MSLIDE
MSPACE MS
MSTRETCH
MTEDIT
-MTEXT -T همان دستور MTEXT است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
MULTIPLE
MVIEW MV
MVSETUP
NAVBAR
NAVSMOTION MOTION
NAVSMOTIONCLOSE MOTIONCLS
NAVSWHEEL WHEEL
NAVVCUBE CUBE
NCOPY
NETLOAD
NEWSHEETSET
NEWSHOT NSHOT
NEWVIEW NVIEW
OBJECTSCALE
-OBJECTSCALE همان دستور OBJECTSCALE است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
OFFSETEDGE
OLELINKS
OLESCALE
ONLINEAUTOCAD360
ONLINEDOCS
ONLINEOPENFOLDER
ONLINEOPTIONS
ONLINESHARE
ONLINESYNC
ONLINESYNCSETTINGS
OOPS
OPENDWFMARKUP
OPENFROMCLOUD
OPENSHEETSET
ORTHO
-OVERKILL همان دستور OVERKILL است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
PAGESETUP
PAN P
-PAN -P همان دستور PAN است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
PARAMETERS PAR
-PARAMETERS -PAR همان دستور PARAMETERS است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
PARAMETERSCLOSE
PARTIALOAD
-PARTIALOAD همان دستور PARTIALOAD است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
PARTIALOPEN PARTIALOPEN
PASTEASHYPERLINK
PASTEBLOCK
PASTECLIP
PASTEORIG
PASTESPEC PA
PCEXTRACTCENTERLINE
PCEXTRACTCORNER
PCEXTRACTEDGE
PCEXTRACTSECTION
PCINWIZARD
PDFADJUST
PDFATTACH
-PDFATTACH همان دستور PDFATTACH است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
PDFCLIP
PDFLAYERS
PEDIT PE
PFACE
PLAN
-PLOT همان دستور PLOT است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
PLOTSTAMP DDPLOTSTAMP
-PLOTSTAMP همان دستور PLOTSTAMP است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
PLOTSTYLE
-PLOTSTYLE همان دستور PLOTSTYLE است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
PLOTTERMANAGER
PLT2DWG
PMTOGGLE
PNGOUT
POINTCLOUDATTACH PCATTACH
-POINTCLOUDATTACH همان دستور POINTCLOUDATTACH است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
POINTCLOUDCOLORMAP
POINTCLOUDCROP
POINTCLOUDCROPSTATE
POINTCLOUDMANAGER
-POINTCLOUDMANAGER همان دستور POINTCLOUDMANAGER است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
POINTCLOUDMANAGERCLOSE
POINTCLOUDSTYLIZE
POINTCLOUDUNCROP
POINTLIGHT FREEPOINT
PRESSPULL
PREVIEW PRE
PROJECTGEOMETRY
PROPERTIESCLOSE PRCLOSE
PROPULATE
PSBSCALE
PSETUPIN
-PSETUPIN همان دستور PSETUPIN است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
PSOUT
PSPACE PS
PSTSCALE
PTYPE DDPTYPE
PUBLISH
-PUBLISH همان دستور PUBLISH است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
PUBLISHTOWEB PTW
PURGE PU G دستور PURGE آیتم های غیر ضروری مانند بلوک ها ، خطوط اندازه گذاری و … بلا استفاده را که موجب سنگین شدن و افزایش حجم فایل اتوکد شده است را پاک می کند. T
-PURGE -PU G همان دستور PURGE است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
QCCLOSE
QLATTACH
QLATTACHSET
QLDETACHSET
QLEADER LE
QNEW
QQUIT
QSAVE
QTEXT QT G با اجرای این دستور و قرار دادن آن بر روی On، فقط حاشیه متن های ساده (TEXT) نمایش داده می شود و محتوای آن ها نمایش داده نمی شود. کاربرد آن برای تنظیم فاصله متن ها از یکدیگر در فایل های با متون خیلی زیاد می باشد. T
QUICKCUI QCUI
QUICKPROPERTIES QP
QUIT EXIT
QVDRAWING QVD
QVDRAWINGCLOSE QVDC
QVLAYOUT QVL
QVLAYOUTCLOSE QVLC
RECAP
RECOVER
RECOVERALL
REDEFINE
REDIR
REDIRMODE
REDO
REDRAW R
REDRAWALL RA
REFCLOSE
REFEDIT
-REFEDIT همان دستور REFEDIT است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
REFSET
REGEN RE
REGENALL REA
REGENAUTO
REINIT
RENAME REN
-RENAME -REN همان دستور RENAME است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
RENDER RR
-RENDER همان دستور RENDER است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
RENDERCROP RC
RENDERENVIRONMENT FOG
RENDERENVIRONMENTCLOSE
RENDEREXPOSURE
RENDEREXPOSURECLOSE
RENDERONLINE
RENDERPRESETS RP, RFILEOPT
RENDERPRESETSCLOSE
RENDERWIN
RENDERWINDOW RW, RENDSCR
RENDERWINDOWCLOSE
RESETBLOCK
RESUME
REVERSE
REVERT
REVSURF
RIBBONCLOSE
ROTATE RO
ROTATE3D
RPREF RPR
RPREFCLOSE
RSCRIPT
RTEDIT
RTUCS
RULESURF
SAVE SAVEURL
SAVEALL
SAVETOCLOUD
SCALELISTEDIT
-SCALELISTEDIT همان دستور SCALELISTEDIT است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
SCALETEXT
SCRIPT SCR
SCRIPTCALL
SECTION SEC
SECTIONPLANE SPLANE
SECTIONPLANEJOG JOGSECTION
SECTIONPLANESETTINGS
SECTIONPLANETOBLOCK GENERATESECTION
SECTIONSPINNERS
SECURITYOPTIONS
SEEK
SELECT
SELECTSIMILAR
SETBYLAYER
SETIDROPHANDLER
SETVAR SET
SHADEMODE SHA
-SHADEMODE همان دستور SHADEMODE است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
SHAPE
SHARE
SHEETSET SSM
SHEETSETHIDE
SHELL
SHOWPALETTES PON
SHOWRENDERGALLERY
SHP2BLK
SIGVALIDATE
SKETCH
SLICE SL
SNAP SN
SOLDRAW
SOLID SO
SOLIDEDIT
SOLPROF
SOLVIEW
SPACETRANS
SPLINE SPL
SPLINEDIT SPE
SPOTLIGHT
SSX
STANDARDS STA
STLOUT
STRETCH S
STYLE ST, DDS
-STYLE -ST همان دستور STYLE است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
STYLESMANAGER
SUBTRACT SU
SUNPROPERTIES
SUNPROPERTIESCLOSE
SURFBLEND BLENDSRF
SURFEXTEND EXTENDSRF
SURFEXTRACTCURVE
SURFFILLET FILLETSRF
SURFNETWORK NETW
SURFPATCH PAT
SURFSCULPT CREATESOLID
SURFTRIM
SURFUNTRIM
SYSVARMONITOR
SYSVDLG
SYSWINDOWS
TABLE TB G با استفاده از این دستور می توان جدول با تعداد سطر و ستون دلخواه ایجاد کرد. T
-TABLE -TA G همان دستور TABLE است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
TABLEDIT TABLED G با اجرای این فرمان و سپس کلیک کردن بر روی هر یک از سلول های یک جدول می توان محتویات آن سلول را ویرایش کرد. این کار را با دابل کلیک کردن بر روی سلول های جدول نیز می توان انجام داد. 1
TABLEEXPORT TABLEE G با اجرای این فرمان می توان از جداول موجود در اتوکد با فرمت csv (که یک فرمت اکسلی می باشد) خروجی گرفت. T
TABLESTYLE TS G با استفاده از این دستور می توان استایل جداول اتوکد را تغییر داد. 1
TABLET TABLET G با استفاده از این دستور می توان کالیبراسیون، پیکربندی، و ديجيتالى نمودن تبلت را انجام داد. 1
TABSURF TABS G با استفاده از این فرمان می توان از هر شیئ دلخواهی (مثلا کمان، دایره، خط، …) یک سطح (مش) در هر راستای دلخواهی ایجاد نمود. 10
TARGETPOINT
TASKBAR
TEXTALIGN TA
TEXTEDIT ED, TE, DDE
TEXTSCR
TEXTTOFRONT
TEXTUNMASK
TFRAMES
THICKEN
TIME
TINSERT
TOLERANCE TOL
TOOLBAR TO
-TOOLBAR همان دستور TOOLBAR است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
TOOLPALETTESCLOSE
TPNAVIGATE
TRANSPARENCY
TRAYSETTINGS
TREESTAT
TREX
TRIM TR G با استفاده از این دستور بسیار کاربردی می توان بیرون زدگی های خطوط را پاک کرد. 10
TSCALE TSC G به منظور تغییر مقیاس متن های ساده (TEXT)، متن های چند خطی (MTEXT)، و attributes از این دستور استفاده می شود. 5
U U G دستور U مرحله ترسیم را فقط یک گام به عقب باز می گرداند. 5
UCSICON
UCSMAN UC, DDUCS
ULAYERS
UNDEFINE
UNDO UND G دستور UNDO مشابه دستور U است فقط با کاربردهای بیشتر مثلا می توان تعداد بازگشت مراحل را وارد کرد و یا … 5
UNION UNI 3D این دستور به منظور اتصال دو شیئ سه بعدی به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد. (اجتماع دو حجم را می گیرد) 10
UNISOLATEOBJECTS UNIS, UNH
-UNITS -UN G همان دستور UNITS است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
UPDATEFIELD
UPDATETHUMBSNOW
VBAIDE VBAI G
VBALOAD VBAL G
VBAMAN VBAM G
VBAPREF VBAP G
VBARUN VBAR G
-VBARUN -VBAR G همان دستور VBARUN است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
VBASTMT VBAS G
VBAUNLOAD VBAU G
VIEW V,DDVIEW G با استفاده از این دستور پنجره ای بالا می آید که در آن می توان همه حالات مشاهده ای محیط ترسیم مانند دید از بالا و جوانب و همچنین مشاهده های ایزومتریک را فعال نمود. 1
-VIEW -V G همان دستور VIEW است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
VIEWBASE
VIEWCOMPONENT
VIEWDETAIL
VIEWDETAILSTYLE
VIEWEDIT
VIEWGO VGO
VIEWPLAY VPLAY
VIEWPLOTDETAILS
VIEWPROJ
VIEWRES
VIEWSECTION
VIEWSECTIONSTYLE
VIEWSETPROJ
VIEWSKETCHCLOSE
VIEWSTD
VIEWSYMBOLSKETCH
VIEWUPDATE
VISUALSTYLES VSM G شکل محیط ترسیم فعلی را که در حال اجرا است به محیط های موجود مانند X-Ray، Wirefame، Sketchy و … که به صورت پیش فرض وجود دارند، می توان تغییر داد. و حتی خواص این محیط ها را به طور دلخواه تغییر داد. 1
-VISUALSTYLES -VSM G همان دستور VISUALSTYLES است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
VISUALSTYLESCLOSE G دستوری بدون کاربرد که با استفاده از آن می توان پنجره Visual style که توسط دستور VISUALSTYLES باز شده است، را بست. 1
VLISP VLIS G این دستور محیط برنامه نویسی لیسپ را بالا می آورد. T
VPCLIP VPC G این قابلیت در محیط layout فعال می باشد، و با استفاده از آن می توان یک پنجره با هر شکل دلخواهی در این محیط ایجاد نمود، که بتوان داخل آن محیط ترسیم را به صورت مجزا مشاهده نمود. 1
VPLAYER VPL G 1
VPMAX VPM G به منظور تقسیم محیط ترسیم اتوکد به چندین بخش مختلف و باز گرداندن آن به حالت اولیه از این دستور استفاده می گردد. در واقع به آخرین تقسیم بندی که توسط دستور VPORTS انجام شده است باز می گرداند. 1
VPMIN VPMI G مشابه دستور VPMAX می باشد. 1
VPOINT VP,DDVPOINT G زاویه و راستای نمایش محیط ترسیم اتوکد را می توان با این دستور تغییر داد. 1
-VPOINT -VP G همان دستور VPOINT است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
VPORTS VPOR, VIEWPORTS G به منظور تقسیم محیط ترسیم اتوکد به چندین بخش مختلف از این دستور استفاده می گردد. T
-VPORTS G همان دستور VPORTS است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
VPSCALE VPS G در محیط layout، مقیاس محیط ترسیم فعلی را نمایش می دهد. 1
VPSYNC VPSY G 1
VSCURRENT VS G محیط ترسیم فعلی را که در حال اجرا است تبدیل به محیط X-Ray، Wirefame، Sketchy و … می کند. 1
VSLIDE VSL G برای لود کردن فایل هایی با فرمت sld از این دستور استفاده می شود. 1
VSSAVE VSS G محیط ترسیم فعلی را که در حال اجرا است با نام دلخواه ذخیره می کند. از نام های موجود مانند X-Ray، Wirefame، Sketchy و … که به صورت پیش فرض وجود دارند، نمی توان استفاده کرد. 5
VTOPTIONS VT 3D 1
WALKFLYSETTINGS WALK 3D این دستور پنجره setting مربوط به walk و fly را بالا می آورد. 1
WBLOCK W G با استفاده از این دستور می توان یک یا چند شیئ را در یک فایل اتوکد مجزا (یا به صورت بلوک) ذخیره کرد. 1
-WBLOCK -W G همان دستور WBLOCK است با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید و با استفاده از خط فرمان می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1
WEBLIGHT 1
WEBLOAD WEBLO G این دستور می تواند یک فایل جاوا اسکریپت را از روی یک وب سایت لود و یا آن لود کند. 1
WHOHAS WH G با استفاده از این دستور می توان فهمید چه کسی بر روی شبکه های کامپیوتری یک فایل اتوکد را باز کرده است. مشخصات فرد باز کننده فایل اتوکد از روی شبکه با اجرای این دستور نمایش داده می شود. 1
WMFIN WMFI G برای وارد کردن فایل های با فرمت WMF (که فرمت عکس می باشد – با استفاده از برنامه paint قابل مشاهده است) به محیط اتوکد از این دستور استفاده می شود. 1
WMFOPTS WMFO G این دستور option ای است برای فایل های با فر مت WMF که دو مورد از خصوصیات فایل خروجی با فرمت WMF (که فرمت عکس می باشد – با استفاده از برنامه paint قابل مشاهده است) را کنترل می کند. 1
WMFOUT WM G با استفاده از این دستور می توان اشیاء داخل محیط ترسیم اتوکد را با فرمت WMF (که فرمت عکس می باشد – با استفاده از برنامه paint قابل مشاهده است) ذخیره کرد. T
WORKFLOW WORKF این دستور زمانی کار می کند که AutoCAD Suite نصب باشد. 1
-WORKFLOW -WORKF این دستور زمانی کار می کند که AutoCAD Suite نصب باشد. 1
WORKSPACE WORKS G به منظور ایجاد، اصلاح و یا ذخیره کردن یک محیط کاربری از این دستور استفاده می گردد. 1
WSSAVE WSSA G با استفاده از این دستور می توان تغییراتی که در محیط کاربری نرم افزار ایجاد می شود را با یک نام دلخواه ذخیره نمود. 1
WSSETTINGS WSSE G این دستور به منظور فعال کردن پنجره workspace setting می باشد. این پنجره به منظور تغییر محیط کاربری نرم افزار به حالت سه بعدی،  Drafting و یا محیط کاربری ساخته شده توسط کاربر، کاربرد دارد. 1
XATTACH XA G به منظور ضمیمه کردن یک فایل dwg در فایل اتوکدی که در حال اجرا است از این دستور استفاده می گردد. این دستور یکی از زیر دستورات XREF حساب می شود. 1
XBIND XB G از دستور XBIND به منظور استخراج استایل های خطوط، بلوک ها، لایه ها و خطوط اندازه گذاری از فایل XREF (اتوکد ضمیمه شده) ضمیمه شده به فایل در حال اجرا استفاده می گردد. 1
-XBIND -XB G همان دستور XBIND است، با این تفاوت که پنجره مربوط به این دستور بالا نمی آید.  و با استفاده از خط می توان کارهای این دستور را انجام داد. 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code